Queen_xiter skrev:Mm, jag hade en snäcka för 10 år sen kanske o då sa dom i affären att den blev giftig när den dog, visste inte om detta var sannt men de har alltid suttit kvar i minnet så jag håller noga koll på dom, fick dessa av en kompis nämligen.
Man kanske inte kan säga att den är giftig men den förpestar akvariet då bakterierna startar att bryta ned den döda snäckan (dvs när förruttnelsen kommer igång).
Hur stora är dina ancistrusyngel? De kan "tugga" på snäckan, när de gör det på skalet så bryr sig snäckan inte så mycket men de kan komma åt själva manteln eller kroppen och då drar snäckan in sig. De kan sedan puttas omkring och därmed hamna på rygg vid närgångna möten med ex ancitrusmalar. Jag brukar dra upp några snäckor bland mina ancistrus och det brukar gå bra så länge det inte finns för många närgångna yngel. Jag har åtminstonde aldrig haft något dödsfall bland mina snäckor när de går med mina ancistrus. Är foderkonkurrensen hård kan det dock bli ett problem.
I det vilda flyter snäckorna ibland för att låta strömmen ta dem till nya platser, det går nog inte att översätta detta till livet i akvariet men verkar snäckorna på något sätt inte trivas så kanske du bör se vad du kan ändra på? Kolla gärna in rödtoppens tips vad gäller hemsidan om just äppelsnäckor. Där finns en hel del matnyttigt.
MVH
Sabina