Stoffy34 skrev:hej!!
ok, så jag tillsätter en halv tesked varje dag under 5-7 dagar?
och sen vattenbytema, skall jag byta 30 - 40 procent per gången
eller?
Kristoffer
Hej, igen Kristoffer, ursäkta att jag inte svarade utförligare på ditt inlägg i en annan tråd, var lite för glad i hatten sas, läste inte hela ditt inlägg!
[INDENT]Nu till den här tråden, nej inte salt i varje dag! Blanda till och ha i allt från dag 1. Du beräknar saltmängden i förhållande till vattenmängden du har från början, och sen tar du i extra salt för den del vatten som du byter![/INDENT]
[INDENT]Det sägs att knappt 0.1% salt går bra till alla växter men att fiskar ofta(inte alltid) klarar mer utan problem, ca 0.2%![/INDENT]
[INDENT]Jag har själv vägt med en billig brevvåg och kommit fram till att en tsk havssalt väger ca 8.5g. Rätta mig gärna någon![/INDENT]
[INDENT]1g salt på 1L vatten är en tusendel, 0.1%, du behöver från början 135g på ditt 135L akvarium(du ska förresten inte beräkna på akvariets glasmått utan på innermått och vid vattenytan, alltså effektiv vattenmängd). Detta ger ca 15tsk salt, eller ca5msk på 135L vatten. Förutsatt att min våg fungerade och att jag räknat rätt![/INDENT]
[INDENT]Byter du 50L så tar du 50g salt till detta. Tänk på att lösa upp saltet i typ en hink innan du har i det i akvariet.[/INDENT]
[INDENT]Länk till saltberäkning och användning: http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007[/INDENT]
Och visst filtret kommer nog igång fortare om du inte byter vatten. Men fiskarna skadas eller dör om du inte gör det och det är väl ändå fiskarna som är viktigast här. Gör dagliga delvattenbyten! Eftersom du inte har råd med tester så får du titta noggrannt på fiskarna... ser de ansträngda ut, ovanligt beteende, flämtar kraftigare... byt mer vatten!
Höga halter nitrit skadar gälarna permanent, läste jag nyligen!