Vår majsorm har rymt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ing-Marie
    • December 2005
    • 10

    Vår majsorm har rymt

    Våran majsorm som är 3 år har rymt från terrariet. Han rymde eftersom glaset av någon anledning stod lite på glänt. Han har nu varit borta 2 dygn och nu till min fråga. Finns det några som har tipps på vad man kan göra för att hitta honom igen. Vi har lagt ut mjölsträngar lite överallt i huset, även lagt ut möss. Vi har letat igenom huset ett antal gånger, men eftersom det är ett gammalt hus under renovering så finns det ett antal gömställen i golv och väggar.
    Tacksam för alla tips som skulle kunna ge oss honom tillbaka.
    Ing-Marie
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Ring polisen el hyresvärd ifall du bor i lägenhet.. Usch ja skulle inte vilja hitta en orm i mitt hem en vacker dag.. Men du kanske bor i hus
    Tjopp...

    Kommentar

    • Hugin
      • December 2005
      • 499

      #3
      Om du bor i lägenhet och ormen krälar sig ner till grannen så har du nog ingen orm +att du kommer bli anmäld. Jag vet inte om du måste rapportera till polisen eftersom en majsorm är ett främmande djur i svergies natur. Men det kommer inte ge din orm tillbaka. Han ligger säkert i nån vrå och vilar sig. det kan han göra i några veckor tills han blir hungri.
      Fast han kommer bli slö om det är kallt och kommer han utomhus är han död. Fast det mesta av det här visste du säkert redan. Men jag har ett tips: Dra inte igång nån skrikig orm jakt, då riskerar man att ormen blir rädd och gömmer sig. Om han var hungrid när han gav sig iväg då har ni en större chans att hitta honom en om han var mätt.
      "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
      Winston Churchill

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Rätta mej om jag har fel, men en masjorm är väl fullständigt ofarlig?! Efter vad jag hört i alla fall, har ingen själv.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Majsormar är helt ofarliga även om man självklart kan bli smittad av någon sjukdom om man blir biten (vilket gäller de flesta djur).
          Om man behöver tillstånd eller inte varierar från kommun till kommun. Om man bor i en sådan kommun och de får reda på det så får man böter även om det handlar om en liten ofarlig masjorm.
          Ett tips kan vara att leta på varma ställen - t.ex. på eller vid varmvattensrör, bakom element etc. eftersom de brukar söka sig till värme.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            På den tiden jag hade majsorm och den smet så gömde den sig under/bakom kylskåpet i ett par dagar. Så precis som Kjell säger leta på varma ställen först.
            Min kom fram när jag stod och skar rå kyckling i köket fö.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Ing-Marie
              • December 2005
              • 10

              #7
              Vi bor i hus ute på landet så det finns ingen risk att han skrämmer några grannar. Vi tog förövrigt reda på innan vi skaffade honom om reglerna i kommunen.
              Tack för alla tips hittils, men fortsätt gärna tipsa eftersom han inte kommit fram ännu. Det svåra är att vi har många hål i väggen och golvet i hallen utanför rummet som terrariet står i. Vi får hoppas han blir hungrig och kommer krypande, han skulle haft man idag.
              Ing-marie

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                lite tankar om värme.
                har du nån elfilt ?

                om du har kan du ju dra ut den starta och lägga ett täcke över.

                kan ju också prova att fylla ett par tre petflaskor med varmvatten och ett täcke över så håller de värmen i minst 1 timme.

                kanske kan va nåt att prova i lite kallare delar av huset också.
                Senast redigerad av Raven; 30 December 2005, 17:35.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Majsormar är helt ofarliga
                  Helt ofarliga är dom nog inte.. jag vet dom som skulle DÖ om dom hittade en orm!!

                  Jag skulle kanske inte dö.. Men risken finns att alla mina grannar skulle få Tinnitus.
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    själv skulle jag nog titta intresserat på den och hälsa
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • hansh
                      • May 2004
                      • 269

                      #11
                      En majsorm ÄR helt ofarlig, OM någon skulle dö av att se en orm (dö av en fobi) är det helt och hållet "offrets" fel, som inte har bearbetat sin fobi. Det är ingenting som man kan anklaga ormen för.
                      Åter till ämnet.
                      Risken finns alltid att man som djurägare kan råka ut för en smitning, oftast har det varit enkelt att förebygga detta med ett ordentligt lås på terrariet/buren och i andra fall har man kanske klantat sig på ett eller annat vis. Är djuret redan på lösdrift, gäller det att hitta det så fort som möjligt och återföra det till en säker miljö där det klarar av att överleva(terrariet).
                      Leta förrymda ormar är inte det enklaste, men de brukar inte ta sig så långt. Första bässta värmekälla brukar duga. Man brukar kunna finna dem runt/under lysrampen ovanför terrariet om det finns en sådan. Är elementen igång kan de även vara bakom/runt dessa. Hittas inte ormen där, fångas de lättast på kvälls/nattetid genom att lägga ut en värmekälla (värmematta, spot etc.). Lycka till i sökandet och är du inte redan medlem i en lokal herpetologisk förening så är det ett bra tillfälle att bli det. Vi hobby herpare är en hjälpsam(och faktiskt ganska trevlig) grupp människor med ett brinnande intresse för en utsatt hobby.

                      /hansh
                      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av hansh
                        En majsorm ÄR helt ofarlig, OM någon skulle dö av att se en orm (dö av en fobi) är det helt och hållet "offrets" fel, som inte har bearbetat sin fobi.
                        låter trångsynt.
                        en fobi är inget man kan hjälpa att man har och bli av med dom är långtifrån lätt.
                        och ska man ha hjälp av sjukvården för det så tar det 5+ år om det överhuvudtaget händer nåt.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • hansh
                          • May 2004
                          • 269

                          #13
                          klart att man kan hjälpa att man har fobier, och man kan ofta skylla på sina nära och kära att man har fått dem. Bli av med dem ÄR lätt och det går fort att bli av med dem bara man tar första steget, tro mig. Det lättaste är att kappsla in sig och leva med sin fobi, men det är ditt eget val, inte ormens.
                          Hursom kan det aldrig bli ormens fel om den skrämmer någon till döds, då den bara existerar. Men det var inte det som tråden handlade om.
                          Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av hansh
                            klart att man kan hjälpa att man har fobier, och man kan ofta skylla på sina nära och kära att man har fått dem.
                            aha nu är det släktingarnas fel att man har dom....
                            va bra då kan ja klaga på dom om det då.
                            kan direkt säga att det inte stämmer för många fobier kan folk inte förklara varför dom har som spindlar ormar insekter till exempel.

                            Bli av med dem ÄR lätt och det går fort att bli av med dem bara man tar första steget,
                            fel fel och ännu mer fel enligt egen erfarenhet.

                            Hursom kan det aldrig bli ormens fel om den skrämmer någon till döds, då den bara existerar
                            i grund och botten är det ju ägarns fel då ägaren varit slarvig.

                            Ing-Marie fått tag på den än ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Gimbo
                              • January 2005
                              • 2734

                              #15
                              Håller fullt med dig Raven. Det är varken ormens eller offrets fel.

                              Själv så satt jag och en vän och tittade på TV en natt för ca 3år sedan. Helt plötsligt vandrade det fram en riktigt stor och hårig spindel på golvet. Måste säga att vi höll på att skita på oss. Och spindlar är djur som jag inte har någon kunskap om. En del är farliga, de felsta inte. Men, den chansen är jag inte bredd att ta. Vi ringde polisen, som kom efter ett tag. Även de höll sig på gott avstånd. Eftersom det både var helg och mitt i natten så fick de inte tag i någon som kunde ta hand om djuret. Därför så avlivade de spindeln på plats.

                              Jag kan tycka att det är helt okey om det springer in spindlar o kryp från vår svenska natur. Men, att det kommer in exotiska djur som jag inte känner till har jag svårare att acceptera. Sedan så kan jag förstå ägaren som älskar sitt djur och att djuret har rymt av misstag. Det är inget som ägaren vill (antagligen).
                              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...