mus jakt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #16
    men varför låta katten plåga ihjäl musen? fattar inte ens att du kan tänka på att göra det...

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Jag tror jag förstår båda sidors åsikt i den här diskussionen...
      I kattens natur ligger att "leka" med bytet, möjligen för att säkerställa att bytesdjuret inte kan skada katten själv eller för att öva sej på hur man fångar sin mat (två olika teorier där).
      Vad är då så fel på att släppa sin egen mus till katten??? Det är egentligen ett mer filosofiskt problem...

      Även om jag gladeligen serverar mina fiskar bananflugor, mygglarver och ibland även fiskyngel (bottenhoppare, överflödiga etc) så skulle jag nog inte ha mage att ge katterna en mus - ssk om jag fött upp den själv - hellre i så fall köpa möss för ändamålet. Detta även om jag tyckte att det var OK att de matade killis (Fundulus heteroclitus) med levande musungar (nu något att jämföra med oxhjärta) på BMC i Uppsala på 1980-talet. Således komplicerat nog...

      Det finns nog inget klart svar från en filosofisk/etisk synvinkel, men det finns säkert en och annan lag som kan användas. Men ännu har ingen påstått att lagarna är särskillt logiska. Många har dock ifrågasatt att det behövs en så pass tjock bok som lagboken för att ersätta Guds tio bud...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • vega
        • July 2004
        • 90

        #18
        jag undrar bara om det är etiskt att låtya sin innekatt få en mus som "godis" någon gång då och då, när dess "kusiner", som inte är innekatter utan utekatter, får jaga möss fullt lagligt! jag förstår inte att det kan vara så olika uppfattningar om, i princip samma, sak.
        Med den tankegången kam vi även döda människor. Antag att en man är ute och går i djungeln och blir överfallen av ett lejon som attakerar mannen så att han dör. Detta är mycket olyckligt, men dock lagligt, eftersom ingen brott begåtts. Är det då ok att släppa ned en människa bland lejon på ett zoo? I princip samma sak fortfarande, eller?

        Utekatter som jagar av sig själva ute i naturen kan vi inte göra något åt, men det du pratar om är att aktivt se till så att en mus lider och blir dödad för nöjes skull. Det är inte ens jaga för överlevnad vi pratar om.

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #19
          det tänker jasg inte heller göra, men jag bara undrar om jag får göra det om jag nu är så himla hjärtlös som det nu kanske verkar. men det finns en sak som jag inte kan förstå och det kan du läsa där ovan. och nu tänkte jag att jag skulle upprepa den saken, nämligen:
          varför får man då ge reptiler levande föda? till svar fick jag då att dom djur som man gav dom oftast är ryggradslösa, och därmed får man ge dom levande till sina reptiler. men varför då? dom är djur dom också. sen finns det en till sak i det hela, och det är att man får, enligt jordbbruksverket, kastrera hangris kultingar före den tredje dagen utan bedövning! och det stackars djuret får lida mer än ett par timmar, jag skulle gissa på flera dagar. sen alla dessa renar som blir "kastrerade", där KROSSAR MAN PUNGKULORNA. det är också tillåtet, och den renen får också lida mer än några timmar. men den där lilla musen kommer högst att få lida runt 15 minuter, och det kommer att vara dom sista 15 minuterna i dess liv, medans grsien och renen får springa runt några månader till innan dom ska slaktas för vår skull (jag är inte vegan eller vegetarian).

          vi männiksor påstår oss att vara så "snälla" mot alla dessa djur, visst, en gris blir säkert kastrerad i naturligt tillstånd. medans en mus kommer med största sannolikhet att bli isär riven av antingen en uggla eller ett annat rovdjur. men den där sönderavlade perser katten inte får ta del av det hela.

          Kommentar

          • vega
            • July 2004
            • 90

            #20
            varför får man då ge reptiler levande föda? till svar fick jag då att dom djur som man gav dom oftast är ryggradslösa, och därmed får man ge dom levande till sina reptiler. men varför då? dom är djur dom också.
            Helt ärligt så vet jag inte så mycket om ryggradslösa djur. Kanske har de ett mintre utvecklat nervsystem? Skulle de lida som som en mus så tycker jag inte att det är rätt att mata reptiler med dessa levande djur heller.

            sen finns det en till sak i det hela, och det är att man får, enligt jordbbruksverket, kastrera hangris kultingar före den tredje dagen utan bedövning!
            Det tycker jag låter helt vansinnigt! Åter igen har jag ingen koll på detta, men det kanske kan vara så att de inte tål bedövning när de är så pass små? Gissar bara. Fast om sås kulle vara fallet så kan man väl vänta ett tag o kastrera dom sen. En nyfödd börjar inte skaffa barn på en gång direkt. Det kan ju vara en gammal lag från förr när man inte såg på djur som vi gör idag, och lagen har bara hängt med för att ingen har reagerat på att ändra den. Finns många knasiga lagar även i detta land, och inte bara i USA.

            sen alla dessa renar som blir "kastrerade", där KROSSAR MAN PUNGKULORNA
            Låter också som ett onödigt plågsamt sätt att kastrera ett djur på.

            Men jag förstår inte vad alla dessa saker har med musen att göra. Bara för att andra plågsamma saker mot djur är lagliga så tycker inte jag att det kan användas som en ursäkt för att få utsätta en mus för onödigt lidande. Två fel blir inte ett rätt.

            Nyfiken bara - anledningen till att du funderar över dessa saker, är det för att du kanske hade tänkt att göra detta, eller undrar du bara rent teoretiskt?

            Kommentar

            • Garpen
              • October 2002
              • 52

              #21
              Släpp ut katten så kan den jaga möss själv.
              Mvh
              Andreas.

              Kommentar

              • Legolas
                • April 2003
                • 107

                #22
                Tänkte bara skriva att man inte får servera ormar levande föda på ofentlig plats t ex på djurparker när besökare ser på.
                54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
                54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
                32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


                1 katt (Cello)
                2 kaniner (Arez och
                Callisto)
                1 Hund (Xelda)
                5 Hönor och 1 tupp
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #23
                  Det tycker jag låter helt vansinnigt! Åter igen har jag ingen koll på detta, men det kanske kan vara så att de inte tål bedövning när de är så pass små? Gissar bara. Fast om sås kulle vara fallet så kan man väl vänta ett tag o kastrera dom sen. En nyfödd börjar inte skaffa barn på en gång direkt. Det kan ju vara en gammal lag från förr när man inte såg på djur som vi gör idag, och lagen har bara hängt med för att ingen har reagerat på att ändra den. Finns många knasiga lagar även i detta land, och inte bara i USA.
                  den där om grisarna läste jag på "älskas... ätas", en utställning i parken zoo. där stod det att dte var ok att kastrerar hangrisar före de var 3 dagar gamla utan bedövning, I DAGENS LÄGE! själv vart jag ganska paff. men tänk dig själv, bedöva vartenda djur för att sedan kastrera den. det kommer att bli en himla prisökning på fläskkött. då kommer dom säkert att bli tvugna att skriva att "detta har varit ett han djur, och är därför dyrare, köp hellre hon kött, som är billigare" det kommer att sluta med att ALLA hankultingar kommer att bli avlivade på en gång, eller att dom blir genmanipulerade så att det enbart föds honor, eller att man börjar klona alla dessa hondjur för att enbart bara få honor.

                  hur många kultingar kan en hona "producera" runt 10-15 stycken? och det är hälften av alla som är hanar, av dessa, kanske det blir någon som kommer att bli ett avels djur, men resten kastreras. är det inte okcså så att grisarna liknar oss människor till typ 90% och om vi kastrerar ebn unge på typ 7 år, så kommer den ungen att växa tills han blir runt 30 år (dom sa det på discovery igår kväll på "mänskliga mutanter") och om det nu är så, så är det mer ekonomiskt att kastrera alla handjur så att dom kan producera mer av sitt fläsk.


                  garpen: DET ÄR PRECIS DET JAG MENAR! om katten får fånga möss i naturen, så borde man få ge den en mus lite då och då, om det nu är en innekatt! inte för att jag vill torka upp en massa blod efter den katten, men ändå.


                  Tänkte bara skriva att man inte får servera ormar levande föda på ofentlig plats t ex på djurparker när besökare ser på.
                  så alltså, så kan djurparkerna likväl mata sin geparder med en kanin, om det inte är några besökare, men eftersom det är "olagligt" så hyschar man om det, vad vet jag?

                  den här katten heter ettan, och är en utekatt. sen v´fiins det en till katt tvåan, och den tredje katten trean. ettan har levt sitt liv som innekatt, och anpassat sig väl där. den får sin mat upplagd på ett silver fat, den får dricka ur en sån där fontän skål och den har leksaker i en stor uppsjö.

                  tvåan däremot är en kat som lever ett "simpelt" liv, den strosar runt i naturen, kommer hem om den vill, äter kanske lite av enkelhetensskull. vatten får den i sig i naturen, och den har inte en enda leksak, utan tar mössen i skogen och leker med.

                  trean är en katt som hade en förvildad mamma, och som själv är hel vild, den här katten har ingen att luta sig mot, utan måste klara sig själv.

                  vilken katt har det bäst tror ni?

                  tvåan, tror jag i varje fall. den för göra sina utlopp för sina naturliga instinkter, men har ändå ett ombonat hem. ettan lever att "lyxliv", och får den inte ännu mer, så tröttnar den och den har troligtvis inte ett lyckligtliv, även fasst den har en fontänskål, och äter från ett silverfat. VILKEN KATT BRYR SIG OM SILVERFATET OCH DEN DÄR FONTÄNEN? visst, fontänen gör att det blir mer "aptitligare" att dricka, men vad gör den annars? koster pengar och låter som en mindre bäck i huset. treasn får kämpa livet ur sig för att ens få en liten munsbit.

                  majoriteten av dessa katter får jaga möss, med lagen på sin sida. men en får inte det, för att den är en innekatt, var det katten själv som valde att bli en innekatt, eller är det människan? jag tror det senaste, och vi människor ska skapa en så naturlig biotop för dessa katter, och innekatten lever definitivt inte ett sådant liv. och jag tycker att man BORDE få kunna ge den katten en mus/råtta någon gång då och då, om man så vill, vill man inte, så vill man inte.

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #24
                    zingo_boy: Ute i vilda naturen har bytesdjuret (oftast) en chans att klara sig undan rovdjurer och som du säkert förstår minskar denna chans att klara sig undan rovdjuret om rovdjuret är i en jämförelsevis liten inhängnad. När jag var på besök i Parken Zoo i Eskilstuna sa djurskötarna att man inte får släppa ner bytesdjur i inhängnaden där lejonen går då bytesdjuret inte han en chans att klara sig undan -> dvs djurplågeri.

                    Visst, det finns flera exempel på djurplågeri än det där med kastreringen men bara för att det finns kan man inte använda det som en förklaring till ytterligare djurplågeri, t ex att ge en innekatt en mus eftersom djuret INTE har samma förutsättningar att klara sig som den skulle ha ute i naturen. Om du vill att din katt ska få jaga och äta möss så släpp ut den!



                    Lena Maria
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • vega
                      • July 2004
                      • 90

                      #25
                      Du pratar en massa om naturliga instikter och så, men om det är så viktigt varför har du katten innomhus då? Och släpp inte ut den i stan, för det är inte heller naturligt för katten. Nej, flytta ut på landet och låt katten ströva fritt - då får du precis som du vill. Naturliga instinkter och möss och allt vad din katt önskar sig.

                      Du har fått massa svar nu. Vill du att katten ska få jaga möss - släpp ut den. Annars får det vara. Det är inte naturligt för en katt att jaga inomhus.

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #26
                        JAG VILL SLÄPPA UT KATTEN, men om jag bor mitt i city t.ex. så går det inte, då kommer den kanske att bli överkörd av ett eller annat fordon. men om vi nu då byter ut den här musen som nu inte kommer att ha en chans att klara sig inne om jag släpper lös den, till en fågel som lever. katter jagar också fåglar. den har en väldigt stor chans att klara sig, men det vore också fel. tydligen. och jag kan inte förstå varför, mus som mus, människa som människa. jag bryr mig inte om det är en nere i skåne eller jag som blir skjuten, alla ska vi dör på ett eller annat sätt.

                        och låt mig gissa, ni tycker att jag ska lida super duper mycket när jag dör?

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #27
                          Vill du verkligen ha en en katt rusandes och hoppandes runt och jaga möss eller fåglar inne i lägenheten? Kan du tänka dig hur det skulle låta och hur trasig lägenheten och alla möbler skulle vara efteråt?
                          Och tänk dig sedan att tvingas se på då katten utför sina sadistiska ritualer då den till slut fångar musen/fågeln. Och att behöva städa upp allt blod och elände. Du skulle få psykiska besvär...
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • zingo_boy
                            • August 2002
                            • 983

                            #28
                            det där vet jag om, men det är ändå lite konstigt att katter som strövar fritt får jaga möss och fåglar, när inte inne katten får.

                            men men, jag tycker att det är jätte fel att låta sin katt jaga fåglar och möss inomhus, men det känns konstigt att dom inte får.

                            Kommentar

                            • leon
                              • April 2005
                              • 10

                              #29
                              Ursprungligen postat av zingo_boy
                              om jag har en innekatt, får jag då ta en mus, som jag själv har avlat fram. får jag då släppa ut den musen, så att katten kan få jaga den, eller är det ett brott mot mössensrättigheter?

                              Det värkar inte snält av dig för tenk dig att vare en mus som någon ger till en katt seom börjar leka med dig kasta dig i luften slå dig och du får lida väldigt mycket det vore väll inte så kul och mös har också känsel!. köp en radiostyrd mus i stället!!!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...