ormar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #16
    Du kan ju få se 3 av avkommorna från min hanne, visar bara candy cane-ungarna, min hona fick en gång en Blizzard och en Ghost, antar att hon blev tjyvparad när hon var på semester hos en kompis. För jag har själv inga ormar som skulle kunna ge den avkomman....



    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #17
      Ska för övrigt bli spännande och se vad för ungar jag får i vår, väntar bara till de dvalat klart och jag fått igång deras ätande ordentligt, sen ska jag para en hona med en hypo blizzard var planen...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Liknar min tycker jag, men hon är inte lika rent vit. Hur är det, kan hon kallas candy cane om hon blir vitare med åldern, eller måste hon kläckas så´n för att kallas candy cane?

        Apropå att din hona gav andra ungar, hon kan ju ha de färgvarianterna i släkten. Som när jag hade ett vanligt grått nymfparakitpar, och deras ena unge blev pärlfärgad.

        Några andra, äldre bilder på henne:
        http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1006542#
        http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1006654#
        http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1021269#

        Min normalfärgade hane:
        http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1697217#

        Min stora motleyhane:
        http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=941957&a=15#
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #19
          Törs inte säga till hundra procent säkerhet. Men jag skulle kalla henne för candy cane om hon blir vitare. Men avelsexperterna kan nog svara bättre på det. Är inte så erfaren på dust den modellen. Men för Bloodred så föds ungarna i samma färg som de har som vuxna i alla fall.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Ok, men just med candy cane är det väl lite krångligt, i och med att det väl inte är en egen variant som går att renavla? Det kan förekomma ungar med rent vit grundfärg (candy cane), och mer orange (röd albino) ungar i samma kull, om jag har fattat rätt? De är väl två varianter av samma samma variant, så att säga?

            Finns det inga helalbino förresten, det vill säga helt vita med röda ögon?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #21
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Apropå att din hona gav andra ungar, hon kan ju ha de färgvarianterna i släkten.
              Jo, visst kan min hona ha det arvsanlaget, men i kombination med min hane så kan jag inte få fram blizzard och Ghost.

              Min andra hona som är röd albino är väldigt urvattnad i mönstret så hon är mer grisskär än röd ha ha. hade en svart albino en gång men den matvägrade så den blev aldrig mer än juvenil tråkigt nog.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Hehe, svart albino, vilken motsägelse. Har sett en bild på en i en bok. Tycker att alla dessa möjliga och omöjliga färgvarianter, och alla olika namn på dem, är ett riktigt, hrmm, ormbo

                Lustigt, när vildformen ändå är den snyggaste och mest naturliga.

                Men din stora candy cane är riktigt effektfull, särskilt mot den bakgrunden.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Ok, men just med candy cane är det väl lite krångligt, i och med att det väl inte är en egen variant som går att renavla? Det kan förekomma ungar med rent vit grundfärg (candy cane), och mer orange (röd albino) ungar i samma kull, om jag har fattat rätt? De är väl två varianter av samma samma variant, så att säga?

                  Finns det inga helalbino förresten, det vill säga helt vita med röda ögon?
                  Nja, det är inte bara albinosar av olika sorter som föds i samma kull. Gäller i stort sett alla färgvarianter. Det man får skilja på är om anlagen är dominanta eller icke dominant. Två ickedominanta geger ger samma ungar, en dominant och en icke dominant ger dominant.

                  För att krångla till det, dominant med anlag för icke dominant parad med icke dominant ger mest domint och fåtal icke dominanta.

                  Så två blodröda föräldrar som bär på albinogen kan få en eller två ungar som är albinos och resten blodröda.

                  För att ge exempel på några andra albinovarianter.

                  1) Butter Precis som hos Snowcorn fattas det röda och svarta färgpigmentet. Det är en albino variant, har därför röda ögon. Gulheten har den från Caramel.

                  2) Blizzard är en blandning av amelanistisk och charecole. Det är alltså en helt vit majsorm, men den kan även ha svag teckning. Ju vitare desto finare exemplar.

                  3) Ghost är i själva verket en hypomelanistisk anetyristisk Majsorm, men det låter mycket bättre med Ghost. Man bör även notera att i en kull där föräldrarna bär på hypomelanism behöver inte alla avkommorna vara hypos utan en viss del kan vara heterozygota (anlagsbärande) för hypomelanism.

                  4) Opal (Amelanistisk + Lavender) ser ut som blizzard som vuxen, men skiftar lite i rosa och lila toner.

                  5) Pastell är egentligen ghost, som uppvisar pastellfärger i mönstret såsom orange, rosa och ockra. Just på bilden är det en pastell motley, vit mage och ringar på kroppen.

                  6) Snowcorn är en majsorm som till största delen är vit, den kan förekomma i svagt grön, rosa och beige. Amelanistisk, den har röda ögon.

                  Kommentar

                  • jubbe063
                    • November 2007
                    • 343

                    #24
                    Finns ytterligare ett antal albinovarianter och sen en hel drös som inte är albino, orkar inte hålla reda på alla färger och mönster, men det finns nog minst en majsorm i varje smak så att säga.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Måste en unge av en viss färgvariant vara "renrasig" så att säga, att båda föräldrarna är likadana, för att säljas som en så´n?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #26
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Hehe, svart albino, vilken motsägelse. Har sett en bild på en i en bok. Tycker att alla dessa möjliga och omöjliga färgvarianter, och alla olika namn på dem, är ett riktigt, hrmm, ormbo

                        Lustigt, när vildformen ändå är den snyggaste och mest naturliga.

                        Men din stora candy cane är riktigt effektfull, särskilt mot den bakgrunden.
                        Ja han är snygg, men min dröm är att hitta en Ghost het. Coral Snow men det är inte det lättaste tyvärr.

                        Kommentar

                        • jubbe063
                          • November 2007
                          • 343

                          #27
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Måste en unge av en viss färgvariant vara "renrasig" så att säga, att båda föräldrarna är likadana, för att säljas som en så´n?
                          Nej, det behöver de inte vara, föräldrarna kan vara i vilken färg de vill, ungarna kan i alla fall bli en sån. Förutsatt att föräldrarna har anlaget för den färgvarianten, annars blir det ju lite svårt

                          Kommentar

                          • jubbe063
                            • November 2007
                            • 343

                            #28
                            Anerytristisk Även kallad svart albino, denna variant saknar helt dom röda pigmenten i kroppen och blir därför oftast helt i en blandning av svart, grå och vit, med en svag ton av gul vid sidorna. Alltså en sån jag hade men som inte överlevde. Min kompis har en sån, i Zig-Zag mönster. Snacka om att man kan skrämma folk med den, ser nästan på pricken ut som en vanlig svensk huggorm he he he

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Hehe, så många varianter, och korsningar som det finns, så kanske man skulle införa stamtavlor

                              Så en en candy cane måste t.ex inte ha två candy caneföräldrar för att räknas som "renrasig"?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • jubbe063
                                • November 2007
                                • 343

                                #30
                                Ursprungligen postat av Micke_A
                                Hehe, så många varianter, och korsningar som det finns, så kanske man skulle införa stamtavlor

                                Så en en candy cane måste t.ex inte ha två candy caneföräldrar för att räknas som "renrasig"?
                                Helt korrekt, föräldrarna behöver inte vara candy cane. Det är en av orsakerna till att man måste hålla tungan rätt i mun innan man färgbedömmer juvenilerna.
                                Jag brukar låta mina juveniler växa till sig lite någon månad sen visa upp dem för någon mer kunnig expert eller ta med dem till något reptilexpo för att få dem färgbedömda och könsbestämda innan jag säljer dem.

                                Har just lärt mig att poppa juvenilerna, men känns lite läskigt än så jag låter någon mer erfaren göra det. Ska lära mig att använda sticka senare i vår, så vi får se hur det går.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...