Vår majsorm har rymt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #31
    hur går det, har ni hittat ormen?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Robbo
      • October 2005
      • 53

      #32
      Hejsna jag är ormägare själv och jag kan med garanti säga att:
      Är det snö ut så far den ej ut!
      Den far till ett varmt ställe och kan ligga länge där....
      Hoppas den kommer fram snart...

      Kommentar

      • zirkonxenia
        • January 2006
        • 42

        #33
        Hejsan.

        Jag har haft både en majsorm och en svart råttsnok på rymmen. Majsormen hade inte tagit sig långt och hittades snabbt (i ödlornas terrarie till min förfäran!)

        Råttsnoken var borta i tre dagar men kom fram under natten då vi ställt in en levande mus i köket (provade olika rum) och vi är rätt säkra på att han var under frysen/kylen men hittades på morgonen efter i hallen dit han dragit sig tillbaka efter att inte kommit åt musen (som givetvis var i bur).

        Mitt tips: placera ut levande möss i rummen eller köp en och gör som vi, flytta mellan rummen, en natt i varje. Tillsammans med mjöl och en värmekälla i tex en tyghög kommer höja chansen att hitta ormen.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #34
          minna daggeckos är som houdinis (löser sig nog nu när ja skaffar måttbeställd täckplåt (hålplåt)). men jag brukar hitta dom igen samma dag, dom kommer ut ur precis allting verkar det som >: ).

          en gång var jag tvungen o lägga ut "bete"..
          det är bara fortsätta försöka, finns väldigt många som har haft djur på rymmen länge och sen hittat dom igen!
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #35
            Jag vet en orm som blev dödad av en mus. Ägarna hade slängt i den och på morgonen var både musen och ormen död. När min leopardgecko rymde gömde den sig i en mora klocka! En annan gång satt den i pianot.
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • zirkonxenia
              • January 2006
              • 42

              #36
              Ursprungligen postat av Hugin
              Jag vet en orm som blev dödad av en mus. Ägarna hade slängt i den och på morgonen var både musen och ormen död.
              Det är helt riktigt att man inte ska lämna möss hos ormen. Det jag föreslår är emmellertid helt ofarligt för ormen och musen då de skiljs åt av en bur.

              Kommentar

              • jerrys
                • March 2006
                • 1

                #37
                Kolla bakom diskmaskinen spisen och sätt ut en värme källa med mat den kanske luktar sig fram bör va hungrig efter ömsning...

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Jag köpte igår mina första ormar, två majsormar. Om de smiter blir det värst för dem, för de lär bli kattmat rätt snabbt, särskilt som herr katt i fråga ska på allt han inte får röra

                  Hur som helst så funderade jag över det med tillstånd. Det känns lite snett att behöva ett tillstånd för en liten, helt ofarlig orm, men en stor hund, som potentiellt kan vara farlig, behöver man inget tillstånd för. Jag menar inte att man ska behöva tillstånd för att ha hund, men när det behövs för ett ofarligt djur, men inte behövs för ett potentiellt farligt djur, så känns det lite konstigt. Min kompis som bor under mig, har två rottweilers, som visserligen är världens största knähundar, men de kan skada och t.o.m döda en människa om de skulle vilja. En majsorm kan på sin höjd ge dig två små märken, om den mot förmodan skulle bitas. Märken på händerna är jag van vid, då katten är av den busiga typen. Det känns också lite som att när det krävs tillstånd för en liten ofarlig orm, så ger det kanske alla ormrädda vatten på sin kvarn, behövs det tillstånd så måste de ju vara farliga.

                  Har sett på TV hur de botade fobier, det var rätt enkelt. I etapper vistas man under längre och längre tid i samma rum som ormen/spindeln, i början är den instängd, och till slut kan man hålla i den.
                  Senast redigerad av Shepard; 18 March 2006, 12:36.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #39
                    håller med dej Micke.
                    nästintill alla hundar är ju potentiella mördare om man ska hårddra det.
                    även chiauau kan om det vill sej illa.

                    kan dock säga att ja tycker det är rätt att kräva tilstånd för giftiga ormar men inte för dom mer ofarliga.

                    hade ja haft tid plats å ork så hade ja haft orm nu.
                    polarn vill bli av med sin pga platsbrist.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      "Vår maaaajsorm har rymt, och det tycker vi är grymt"

                      Förlåt, kunde inte låta bli Hoppas ni hittar den snart!

                      Ja, giftormar är ju en helt annan sak. Jag frågade i affären där jag köpte ormarna hur det var med tillstånd och så, och jag har för mig att han sa att man inte får ha giftormar överhuvudtaget som privatperson, om man inte har speciellt tillstånd, och har det som yrke, eller nå´t. Han hade själv kämpat för att få ett tillstånd när han hade en massa olika arter, tror han odlade, men det hände inget förrän det kom påtryckningar från högre håll. Det stod ju nå´t i tidningen för ett tag se´n om en som blev biten av sin giftorm. Tror han i affären nämnde nå´t om att han känner honom lite.

                      Läste att ormar är ett bra husdjur för de som har ont om tid. Behöver inte mat ofta, en gång i veckan, kanske t.o.m varannan vecka, och de smutsar heller inte ner i terrariet nå´t speciellt, de är ganska "rena" djur helt enkelt.
                      Senast redigerad av Shepard; 19 March 2006, 12:41.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ing-Marie
                        • December 2005
                        • 10

                        #41
                        Nu är han tillbaka

                        Nu har han äntligen kommit till rätta .

                        I fredags skulle maken gå ner i källaren, och där under trappen tittade hans lilla huvud fram. Hur han kommit ner i källaren och vart han varit under de tre månader han varit borta lär förbli en gåta. Men skönt är att han är tillbaks.
                        Han var väldigt törstig så jag har portionerat vatten under de här dagarna, och igår fick han en liten mus. Vill vara lite försiktig med både mat och vatten eftersom han varit utan så länge.
                        Annars värkar han ha klarat sig bra, han är lite mager och lite slö.
                        Slutet gott allting gott

                        Och till er alla som var rädd att han skulle skrämma grannar m.m så har det ju gått bra. Men nu får alla vara noga med att stänga terrariet ordentligt.
                        Tack för alla tips och råd vi har fått.
                        Ing-Marie

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #42
                          Skönt att han kom till rätta! Tänk att dom klarar sig så länge på egen hand. Måste ha varit svårt för honom med mat och vatten!

                          Även om ormar inte är mina favoritdjur så har jag tänkt på er ibland och hoppats att det skulle gå bra för honom. Det är ju trots allt en levande varelse som man vill ska ha det så bra som möjligt.
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #43
                            *Puh* vilken lättnad att historien slutade gott!
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ing-Marie
                              Men nu får alla vara noga med att stänga terrariet ordentligt.
                              har ni nåt som förhindrar ormen från att öppna och kravla ut ?
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Tenkare
                                • May 2005
                                • 2519

                                #45
                                Finns ju fina lås som man sätter på rutan så att dom inte kommer ut.
                                Brukar kosta runt 100 - 150 kr har jag för mig.
                                När mina majsormar blev vuxna så hade dom inga problem med att öppna själva om jag inte hade låst.
                                Likaså min stora boa, men han fick vara lös rätt så mycket. Han tyckte om att typ sova på mig.
                                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                                Min zon Min Tenkare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...