Vad f*n är detta för vidrigt f*nskap??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • virrevirre
    • September 2007
    • 9

    Vad f*n är detta för vidrigt f*nskap??

    Hittade detta vidriga lilla äckel i min trappuppgång idag.
    Den var ca 5-7 cm stor...
    Husspindel??
    Hona, hane?

    Förresten; vilken spindel är det som vi oftast kallar för kloakspindel? Är det husspindel???

    Tacksam för svar!

    För att se kräket jag fann, klicka på länken:


    Ps; jag vågade inte gå närmare när jag fotade så bilden kanske inte är den bästa....
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Husspindel, hane. Så här på hösten springer de runt och letar efter brudarna.

    Brudarna är, förresten, det som kallas kloakspindel. De är större i kroppen, men har lite kortare ben, och man ser dem nästan aldrig pga att de inte behöver kubba omkring och leta efter grabbarna.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av virrevirre
      Hittade detta vidriga lilla äckel i min trappuppgång idag.
      För att se kräket jag fann, klicka på länken:


      Ps; jag vågade inte gå närmare när jag fotade så bilden kanske inte är den bästa....
      Spindlar som är så vackra o graciösa!! Hur kan man säga att de är äckliga!
      Ett mycket sunt nyttodjur som gärna får leva i mitt hem, till alla min kompisars förtret..

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Näe, när dom sitter i ögonhöjd precis utanför ytterdörren och är 6cm i diameter så är dom väldigt icke-trevliga

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • iRiC
          • August 2007
          • 89

          #5
          Den lilla plutten. Då skulle ni sett korsspindels-honan som följde med mig hem från gotland av misstag. Den var som en större grusklump och fick mig nästan att skita knäck i spiraler.
          Blogg @ http://iric.blogg.se/

          Kommentar

          • virrevirre
            • September 2007
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Spindlar som är så vackra o graciösa!! Hur kan man säga att de är äckliga!
            Ett mycket sunt nyttodjur som gärna får leva i mitt hem, till alla min kompisars förtret..

            Ge mig din adress så ska jag skicka den till dig, för hos mig behöver den stanna längre! HUHA!

            Kommentar

            • virrevirre
              • September 2007
              • 9

              #7
              Tack!

              Ursprungligen postat av Azur
              Husspindel, hane. Så här på hösten springer de runt och letar efter brudarna.

              Brudarna är, förresten, det som kallas kloakspindel. De är större i kroppen, men har lite kortare ben, och man ser dem nästan aldrig pga att de inte behöver kubba omkring och leta efter grabbarna.
              Tack för svaret! Nu vet jag i alla fall vad jag har för äckliga kryp här hemma... Hittade en sån förra sommaren i mitt badrum, och även då trodde jag att jag skulle skita ner mig... Den, precis som den igår, dog av en dos av Radar....

              Förresten; jag har hört att husspindlar vanligtvis är mkt mindre... Är detta nån form av mutation??

              Kommentar

              • iRiC
                • August 2007
                • 89

                #8
                Radar? Haha. fan bara att slå asen med en hoprullad tidning. Förstöra miljön sådär
                Blogg @ http://iric.blogg.se/

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  Näe, när dom sitter i ögonhöjd precis utanför ytterdörren och är 6cm i diameter så är dom väldigt icke-trevliga

                  //C
                  Nema problema!
                  Är uppväxt med skogsspindlar så "små" husspindlar bekommer mig inte alls...
                  De ser ut så här: http://www.wimnell.eu/foto/animals/spindel.jpg
                  Ganska dålig bild, finns mycket kraftigare exemplar..

                  Kommentar

                  • virrevirre
                    • September 2007
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Nema problema!
                    Är uppväxt med skogsspindlar så "små" husspindlar bekommer mig inte alls...
                    De ser ut så här: http://www.wimnell.eu/foto/animals/spindel.jpg
                    Ganska dålig bild, finns mycket kraftigare exemplar..
                    Nä fy sjutton vad äcklig!

                    Små söta lyckospindlar på 1 mm är det som jag trivs bäst med!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Husspindlar kan bli rejält stora, hanarna kan ha en spännvidd över benen på 5-6 centimeter - jag har själv fått in ett sånt exemplar från Posten, där personalen hade *hört* den springa i lunchrummet, och naturligtvis trodde det var nåt som krupit ur ett paket.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        azur: har alltid trott att såna där varit kloakspindlar..menar du att hanarna är husspindel och att honorna kallas för kloakspindel? de som bilden visar springer iaf FORT, skitsvåra att få tag i
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Egentligen är både hona och hane Vanlig Husspindel, men honorna kallas ibland för kloakspindlar eftersom de gärna sitter i just kloaker och andra undanskymda utrymmen - bakom kylskåp, under bråte i källare etc... Faktiskt tror jag att enda gången jag själv sett honor var när jag praoade på kommunen och gick och öppnade kloakbrunnar.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • virrevirre
                            • September 2007
                            • 9

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Egentligen är både hona och hane Vanlig Husspindel, men honorna kallas ibland för kloakspindlar eftersom de gärna sitter i just kloaker och andra undanskymda utrymmen - bakom kylskåp, under bråte i källare etc... Faktiskt tror jag att enda gången jag själv sett honor var när jag praoade på kommunen och gick och öppnade kloakbrunnar.
                            Bakom kylskåp?? Ska jag behöva va rädd för dom i köket med?! HUHA!
                            Det räcker med att jag kollar 2 ggr innan jag går in på dass eftersom jag vet att jag haft såna äckliga kryp där innan...

                            Jag är helt övertygad om att de spindlarna kan bitas, och hårt dessutom... Men giftiga är de väl inte får man hoppas!

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Se det som positivt om spindlarna sitter bakom kylskåpet. Då kan dom ta hand om dom där förbenade silverfiskarna. Biter inte särskilt hårt. Det räcker med kraftiga skinnhandskar.......
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...