Finns det speciella fosfat-indikatorer eller endast generella GH-indikatorer i handeln?


Ja det finns en uppsjö vattentester för hobbybruk och här i Sverige brukar man föredra märkena JBL och Salifert. Fosfat, nitrat, GH, KH, pH, koppar, järn, kalcium osv.



Mitt högst personliga förslag är att testa det här, med att antingen lägga lite stålull (mkt effektiv järnkälla) eller järnspikar (mindre effektiv järnkälla) i pumpen i ett cyanoinfekterat kar och studera effekten under en period t.ex en månad.


Mycket finurligt att binda upp fosfatet med järn! Det finns dock 2 mycket smidigare sätt: Rowaphos och växter. Rowaphos är ett slags keramikmaterial man lägger i filtret som binder upp fosfat. Växter kan man enkelt få att suga flera ppm fosfat i veckan - långt mer än vad man får ner via matning av fiskar. För att få sån fjutt på växterna måste man dosera nitrat, fosfat och mikroämnen och tillsätta CO2 och bra med ljus.

Problemet med all form av fokusering på att sänka näringsnivåer och på så sätt hämma Cyanon kommer bara resultera i att växter dör eftersom Cyanon klarar så extremt låga näringsnivåer. Vi pratar ppb nivåer vilket hobbytestkit inte kan mäta - dessa låga nivåer går knappt ens att mäta (tillförlitligt) i labb.

Nitratdosering dödar absolut inte Cyanon - tvärtom brukar den växa bättre när man doserar all gödning, inklusive nitrat via KNO3, ymnigt. Dom går ju i princip aldrig att få näringsbegränsade så hur man än ställer in nitrat och fosfatnivåer kommer man inte märka stor skillnad.



Genom att binda upp fosforet så kanske balans N och P återställs och karet kommer i harmoni igen.


Ja, men denna "harmoni" mellan N och P är mycket enkelt att uppnå via en gödningsmetod för växtakvarier som heter "Estimative index" som går ut på att man nollställer alla näringsnivåer en gång i veckan och doserar upp kända perfekta nivåer av alla näringsämnen. Jag har testat de flesta N:P-förhållanden och om Cyanon har fått fotfäste kommer inte en N:P-justering göra speciellt mycket.

De som kör sina växtakvarier på detta sätt kan lätt se att om man slutar dosera fosfat helt så blir Cyanon slöare - men på bekostnad av helt stuntade växter (eftersom växter kräver mycket mer fosfat än Cyano).

Jag målar upp en ganska mörk bild här, men i ett akvarium finns två extremt enkla sätt att nuka en Cyanoodling: Total mörkläggning i 3 dagar eller dosering av ett antibakteriellt medel. Jag har testat Tetramedica Fungistop, Tetramedica GeneralTonic och Erythromycin via receptbelagda "EryMax" från apoteket. Funkar fint allihop.

Ställer man bara in en "harmoni" mellan alla näringsämnen som är perfekt så gäller det att man dels varje vattenbyte suger så mycket Cyano man kan och dels håller efter slamnivåer och försöker hålla upp syrenivåer via välväxande växter. Då brukar den fasas ut efter en längre tidsperiod än vad en normal akvarist orkar jobba med den stinkande Cyanon.