Vad f*n är detta för vidrigt f*nskap??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

Ursprungligen postat av virrevirre
    Bakom kylskåp?? Ska jag behöva va rädd för dom i köket med?! HUHA!
    Jag är helt övertygad om att de spindlarna kan bitas, och hårt dessutom... Men giftiga är de väl inte får man hoppas!
    Jo du har säkert massor bakom ditt kylskåp, stora feta honor!
    Givetvis bits de är är extremt giftiga, det är ju svenska spindlar...
    Vad jag har hört kryper de fram på natten o biter alla som haft ihjäl deras syskon.

Jag som aldrig skadat en spindel, bortsett från att ha lyft ut de största på logen, går däremot fri...

Kommentar

• EvaPeva
      • May 2007
      • 765

När vi ändå pratar spindlar så tänkte jag berätta om en otäck & pinsam händelse för några år sedan

Jag hälsa på en kompis i Stockholm & vi skulle gå ut på krogen. Jag låna hennes dusch som innebär att man står i badkaret & duschar. Ett sånt där fyrkantigt minifönster stod öppet på glänt-det var ju en vacker sommardag I ögonvrån ser jag en stor mörk klump som inte var där när jag blötte håret. Tänkte inte mera på det & schamponera mig. Då ser jag plötsligt att det rör sig! Vänder mig om-skriker & sen minns jag inget mera förrän kompisens pojkvän står lutad över mig & slår mig lätt på kinderna samtidigt som han försöker skölja bort allt schampo & jag hör kompisen hysteriskt prata om att "kom ner & hämta den nu!" i telefon med någon. Tydligen hade grannen ovanpå spindelintresse med flera exemplar av fågelspindelar! Han hade någon dag tidigare ringt på & berättat att en av dom lyckats rymma så min kompis förstod ju att det var den som hade tittat in i hennes badrum. Jag svimma alltså, den var sjukt stor & hårig! Sen låg jag där i karet, avsvimmad & naken inför min kompis sambo! Aningen pinsamt alltså! Kan säga att efter det e jag meganoga med fönstret hos henne & ändå kollar jag badrummet innan jag lånar duschen igen

Så skratta nu på min bekostnad! Det bjuder jag på denna gången!

Mvh Eva
      Senast redigerad av EvaPeva; 08 September 2007, 16:20.

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Lite komiskt kan man säga men dåligt av den som den rymt ifrån ändå. Tror jag fnissar lite i smyg sådär faktiskt
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• batski
          • October 2004
          • 8891

Ursprungligen postat av virrevirre
          Bakom kylskåp?? Ska jag behöva va rädd för dom i köket med?! HUHA!
          Det räcker med att jag kollar 2 ggr innan jag går in på dass eftersom jag vet att jag haft såna äckliga kryp där innan...

Jag är helt övertygad om att de spindlarna kan bitas, och hårt dessutom... Men giftiga är de väl inte får man hoppas!
          Du kan vara lugn, de är inte farliga för människor. Däremot är människor väldigt farliga för dem...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Aircut64
            • July 2007
            • 1207

Hatar spindlar, dödar dom bara o ger dom till föda till min kampfisk...HATAR KRYP, de duger bara till föda!

Kommentar

• eriahl
              • April 2004
              • 5681

Tänk vad mycket andra småkryp det skulle krylla av om bla spindlar inte fanns. Sen är dom ju bra som föda åt olika djur. Hade 3st vuxna honor av vanlig padda, B bufo, innan fridlysning. Under en säsong när jag slutade räkna hade dom smaskat i sig ca2600st. Men absolut inte kärrspindel och hoppspindlar. Dom är för fina och söta helt enkelt.
              Senast redigerad av eriahl; 09 September 2007, 03:48.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

En intressant fråga är: varför är man rädd för och känner sig äcklad av ett djur som inte utgör något hot för oss människor? En teori är att spindelrädslan finns registrerad i vårt DNA och är ett arv från den tiden då våra förfäder och förmödrar levde i närheten av giftiga spindlar. Det finns givetvis människor som fortfarande lever på platser där det även finns giftiga spindlar, men det är inte fallet i Sverige. En intressant teori, som dock inte förklarar varför en del människor inte är rädda för spindlar.
                Senast redigerad av batski; 09 September 2007, 18:01.

Kommentar

• Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

Ursprungligen postat av batski
                  En intressant fråga är: varför är man rädd för och känner sig äcklad av ett djur som inte utgör något hot för oss människor? En teori är att spindelrädslan finns registrerad i vårt DND och är ett arv från den tiden då våra förfäder och förmödrar levde i närheten av giftiga spindlar. Det finns givetvis människor som fortfarande lever på platser där det även finns giftiga spindlar, men det är inte fallet i Sverige. En intressant teori, som dock inte förklarar varför en del människor inte är rädda för spindlar.

Du har rätt Batski =) Bra info faktist!

Kommentar

• iRiC
                    • August 2007
                    • 89

Jag är rädd för glassbilen. Det måste vara nån ny evolutionsgrej. ^^,

Samma sak som batski nämnde med spindlar gäller faktiskt ormar. Vem har inte hoppat till av en "sne" pinne nångång? ^^,
                    Blogg @ http://iric.blogg.se/

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Fobier är inlärda, det är inte nåt man föds med, men det är olika svårt att lära sig att vara rädd för något. Det är väldigt ont om folk med bil- eller cigarett-fobi, t.ex., trots att det är verkliga hot, pga att det är svårt att lära sig bli rädd för dem, medan det är mycket enkelt att lära sig vara rädd för ormar och spindlar.

Den skillnaden i hur lätt det är att bli rädd för något verkar vara medfödd, och gissningsvis adaptiv.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av Aircut64
                        Du har rätt Batski =) Bra info faktist!
                        Det är ju bara en teori som jag finner intressant, men enligt Azur ska den inte stämma. I mitt förra inlägg ska det givetvis stå DNA och inte DND som jag råkade skriva

Kommentar

• Guest

Nej precis som Azur skriver så är alla fobier inlärda.
                          Detta har testats fram med hjälp av barn. (Såg det på teve för nån dag sen, ganska intressant när de utsatte en 2åring för en stor spindel, och barnet klappade den, men forskningen i sig var rätt vidrig då de framkallade fobier hos barn som en sorts test.)
                          Insekter o ormar skulle aldrig kunna skrämma mig, de är ju faktiskt ganska så mycket mindre än mig o klart räddare för mig med.
                          Det enda som kan skrämma mig är nog människor.
                          Varav en del med just spindelfobier. Fattar inte hur man kan vara rädd för något så litet, och som gagnar en själv...

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

Ursprungligen postat av Anettejt
                            Nej precis som Azur skriver så är alla fobier inlärda.
                            Detta har testats fram med hjälp av barn. (Såg det på teve för nån dag sen, ganska intressant när de utsatte en 2åring för en stor spindel, och barnet klappade den, men forskningen i sig var rätt vidrig då de framkallade fobier hos barn som en sorts test.)
                            Det är mycket vidrigt som har gjorts och görs i den heliga vetenskapens namn

Insekter o ormar skulle aldrig kunna skrämma mig, de är ju faktiskt ganska så mycket mindre än mig o klart räddare för mig med.
                            Det enda som kan skrämma mig är nog människor.
                            Varav en del med just spindelfobier. Fattar inte hur man kan vara rädd för något så litet, och som gagnar en själv...
                            Nu är det så att fobior inte är rationella till sin natur.

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av batski
                              Nu är det så att fobior inte är rationella till sin natur.
                              Nej och OK, rädd kan man ju få vara, men måste man döda dom för det?
                              Men det är väl typiskt människor, att ta död på något som individen inte tycker passar in i dens inskränkta värld.
                              I stället för att låta naturen ha sin gång, för spindlar är ju nyttodjur, och skadar oss knappast...

Kommentar

• batski
                                • October 2004
                                • 8891

Nej och OK, rädd kan man ju få vara, men måste man döda dom för det?
                                Men det är väl typiskt människor, att ta död på något som individen inte tycker passar in i dens inskränkta värld.
                                I stället för att låta naturen ha sin gång, för spindlar är ju nyttodjur, och skadar oss knappast...
                                Ja och att de gång på gång lyckas döda dessa "farliga monster" utan att någonsin komma till skada själva borde ha lärt dem att de inte behöver vara rädda för dem

Ok, skämt åsido, jag känner en person som är rädd för spindlar och jag har sett vad som händer när hon ser en spindel. Allt logiskt tänkande stängs av och skräck och panik tar helt över. Hon kan aldrig slappna av när hon t ex sitter ute i naturen och äter picknick. Det som skulle vara en trevlig och avslappnande aktivitet blir till ett stressmoment för både henne och hennes sällskap. Det kan INTE vara kul att leva med en sån rädsla. Det finns effektiv behandling mot såna irrationella rädslor, så jag tycker faktiskt att det är märkligt att inte fler söker hjälp för att bli av med en sån handikappande rädsla. Tänk vilken befrielse det måste vara!

Kommentar

Arbetssätt...