En helt vanlig lördag som bevisar varför fiskar är bättre än andra djur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    En helt vanlig lördag som bevisar varför fiskar är bättre än andra djur

    Idag har mina landlevande husdjur förgyllt min dag på följande sätt
    ;

    ca 05:30; Katt årsmodell gammeltant välte ned typ allt från mitt skrivbord, med buller och bång - när hon skulle ta en ologisk väg upp till morgonsolen i fönsterbänken.
    Resultat = En chockskadad matte, hund och andra katter. Och ett berg av saker från ett överbelamrat skrivbord spridda över golvet.

    Tidpunkt okänd, upptäcktes vid incident kl 05:30; Okänd katt men troligtvis årsmodell yngst, hade pillat ut ormhasselgrenar från en Ikeakasse med diverse inredning som väntar på användning. De måste ha varit välsmakande då bevisen i form av träsmulor på golvet antydde att det hade knaprats friskt på dem förutom att de hade släpats runt till alla möjliga spännande ställen - som under soffan, i köket och i hallen.

    ca 09:30; Katt årsmodell snorunge/grenknaprare trillade ner från min axel där den specifika rasen (Sphynx) av någon mystisk anledning tycker om att inrätta en utsiktspunkt.
    Resultat = Imponerande rivsår tvärs över hela bröstkorgen efter ett desperat försök att hitta någonstans att klamra sig fast. (Linne + katt = Olämplig kombination. Låt oss inte ens prata om en kull kattungar i samband med shorts. Eller gardiner... det blir tjusigt som en julgran med 5-6 kattungar upphängda på dem här och där... Jag behöver inte säga att jag inte haft gardiner hemma sedan den incidenten...)

    Tidpunkt för upptäckt något efter föregående; Troligtvis återigen samma terrorist - har varit i badkaret och lekt med vattnet i hinkarna där rötter står i blöt. Smutsig kattleksak flytande i en av hinkarna. Liksom... va...?

    Spridda tidpunkter under slabbande med ytterfilter; Stulen filtervadd som fick återerövras under vild jakt och dragkamp. (Samma kattskrälle återigen...), en vält hink med någon liter vatten i och buffeln (a.k.a. 30 kilo klumpig fågelhund) knuffade mig i förbifarten i vild lek med terroristkatten - så att jag sprutade vatten på väggen med spraypistolen.

    13:30; Iväg till djuraffären i en plåtbastu till bil, för att släpa hem en ny laddning av 30 kg råfoder som räcker ca 10-12 dagar. Inte läge att lämna hund i bilen ens en minut i 28 graders värme så odjuret fick följa med in. Väl där passar buffeln på att lyfta på benet mot en frys med råfoder. (Tack och lov inte något ställe som hade varit svårare att rengöra från hiskligheterna. Tur att jag känner ägaren...) Vidare passar han även på att trampa ner en valp som ville hälsa när min mindre hundkompetenta bror höll i kopplet.
    Lägg till vilt ylande och gnällande nonstop från att vi går hemifrån tills vi kommer hem. Träff med löptik i tisdags = fortfarande i hysteriskt tillstånd efter fyra dagar...
    En sväng till affären på hemvägen - och hela mitt grannskap fick förmånen att lyssna på en alldeles (nästan) äkta varg som demonstrerade sina röstresurser under de 5-10 minuter jag var inne i butiken.

    ca 16:00-->; Möts i dörren av ett vackert mönster av kaskadspyor på hela gallgolvet. Katt årsmodell halvgammal kärring har visst hetsätit sin lunch som vanligt och sedan generöst gett tillbaka den. I vardagsrummet är ormhasseln återigen fint uppackad från sin Ikeakasse och kringspridd. (Och knaprad på). Detta fast jag knutit ihop handtagen. Men om man är en fingerfärdig katt (även i brist på fingrar), är det lätt som en plätt att lirka ut dem ur hålen, om man är envis. (Ni skulle se hur hon lyckas leta reda på sina älsklingsleksaker - inner"flärparna" från Iste-paket, från kassen med plaståtervinningssopor. Detta utan att dra ut annat, eller att välta kassen. Helt otroligt. Jag borde sätta upp en kamera för att se det in action.
    Nu fanns det TVÅ kattleksaker i rothinken på toaletten. (Wtf?)
    Under ormhassel-samlandet; KLONK från köket. 5-kilos djupfryst köttkorv nedrullad från diskbänken. Om hennes morsa eller gammelmormor hade stått under - hade det varit adios.
    Under säkrandet av köttkorven för att förhindra fler köttlaviner - slagsmål i vardagsrummet. Buffeln hade återtagit busandet med terroristen. Resultat; Terroristen tjuter när det går överstyr (fast hon börjar) - då ingriper morsan (som hatar sin dotter förutom om hon är i nöd). Hunden kommer springande; "MAMMA, HJÄLP!", sedan kärringen; "DÖ, HUND!", sedan terroristen; "WEE! SKA VI LEKA MER?!"


    Och klockan är bara 16:46.


    Mina fiskar har under hela dagen rofyllt rotat efter mat i sitt kar, är tysta, snälla och väluppfostrade.
    Fiskar är det optimala husdjuret.


    (Men tråkigt har man då fan aldrig...)

  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Tack, då kan jag hålla mig från att skaffa katt ett tag till. Fast kattungar gardinerna verkar ju gulligt.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Tack, då kan jag hålla mig från att skaffa katt ett tag till. Fast kattungar gardinerna verkar ju gulligt.
      Jag skulle dock aldrig vilja vara utan Sphynx en dag i mitt liv... Jag köpte min första 2004 för att jag har grav kattallergi och jag kan hantera de nakna och lockiga raserna iallafall till graden att jag kan bo med dem - om än med kroniska allergiska besvär. De första veckorna nös jag nonstop och mådde skit, men det började lägga sig sen. Jag garvade åt honom i flera veckor också... han var det fulaste jag någonsin sett Jag köpte inte dem för utseendets skull, utan allergins. (Dock tycker jag numera att det är de absolut vackraste katterna som finns). Jag blev så förtjust att jag började föda upp dem något år senare. Svindyr hobby (kasta er i väggen, saltvattenakvarister... :S) och har orsakat mycket huvudvärk, sorg och ekonomisk ruin - men SÅ värt det, ändå.

      Förr köpte folk Sphynx för att de ville ha något "konstigt" och ovanligt, eller för att de var allergiker och klarade de nakna någorlunda. Sen ändrades det och numera är det egentligen alla - men främst barnfamiljer och folk med hundar - som vill ha djävulskt snälla katter som tål mer i fråga om ohyfsat och ovarsamt beteende, utan att bli helt "katt" och flippa. De är långt vanligare än folk tror, idag. En av de 10 vanligaste raserna Men man ser ju dem aldrig ute liksom.
      De går inte att jämföra med andra katter (förutom de lockiga), de är så unika. Mer som apor eller hundar, än katter...
      Men beteendet går också hand i hand med en jäkla påhittighet, extremt (över)socialt beteende (för mycket för mig ibland... jag har ett plåster här som vill bo innanför huden på en om hon bara får... urk). Den senare egenskapen resultaterar i att de gärna vill "hjälpa till"... och katters hjälpsamhet är oftast inte så värst hjälpsam -__- Snarare sjukt irriterande och ställer till allt ännu mer... haha

      Gardinkatterna var skrämmande... tänk dig att hitta ett gäng 6-7 veckors kattungar som nätt och jämnt har lärt sig att springa och gå stadigt, hängande i gardiner två meter över golvet... Det var att smyga in, försiktigt plocka ner de sprattlande "dekorationerna" så att de inte blev rädda och trillade ner... men sjukt roligt såg det förstås ut...


      Hunden är nästan värre... Den bästa hund jag någonsin haft - köpte en jaktras för att få en frisk hund efter all otur - men där får man också en hyperintelligent varelse - vilket är kul när man jobbar, men mindre kul när de hittar på fanskap... Men framförallt storleken... ska jag ha hund igen blir det något litet istället för alla stora klumpar :S


      Akvarier och terrarier är så mycket lugnare... :P (Och en fenomenal distraktion för uttråkade katter... haha)

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        En lugn och avslappnande lördag
        Senast redigerad av eriahl; 04 July 2020, 17:49.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          En lugn och avslappnande lördag
          En vanlig lördag med djur...

          Dagens lördag är inte mycket bättre... men nu är katterna snälla och istället är det hunden och en av fiskarna jag får nervsammanbrott på...

          Eller ja - en katt driver mig till vansinne... Jag har som sagt Sphynx, och de är nästan vidrigt sociala emellanåt - mellankärringen extrem till och med för en Sphynx... Hon ska verkligen vara PÅ en - nonstop. Jag sover som en död - men hon ska verkligen vara på, under, över, innanför, var hon än kan komma åt. Hör till saken att hon är smällfet - så det gör nästan ont när hon lägger sig på en... Och jag gillar inte när djur klänger på en (och har den klängigaste kattrasen som finns... haha... Men gammeltanten och den yngsta är duktiga. De vill vara nära, men tränger sig inte på om jag inte vill just då) så hon är frustrerande emellanåt. Otroligt rar (mot människor, vill säga) men för mycket ibland :S Och jag får sällan sova helt ostörd en hel natt i sträck då hon väcker mig nonstop med sitt krånglande :S

          Lägg till en ancistrus som med sin fixering på att flytta saker - har skramlat runt med en liten terracottakruka halva natten... och hela morgonen... det spelar ingen roll var jag sätter den i karet, han flyttar den till glaset, gräver bort sanden under, och rullar den fram och tillbaka -__-
          Jag har låtit honom hållas för att han ska ha något att göra i väntan på det större boendet som är på G, men jag börjar tröttna så nu åker nog krukan ut, även om det är hans favoritplats just nu...

          Men det är hunden jag får bryt på idag... hane i hormonell overload... blev tvungen att passa min daghund trots att hon just löpt, då husse hade lite kris. (Annars har jag henne inte under löpen). Så det har varit mycket gnäll och flamsande idag. Han kan självklart inte hjälpa det men nerverna tar stryk till slut :S

          Älskade djur!
          (Men jag hade inte velat vara utan dem, ändå).

          Kommentar

          • Tauriel
            • October 2018
            • 34

            #6
            Underbara betraktelser Du lär vara rätt trött nu!

            Har också tre katter, vanliga bond, hittade på en soptipp, och en marodör-kanin som hittas uppe i blomkrukor och liknande. Tuggar alltid på det han absolut inte får - men barnen älskar honom mest!

            Fiskar är lugna och fina - utom din mal då!

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Tauriel
              Underbara betraktelser Du lär vara rätt trött nu!

              Har också tre katter, vanliga bond, hittade på en soptipp, och en marodör-kanin som hittas uppe i blomkrukor och liknande. Tuggar alltid på det han absolut inte får - men barnen älskar honom mest!

              Fiskar är lugna och fina - utom din mal då!
              Jag har grav kattallergi Tål inte ens nakna men iallafall till graden att jag kan bo med dem. Måste dock medicinera med allergitabletter för att inte må skit.
              Jag hade iofs aldrig bytt ras oavsett - de går inte att jämföra med andra katter. Jag älskar alla kattraser - inklusive blandraser - men Sphynx är liksom inte riktigt katter. Mer som apor eller hundar. De är så mjuka i temperamentet att jag brukar beskriva dem ungefär som; "så snälla att man ska kunna lyfta dem i öronen utan att de protesterar. Gör de det har de inte ett för rasen korrekt temperament". (Varför man nu skulle vilja lyfta dem i öronen...) Dessutom avskyr jag djurhår... det räcker utmärkt med hunden som fäller så mycket att jag inte begriper hur han ens kan ha ett hårstrå kvar på kroppen... Dock lämnar smutsiga Sphynx flottfläckar efter sig :S Mina tapeter ser inte nådiga ut över elementen där de brukar jäsa på vintrarna... Men jag orkar inte bry mig... det är bättre för katternas hud att inte badas hela tiden så skit i tapeterna... (Dock lär sig Sphynxägare fort att man inte ska ha vita textilier hemma... haha)
              Jag har räddat otaliga utekatter i mitt liv - inklusive tagit hem en hel koloni som jag hittade hem till (SÅ korkat men det var en god gärning iaf) men jag håller mig till mina kala saker vad gäller egna katter

              Kaniner är jag faktiskt lite skraj för. Det är det enda djuret förutom vildsvin och larver (fluglarver, mer specifikt... har vansinnig fobi...) som jag är rädd för... haha
              Och jag har arbetat med ormar både i modell giftig och modell stor-nog-att-faktiskt-käka-upp-en (eller iallafall strypa en), krokodiler, galna hingstar och slagits med attackerande gigantiska hundar som rykt ihop med min egen... Jag bangar inte en krokodil eller vansinnig ovtjarka - men kaniner gör mig nervös
              Den enda erfarenheten jag haft av kaniner innan vuxen ålder - var en kompis odjur som bet mig rätt illa när jag var liten - och grannens grymt sura monster, så jag var negativt inställd redan från början. Sedan skaffade min yngste bror en hane som var helt rabiat och dessutom fattade att jag inte tyckte om honom - så självklart skulle han jaga mig så fort han var lös i trädgården...
              Och jag kan inte läsa gnagare riktigt. De är lite underliga. Jag tycker om marsvin och älskar råttor och ekorrar - men just kaniner är mystiska varelser för mig. Det är väl för att jag inte har någon vana av dem, antar jag. Annat än på kastrations/tandklippsbordet på veterinärkliniken Har inte umgåtts med dem tillräckligt mycket för att förstå hur de fungerar så jag begriper mig inte på dem :P Dock är de vansinnigt söta iallafall. (Men med risk för att chockera... eftersom jag är reptilälskare + råutfodrar min hund och katter... är kaniner för mig mest... mat. Lol...)

              Kommentar

              • Tauriel
                • October 2018
                • 34

                #8
                Hu! Men för all del, alla är mat i nåns ögon... Det är klokt att ha en viss respekt för kaniner faktiskt. Han bits när han blir trängd - eller bara buren. Och han ställer till med en del förstörelse utan att det går att lära honom av med det. Men allt är förlåtet för hans söta charm - och barnens kärlek (till och med stora tonårsgrabben älskar kaninen).

                Fördel fiskar att de håller sig inom sitt akvarium (oftast)!

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tauriel
                  Hu! Men för all del, alla är mat i nåns ögon... Det är klokt att ha en viss respekt för kaniner faktiskt. Han bits när han blir trängd - eller bara buren. Och han ställer till med en del förstörelse utan att det går att lära honom av med det. Men allt är förlåtet för hans söta charm - och barnens kärlek (till och med stora tonårsgrabben älskar kaninen).

                  Fördel fiskar att de håller sig inom sitt akvarium (oftast)!
                  Jo det är ju så man får se på saker när man älskar alla djur. Köttätare måste äta de också. Jag har haft råttor och möss som sällskapsdjur - men även fött upp dem till foder. För att "mina" möss och råttor var keldjur - medan foderdjuren var mat. Jag är stenhård med att djur ska äta det de är anpassade till att äta och jag är svårt förtjust i ett uttryck en råfoderförespråkande amerikansk veterinär använder om torrfoderutfodring och även det horribla i att ge veggomat till katter och hundar för att man själv råkar vara vegetarian/vegan. Hon kallar det "näringsmässig misshandel" och jag håller med henne till punkt och pricka. (Jag ska inte ens säga vad jag anser om människor som tvingar sina rovdjur att äta vegetabilisk föda bara för att de själva har tagit på sig någon slags martyrroll som "djurvän". Hur de får ihop logiken med att vara "djurvän" och förvägra sina egna djur sin naturliga föda - övergår mitt förstånd...)
                  Jag älskar alla varelser men får inte dåligt samvete av att mata djur med andra djur - om det är vad de behöver äta

                  Om kaniner inte råkar ligga i djurens matskålar - beundrar jag dem helst på avstånd lol
                  (Fast de belgiska jättar jag råkat på, har iofs varit ganska trevliga. Och underbara att krama, de stora åbäkena...)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...