ormar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jossanna
    • January 2008
    • 43

    ormar

    Någon mer än jag här som förutom akvarium även har ett par terrarium där hemma med härliga ormar ?

    jag har tre st terrarium
    Ett stort(120*100*60) med en fullvuxen majsorm, en amelhane på cirka 6 år. Han är rödorange albino jättefin.

    ytterligare ett stort terrarium
    (120*50*50)
    Med en normalfärgad majsormshona på drygt ett år som fortfarande är lite för liten att sätta ihop med den vuxna majshanen.

    Sen har jag ett litet terrarium (50*40*30)
    med min *bäbis*
    en svart mexikansk kungssnok
    Än så länge är hon väldigt liten men när hon är fullvuxen kan hon bli upp emot 180 cm. Hon ska snart få ett mellanstort terrarium och sedan när hon är vuxen såklart ett som är tillräckligt stort.

    Jag är väldigt fascinerad av ormar och tycker de är riktigt fina djur.

    Tänkte väl mest bara höra om det är nån mer här som delar mitt intresse?
    vad har ni isåfall för ormar?
    jag växte upp med Tigerpyton och nån gång vill jag skaffa mig en sådan, men för tillfället bor jag för trångt då dessa kräver väldigt stora terrarium.
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #2
    Jag och min pojkvän har två terrarium, varav ett är på ca 1000L där i har jag en Kungs pyton och en Kungs boa. Är inte säker på måtten men de är ca 160*50* 100 eller liknande.

    Haft ormarna sen dom var små, nu är väl båda på ca 1 meter vardera.

    Det lilla som vi har, är måtten 110*50*45 men det är tomt och ska säljas.


    Ormar är fascinerande. i början var jag ganska rädd för dem. Men idag kan jag låta dem kräla runt på mig hur mycket dom vill. :-)
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      Hej..

      Jag har också terrarie. ror det är 160x60x80 men är inte säker. där i går en stor majsorms hona (160 cm) fick henne när jag var 10 tror ja. nu är jag iafall 16 så hon har några år på nacken.

      Men måste medge att akvarium är mitt stora intresse.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag har ett 100 cm långt terrarium där det bor en ca 2-3 år gammal majshane, en normalfärgad motley, som är vackert tegelröd, cremefärgad, och saffransgul. Ihop med två lite yngre, och mindre honor på ca 60 cm. Den ena är likadan som hanen, den andra är köpt som candy cane, men vissa påstår att det är en vanlig albino.

        Jag har också ett 50 cm långt terrarium, där det bor två ca 50 cm långa normalfärgade majsormar, en hane och en hona. De är starkt färgade, lite starkare än vad vanliga normalfärgade är, tycker jag. Det ska vartefter bytas ut mot ännu ett större, och då får de två hanarna bo i ett, och honorna i ett.

        Jag är fascinerad av reptiler, och tycker att de är vackra och intressanta, även om fiskar är mitt största intresse.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          ...den andra är köpt som candy cane, men vissa påstår att det är en vanlig albino...
          har du någon bild på din så kallade "Candy Cane"???

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1363039#
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Vet inte om ditt foto återger färgerna korrekt, men en riktig candy cane avlas det selektivt. Man tar dom exemplar som har extremt mycket rött och vit och parar dom med liknande tills man får fram en orm med enbart rött och vit.

              Tycker din saknar det vita rätt mycket, en candy cane kan vara riktigt ilsket röd till mer orange men alltid med rent vitt i sig,

              Tycker din ser mest ut som en AmelanistiskÄven kallad röd albino. Kännetecken för den är att den saknar helt det svarta pigmentet melanin. Ögonen är röda hos de amelanistiska varianterna och de saknar vitt på kroppen och är då endast orange, gul och röd till utseendet.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Vad jag har förstått är albino och candy cane samma variant egentligen, det kan förekomma båda sorterna i samma kull, en candy cane är en röd albino med mer vitt än orange? Har för mig att jag har hört två versioner, dels att en orm som har den orange grundfärgen när den kläcks aldrig kan kallas candy cane, även om det orange försvinner senare. Och dels att den mycket väl kan kallas candy cane, om den blir mer vit än orange senare. Min har, vad jag kan se, orange, eller kanske snarare cremefärgad grundfärg, och de vanligtvis svarta ringarna runt sadlarna är vita.

                Han jag har köpt den av är kunnig, har avlat själv om jag har fattat rätt, och åker själv på mässor och köper in de ormar han vill ha.
                Senast redigerad av Shepard; 18 January 2008, 23:40.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #9
                  Hej Micke.

                  Jo, du har fattat rätt Amelanistisk kallas även röd albino, och bland annat sunglow , creamsicle, Candycane mfl. är olika varianter av albinosarna. Min uppfattning är att det vita fälten ska vara vita och inget annat, mönstret däremot kan vara från orange/creame till knallrött på candy cane. finns andra färginslag i det vita så är det inte candy cane.
                  Men jag är ingen hundraprocentig expert på genetik och namn på alla varianter, men jag har själv en

                  candy cane,
                  en Anerytristisk
                  och en Bloodred.

                  Alla tre i mönstret Motley. hade tidigare mönstringarna Zig-Zag och Aztek, men har mer och mer förälskat mig i Motley, fast jag har beställt en en ny Aztek i färgen pastellfärgen.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Har du nå´n bild på din candy cane, så man kan jämföra? Om jag parar henne (min osäkra candy cane) med en albino eller röd albino, kan jag då sälja ungarna som candy cane, i alla fall de som är mer vita än orange?

                    De av mina jag tycker är snyggast är min normalfärgade motleyhane, han är tegelröd, cremefärgad, och saffransgul, och min normalfärgade hane (tycker rent allmänt att vildformer av djur är de finaste), som jag tycker är starkare färgad än vanligt, kanske en oketee? Min "candy cane" hona, och den normalfärgade hanen är de som äter bäst, hinner knappt lägga dit maten innan de har börjat svälja. Har även en normalfärgad hona som är likadan som hanen, men är mindre än hanen, hon har vuxit dåligt på grund av att hon har tjurat med maten, nu tycks det som hon bara tar levande, så får väl köra på det ett tag.
                    Senast redigerad av Shepard; 19 January 2008, 00:06.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #11

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Jag skulle gå in på www.majsormar.se eller på www.majsorm.nu och ställa frågan på deras forum, finns så många duktiga ormexperter där och en hel drös med uppfödare som kan allt om avel och vilka färger man får ut av ungarna.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Snygg! Men jag antar att den är större än min, och att din bild har betydligt bättre färgåtergivning, så det är nog ändå rätt svårt att jämföra.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • jubbe063
                            • November 2007
                            • 343

                            #14
                            Färgåtergivningen på fotot är nästan perfekt. Hmm, ja min är nog aningen större än din, har inte mätt den på nåt år men sist jag mätte så var han ca 157 cm lång.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hmm, ja, då är han lite större Har inte mätt min hona, men hon är förmodligen 60-70 cm.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...