toccata skrev:
tack för ditt svar! mina ser ut exakt som vanliga metallpansarmalar så jag tror batski har rätt när hon säger att det inte är någon av de naturligt små sorterna.

Hehe, batski är faktiskt en han :D

toccata skrev:
det enda jag är orolig över är huruvida jag kan hitta växter som trivs bra i finkornig sand och växer bra även i början. har läst i en massa trådar om sumpgas och syrebrist vid bottnen, men men. ska kanske göra som någon (var det också batski kanske) skrev ovan och lägga ner små "klumpar" med dammjord nere i sanden/gruset. det kommer nog ordna sig.

Av egen erfarenhet kan jag säga att cryptocoryne becketti, vallisneria spiralis "tiger", sagittaria, echinodorus, bacopa och shinnersia rivularis verkar växa bra i sand.

Det är mest växter som i naturen växer fast på stenar och rötter som inte trivs med sandbotten, som t ex anubias eller javaormbunkar. Men det går faktiskt att plantera javaormbunkar i sand i fall man inte gräver ner stammen, utan bara de tunna rötterna.

Växter drar ner syre till rötterna, så där det är växter lär det inte bli nån sumpgas. Du kan med fördel lägga ett tunnt lager dammjord några centimeter under sanden där du vet att du kommer att plantera växterna. Där det ska vara växtfritt behöver du inte ha nån jordbotten.