Litet terrarie projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    Litet terrarie projekt

    Jag upptäckte för ett tag sedan att jag råkade ha ett rum som stod näst intill tomt. Så jag tänkte att man kanske skulle bygga sig ett litet terrarie. Drog upp förslaget för tjejen och hon hade inget emot det.
    Så jag började mäta och skissa lite.

    Yttermåtten blev följande: 3750*2410mm. Ja rummet va ju tyvärr inte större Djupet är inte 100% bestämmt än, men kommer att bli mellan 900-1200mm.

    Har köpt vinkeljärn 50*50*35*2.5 och reglar 45*45 och har skruvat ihop regelverket till fronten klart idag.
    Bifogade filer
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    "Litet terrarie"?!
    *Garv!* Allt är relativt förstås. Vad ska bo i garderoben hade ni tänkt?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      Ursprungligen postat av Pickles
      "Litet terrarie"?!
      *Garv!* Allt är relativt förstås. Vad ska bo i garderoben hade ni tänkt?

      Ja du, jag vet faktiskt inte riktigt vad det blir som ska få bo där i.
      Jag är inne på lite större varaner, men tjejen är mer sugen på en snäll växtätande sort. Leguan är jag absolut inte sugen på, har redan haft 5-6 styckna. Men vi får väl se lite vad vi kommer fram till i slutändan. Är ju en bit kvar innan nått skall flytta in. Har nyligen blivit arbetslös så just nu stämplar jag så de är ju lite snålt i kassan just nu, så det kommer inte gå så snabbt detta projekt.
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Varför inte köra lite blandat i botten/mellan/toppnivå? Det har jag alltid varit sugen på utan att ha plats. Det finns rätt många typer att välja mellan som inte käkar upp varandra trots allt.
        *Host* Men det kanske känns som ett rätt stort åtagande förstås, och vi är alla medvetna om hur det känns att dra åt svångremmen en aning. ^^

        Kameleonter?
        Makalösa varelser.
        Eller vattenagamer?
        Oavsett vad ni väljer blir det säkert läckert!

        Ska där bli mycket växter?
        Senast redigerad av Pickles; 09 February 2010, 10:07.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #5
          Ursprungligen postat av Pickles
          Varför inte köra lite blandat i båtten/mellan/toppnivå? Det har jag alltid varit sugen på utan att ha plats. Det finns rätt många typer att välja mellan som inte käkar upp varandra trots allt.
          *Host* Men det kanske känns som ett rätt stort åtagande förstås, och vi är alla medvetna om hur det känns att dra åt svångremmen en aning. ^^

          Kameleonter?
          Makalösa varelser.
          Eller vattenagamer?
          Oavsett vad ni väljer blir det säkert läckert!

          Ska där bli mycket växter?
          Det kommer inte att bli nått fuktsysten i terrariet så varken kamaljonter eller vattenagamer är aktuellt. Växter kommer det inte att bli nått heller.
          Kommer nog att bli lite mer ökeninriktat. Men det får bli en senare fråga vad som kommer att bo där i. Nu i första hand skall hela regelverket byggas, sen blir det att montera inneväggarna som blir själva terrariet, sen sätta dit skivor till fronten. Det som stor på tur efter det sen blir en plastdamm som bad. Sen kommer vi till den dyra biten, all el-teknik, alla rätta lampor och uppvärmning. Känns tungt att bara tänka på det, hehe...
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #6
            Så du la upp att iaf ser att du jobbat på bra, se nu till att komma upp före 12 idag så du får något gjort
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • malawifisken
              • August 2008
              • 969

              #7
              Japp det fick bli en litet projekt tråd trotts allt=)
              Innan 12, hu ja. Harley ringde o väckte mig klockan halv 11 för han va nyfiken, så vid 11 va jag igång med bygget igen. Och såhär ser det ut än så länge:
              Bifogade filer
              Senast redigerad av malawifisken; 09 February 2010, 13:31.
              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                Hu, varit en jobbig dag, Men nu är alla reglar på plats. Nästa steg blir att köpa osb skivor som skall sitta som inneväggar i terrariet. Men när det blir vet jag inte...

                Här är lite bilder på det färdiga regelverket iallafall.
                Bifogade filer
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  WOWW!! detta har jag missat!! coolt bygge!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Det var verkligen ett litet terrarium!!

                    I Tyskland såg jag ett smart (inrett) terrarium för mindre ödlor sköldpaddor.

                    Bara jag som tyckte den lösningen var bra??

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,3 KB
ID: 2117540

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00698.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,8 KB
ID: 2117541

                    Något för dig kanske malawifisken
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Jim_J
                      • October 2009
                      • 254

                      #11
                      oj, om man inte var avundsjuk på dig sen innan för ditt akvarium, så blev man det nu
                      Grymt projekt! Har alltid velat haft reptiler, men lilla gumman tillåter ICKE det!

                      Ska bli kul att följa detta! Vad ska du ha som frontruta? Är det plexi som gäller på ett sånt här bygge?
                      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                      350L Diskus
                      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        australian water dragon. grymt cool!! såg den på mässan i tyskland, stog och dreglade i flera minuter!
                        men den vill ha lite fuktigt klimat så den kanske krockar med din tanke på ett ökenklimat.

                        Här är en länk om ödlan http://www.homegrownherps.com/Care%2...gon%20Care.htm

                        en film på youtube också http://www.youtube.com/watch?v=imwSSFHDw_w
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av karrokaja; 11 February 2010, 15:56.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • malawifisken
                          • August 2008
                          • 969

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Det var verkligen ett litet terrarium!!

                          I Tyskland såg jag ett smart (inrett) terrarium för mindre ödlor sköldpaddor.

                          Bara jag som tyckte den lösningen var bra??

                          [ATTACH]27494[/ATTACH]

                          [ATTACH]27495[/ATTACH]

                          Något för dig kanske malawifisken

                          Håller med dig att det va en bra lösning, om man har vatten levande ödlor.
                          Så för mig är detta inget jag kommer satsa på.
                          Kommer där emot ha en plast damm inne i terrariet så att ödlorna har möjlighet att bada/dricka/svalka sig.
                          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                          Kommentar

                          • malawifisken
                            • August 2008
                            • 969

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jim_J
                            oj, om man inte var avundsjuk på dig sen innan för ditt akvarium, så blev man det nu
                            Grymt projekt! Har alltid velat haft reptiler, men lilla gumman tillåter ICKE det!

                            Ska bli kul att följa detta! Vad ska du ha som frontruta? Är det plexi som gäller på ett sånt här bygge?

                            Jag har haft mycket olika reptiler åren igenom innan men varit lugnt på den fronten nu i ett par år. Men nu blev jag extremt sugen på att skaffa nått igen. Så jag bestämmde mig för att bygga ett eget terrarium istället för att köpa färdiga som man alltid gjort innan. Så man får se vart resultatet hamnar i slutändan.
                            Det blir vanliga 5mm härdade glas som ligger i en glidskena. Får se om det blir 3 eller 4st.
                            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                            Kommentar

                            • malawifisken
                              • August 2008
                              • 969

                              #15
                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              australian water dragon. grymt cool!! såg den på mässan i tyskland, stog och dreglade i flera minuter!
                              men den vill ha lite fuktigt klimat så den kanske krockar med din tanke på ett ökenklimat.

                              Här är en länk om ödlan http://www.homegrownherps.com/Care%2...gon%20Care.htm

                              en film på youtube också http://www.youtube.com/watch?v=imwSSFHDw_w

                              Ja jag håller med dig till 100%, riktigt j*vla läcker alltså. Tyvärr som sagt så krockar det ju med mitt val av det lite torrare klimatet.
                              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                              Kommentar

                              Arbetssätt...