Vår majsorm har rymt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • enio
    • October 2004
    • 161

    #16
    Kolla under alla mattor,där låg mina sist dem ringde.

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Måste berätta när jag blev skrämd och botad från obehag av ormar.

      Mina syskonbarn är genuint djurintresserade och har både fiskar, ormar, hundar, katter och leguaner (namn? dom där små söta krokodilerna!).

      Alltnog, vi var hembjudna där och en av ungarna kommer kutandes med en lång slingrande röd rak. Huvudet stack ut och tungan gick. Jag blev ju förstås stel av skräck. Men ungarna skrattade och gav sej inte. Till slut hängde den om min hals o kråmade sej. HUUU.
      Men botad blev jag. Sen var det bara att klappa den lilla "krokodilen" oxå. Söt förresten.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Krasch
        • December 2005
        • 100

        #18
        Som tidigare sagt: Kontrollera alla varma ställen (duschen, kläder, element, spisen m.m.).
        Ni hade redan strött ut mjöl? Jag skulle definitivt strö ut mjöl och låta alla dörrar i huset vara stängda. Kika in då och då i rummen och se om det finns några spår i mjölet.
        Jag skulle inte lägga ut möss så att ormen kommer åt dom, utan i sånafall lägga dem i någon slags bur.

        Passa bara så att inte ormen tar sig ut. Nu vet jag visserligen inte hur varmt ni har där du bor, men de fryser ihjäl väldans snabbt.

        Kommentar

        • Ing-Marie
          • December 2005
          • 10

          #19
          Som svar till Raven så har han inte visat sig ännu, och jag vet att det är ägarens "fel". Vi släppte inte ut honom med flit eftersom det är ett älskat husdjur och vi gör allt för att hitta honom.
          Tyvärr hade yngsta dotter bytt vatten åt honom, vilket hon brukar göra(hon är 14 år) och missat att stänga helt. Annars har vi alltid låst.

          När en olycka händer är det ju så att det är alltid någons fel...

          Nu var det ju inte just detta som jag frågade om utan om någon hade några tips som kunde göra att vi hittade honom snabbare.

          Nu finns ingen risk att han dyker upp hos någon eftersom vi, som jag skrivit tidigare bor i hus ute på landet och kommer han ut så klarar han sig inte i snön.

          Oturligt nog tror jag det är dags för ömsning vilket gör att han är mera still än vanligt, och inte speciellt hungrig.
          Ing-Marie

          Kommentar

          • danie_l
            • December 2005
            • 46

            #20
            första gången jag blev av med min råttsnok var den borta i 8mån,, sen en dag var den bak terrariet.. denna gången har den varit borta i 7mån får se om han dyker upp..

            Kommentar

            • gladys
              • March 2005
              • 1962

              #21
              Den här gången håller jag också med dej Raven. Nästan iaf..
              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

              Kommentar

              • hansh
                • May 2004
                • 269

                #22
                Ursprungligen postat av Raven
                Ursprungligen postat av hansh
                klart att man kan hjälpa att man har fobier, och man kan ofta skylla på sina nära och kära att man har fått dem.
                aha nu är det släktingarnas fel att man har dom....
                va bra då kan ja klaga på dom om det då.
                kan direkt säga att det inte stämmer för många fobier kan folk inte förklara varför dom har som spindlar ormar insekter till exempel.
                I de flesta fallen kan man skylla sina fobier på någon hysterisk släkting, då barn är väldigt mottagliga för kraftiga reaktioner (en grundläggande skyddsmekanism). Det behöver bara upplevas en gång, men kan ge besvär för livet om man inte tar tag i saken.

                Bli av med dem ÄR lätt och det går fort att bli av med dem bara man tar första steget,
                fel fel och ännu mer fel enligt egen erfarenhet.
                Som sagt, det är lättare att skärma sig än att möta sin fobi. Det går fort att bli av med fobier om man tar tag i dem på rätt sätt. Enligt egna och psykologins erfarenheter ;-)

                Hursom kan det aldrig bli ormens fel om den skrämmer någon till döds, då den bara existerar
                i grund och botten är det ju ägarns fel då ägaren varit slarvig.
                Det är ägarens fel att ett djur rymmer, om det så är otur eller slarvighet. Men en djurägare kan inte förutse och stå för hur folk reagerar på deras djur. Det psykiska lidandet hos personer med ormfobi i ett hyreshus är tex INTE skäl nog till att hindra personerna i lägenheten bredvid att skaffa tillstånd till att äga orm (om tillstånd krävs). De andra hyresgästerna får då ta tag i sin fobi elle flytta, det finns många sådana fall.
                ----------------------------

                Ing-Marie:
                Ömsningen, kan både försvåra och underlätta letandet. Hittar ni ömsskinn ger de en bra indikation om var(i vilket rum) ormen är, men det kan vara svårt att hitta den innan ömsen. Att leta igenom ett rum i taget grundligt, och sedan komma ihåg att stänga dörrarna minskar snabbt sökområdet. Det kan tyvärr vara svårt om man håller på att renovera. Värmepunkter på natten brukar vara bässta metoden.
                lycka till och hoppas ni hittar ormen.

                /hansh
                Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #23
                  Jo hansh, jag förstår vad du menar när du skriver att fobier är "ärftliga". Men det går faktiskt inte att dra alla genom samma kam. (eller hur man brukar säga..) Det mänskliga psyket är en komplicerad historia.

                  Och ja, det går kanske att bota sina fobier. Men du kan omöjligt veta vad som ligger bakom.


                  Det är ägarens fel att ett djur rymmer
                  Å då ska grannen flytta? Jag skulle nog börja leta ny bostad om jag hade tex spindlar på rymmen.

                  Men en djurägare kan inte förutse och stå för hur folk reagerar på deras djur.
                  Nej, man kan som djurägare inte stå för andras reaktioner. Men man måste kunna förstå andras reaktioner. Och ja, i viss mån även förutse reaktionerna. Oavsett vilket djur man äger.

                  Det psykiska lidandet hos personer med ormfobi i ett hyreshus är tex INTE skäl nog till att hindra personerna i lägenheten bredvid att skaffa tillstånd till att äga orm (om tillstånd krävs).
                  Och alla hyresvärdar har samma regler?
                  Det här är ungefär som kärnkraften. Det går ganska bra, om man kan garantera säkerheten.




                  Senast redigerad av gladys; 31 December 2005, 22:12.
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • hansh
                    • May 2004
                    • 269

                    #24
                    Ursprungligen postat av gladys
                    Jo hansh, jag förstår vad du menar när du skriver att fobier är "ärftliga". Men det går faktiskt inte att dra alla genom samma kam. (eller hur man brukar säga..) Det mänskliga psyket är en komplicerad historia.
                    Jag har aldrig skrivit att det är så i alla fall

                    Och ja, det går kanske att bota sina fobier. Men du kan omöjligt veta vad som ligger bakom.
                    Behövs mkt sällan för att bota en fobi
                    Det är ägarens fel att ett djur rymmer
                    Japp
                    Å då ska grannen flytta?
                    Lite vä lösryckt mening. Klarar inte grannen av att man har hund/orm/spindel hemma så får han flytta, om han inte kan ta tag i sina fobier
                    Jag skulle nog börja leta ny bostad om jag hade tex spindlar på rymmen.
                    Det är ditt val

                    Men en djurägare kan inte förutse och stå för hur folk reagerar på deras djur.

                    Nej, man kan som djurägare inte stå för andras reaktioner. Men man måste kunna förstå andras reaktioner. Och ja, i viss mån även förutse reaktionerna. Oavsett vilket djur man äger.
                    Funkar bra på "vanligt" folk, men en fobikers reaktioner går inte att förutse då de är helt irrationella.

                    Det psykiska lidandet hos personer med ormfobi i ett hyreshus är tex INTE skäl nog till att hindra personerna i lägenheten bredvid att skaffa tillstånd till att äga orm (om tillstånd krävs).
                    Och alla hyresvärdar har samma regler?
                    Det här är ungefär som kärnkraften. Det går ganska bra, om man kan garantera säkerheten.
                    Så länge det inte står specifikt på kontraktet gäller svensk lagstiftning och dess tolkningar.

                    Jag hjälper gärna folk som ber om det, men jag har inte mycke till övers för fobiker som försöker sätta käppar i hjulet för en fantastisk hobby.
                    Den här tråden handlar om hur man hittar en förrymd orm, alla som vill disskutera vidare om fobier kan få göra det med mig över pm.

                    Fortsatt lycka till i letandet Ing-Marie

                    /hansh
                    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                    Kommentar

                    • Stefan Bede
                      • January 2006
                      • 1

                      #25
                      Ta det varligt med vattnet ...

                      Om och när ni hittar er orm så tänk på att "portionera" vattnet så att den inte dricker ihjäl sig!

                      Beroende på hur länge den varit borta/utan vatten så är risken stor att den är uttorkad och då gärna vill ersätta detta så snart som möjligt. Men det kan gå snett, jag hade ihjäl en nyfödd strumpebandssnok som varit borta ett par dagar ...

                      Lycka till!


                      Stefan


                      edit: stavning

                      Kommentar

                      • Ing-Marie
                        • December 2005
                        • 10

                        #26
                        Vi har fortfarande inte sett en skymt av honom, nu har han varit borta en vecka.
                        Hur länge kan de klara sig utan vatten och mat?
                        Jag tror han krypit ner där en tröskel är borta och det är öppet in i golvet. Eftersom vi eldar med ved och muren går vid det rummet så finns ju en värmekälla där.
                        Jag har fortfarande mjöl i strängar över hela övervåningen(han har inte kommit ner) om han inte tagit sig ner innuti någon vägg. Hoppas fortfarande på att han ska dyka upp.
                        Ing-Marie

                        Kommentar

                        • kvarnesjo
                          • January 2006
                          • 16

                          #27
                          Hej
                          Hur har det gått med din majsorm, har du hittat den ännu? Jag har vid flera tillfällen haft majsormar och råttsnokar på rymmen och dom klarar sig väldigt länge.... utan problem 1 eller 2 månader. Antar att ni redan har vänt upp och ner på hela huset? förmodligen kommer den fram när den börjar bli hungrig eller törstig. Jag hittade förövrigt min råttsnok inuti min subwoofer till stereon, hade kommit in i basröret... en annan hittade tyvärr mina föräldrars hund. Ta det lungt du bor ju inte i lägenhet, du har ju tid på dig den drar knappast iväg ut när det är så kallt

                          /Oskar

                          Kommentar

                          • cecilia
                            • January 2003
                            • 754

                            #28
                            Lite off-topic, men en husgecko (Cosymbotes platyurus) rymde i min sons rum för ungefär ett år sedan. I samband med flytt för någon vecka sedan hittades han, i stor välmåga, under täckglaset i ett akvarium. Jag tycker att han borde få fortsätta sitt självförsörjande liv, men det går inte min man med på.

                            Kommentar

                            • _nitr2am
                              • October 2005
                              • 104

                              #29
                              Jag känner en som hade en majorm som rymmde.. men dom hittade den inne på toaletten där är ju ofta fuktigt och varmt.. bara ett tipps om du inte hittat den än
                              Maaartin

                              Kommentar

                              • figo
                                • October 2004
                                • 480

                                #30
                                Den kanske har slingrat sig ned i toaletten?
                                m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...