mus jakt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    mus jakt!

    om jag har en innekatt, får jag då ta en mus, som jag själv har avlat fram. får jag då släppa ut den musen, så att katten kan få jaga den, eller är det ett brott mot mössensrättigheter?
  • vega
    • July 2004
    • 90

    #2
    jag vet inte svaret på din fråga, men jag skulle gissa på att du inte får göra så. en del katter lyckas inte alltid ta kål på musen, utan lämnar den lite halvdöd och lidande. Inte speciellt snällt. Dessutom kan plågan vara mycket lång även om katten skulle lyckas ha ihjäl musen. Katten leker nog med musen ett tag innan den är helt död.

    Hur är det med ormar? får ormar döda möss som mat, eller får dom jaga mössen först?

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      hej! det är som vega säger, katten kommer definitift att leka med musen...och sedan det här med om man får eller inte får ge katten en levande mus som man själv har avlat fram så tycker inte jag att det är lämpligt med tanke på att musen trots att den är liten och betraktas som äcklig av många ochså är ett djur som kan känna smärta.
      Det vore som att du hade en agressiv hund och att du själv hade avlat fram katter...tycker du då att det skulle vara lämpligt att låta hunden jaga katten och skada den tills den eventuellt dör? Om du svara nej på den frågan så undrar jag, är det för att katten är "mer av ett husdjur" än musen?

      VEGA: ja man får mata ormar med levande möss men det vanligaste är att man matar med frysta pga musen kan skada ormen om den är levande, och sedan så har ormar ett mer vänligt sätt att döda än en katt. Ormar kväver eller sprutar in gift i bytet som får det att dö väldigt fort, fast jag vet inte om det finns ytterligare sätt som ormar dödar på.
      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • vega
        • July 2004
        • 90

        #4
        Aah, tack för upplysningen ang. ormar Glenn!

        Zingo_boy - kom att tänka på en sak. Om det är så att du väldigt gärna vill att din katt ska jaga möss (antar att du är ute efter att stimulera katten?) så kan du kanske ta till lite snällare metoder. Jag har ingen aning om detta finns att köpa på marknaden (har ej katt själv, så dålig koll), men skulle det inte vara perfekt med en sorts mekanisk mus som rusar över golvet och när katten fått tag på den kan där finnas något mumsigt? Annars finns det säkert massa andra roliga leksaker som du kan köpa till din katt. Onödigt att ta till levande djur när det finns så många bra och stimulerande leksaker ute i djuraffärerna.

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          det var så lite så och VEGA du har rätt igen det finns faktist mekaniska möss som man vrider upp och så rusar dem av sig själva...det finns tom radiostyrda möss som man kan köpa.
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • vega
            • July 2004
            • 90

            #6
            Misstänkte det! Det finns ju stimulerande leksaker t.o.m. för marsvin!

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #7
              ok, många vecko sen sist!

              men då vill jag veta varför man då kan ge reptiler levande instekter, då är det ju dom som får lida den "plågsamma" döden. och räknas inte insekter oftast som skadedjur? det gör mössen också (på fel ställe), så alltså så borde det vara fritt fram att börja mata sina katter med levande möss. men ack så fel jag hade! katten kan ju få några små sår! det är oftast de ormarna får när dom äter levande råttor, men tigrar då? dom skulle väl inte direkt få några större sakdor av den där råttan, deras labbar ger större skador om dom hamnar i ett riktigt slagsmål, visst, man kan inte bestämma vad djuren ska göra helt och hållet, men lite kan vi bestämma. till exempel vad dom ska äta!

              Kommentar

              • vega
                • July 2004
                • 90

                #8
                Om ett djur räknas som skadedjur eller inte, det kvittar. Man ska inte utsätta några djur för onödigt lidande över huvud daget. Absolut inte skadedjur heller!

                Har sett bilder på ormar som fått fruktansvärda skador efter att ägaren har stoppat ned levande möss som mat, så jag hoppas både för ormarnas och mössens skull att de slipper det lidandet. Djur har ju helt andra förutsättningar när de hålls i fångenskap.

                Du har rätt i att vi inte kan bestämma vad djuren ska göra helt och hållet, men har du ett husdjur så har du fullmakt ang. ditt djurs matvanor. Självklart väljer du då - som god medmänniska - att inga djur plågas. Varken den som ska äta eller den som ska ätas.

                Fast matfrågan är väl ändå väldigt irrellevant i det här fallet? Inte lever väl en katt på att fånga möss? Jag hoppas att det är vanlig kattmat som är huvudfödan? Och då behövs ju verkligen inga möss...

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #9
                  insekter då da? det är också djur! om jag nu ska vara snäv, och många av dom är just skadedjur. men vem bryr sig om en mjölmask får lida när en tamråtta sätter tänderna i den, då tänker ägaren "åååhhh, vad gulligt. jag visste att den gillade mjölmask", och inte "stackars mjölmask, jag skulle ha avlivat den först!". jag skulle inte ha tänkt så. men den här tamråttan lever heller inte enbart på mjölmask, utan jag skulle ge mina råttor mjölmaskar för att ge dom lite godis. de skulle jag kunna ha i åtanke med att en katt, att gen den en mus någon gång då och då. om det inte hade blivit så förbannat blodigt. men hade jag, som sagt, haft en utekatt så hade den minsann dragit in en massa möss in i min/mitt lägenhet/hus. är de tillåtet? visst, du kan inte bestämma att katten INTE får jaga möss utomhus, utan den gör, har gjort och kommer alltid att göra, precis som den själv vill.

                  usch, varför upprepar jag allting hela tiden?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Är frågan om det är LAGLIGT?
                    Det är lagligt att mata med levande insekter, eftersom insekter är ryggradslösa djur, och sådana har inget skydd i lagen.

                    Att mata en katt med en levande mus är däremot förmodligen djurplågeri, eftersom musen inte avlivas på ett humant sätt, och straffbart.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #11
                      både ja och nej på den frågan. jag undrar bara om det är etiskt att låtya sin innekatt få en mus som "godis" någon gång då och då, när dess "kusiner", som inte är innekatter utan utekatter, får jaga möss fullt lagligt! jag förstår inte att det kan vara så olika uppfattningar om, i princip samma, sak.

                      vi människor har en gång i tiden offrat våra "fiender" till gudar, som kanske inte fanns/finns. det var inte särskilt humant, och det fanns väl lagar på den tiden, eller? jag själv har ingen aning.

                      så att om djuret har ryggrad eller inte, avgör om man kan ge den levade till sina husdjur? de tycker jag är fel. vad gör att dessa ryggradslösa djur får ges levande till t.ex. fåglar? vad har dom gjort för brottsligt? jag tror inte att dom direkt har valt att bli just ryggradslösa, precis som att du inte har valt att bli mäniska och födas i just de land du är född i. jag vill citera en reklam (kommer inte ihåg vilken.) "varje dag döms 30000" (eller om det var 3000000) "barn till döden, allt dom har gjort är att födas på fel ställe". det håller ni alla med om att det är fel. samma sak gäller den här musen, bara för att den är född fri/vild så får katterna komma och döda den på ett mindre humant sätt, men om det nu rör sig om en tammus så får den minsann inte bli uppäten, p.g.a. lagen. den här vilda musen innehåller säkert också en massa sorters mask, så av hygieniska skäl så borde vi alltså ge våra utekatter tama möss, så dom slipper bli avmaskade hela tiden. ok, jag vet att ni nu kommer tänka "den där katten kommer ändå att få mask, eftersom den kommer att äta vilda möss ändå!" men då kan man hålla den inomhus, och då är det en innekatt som får "äta" möss utan risk att få mask!

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        om du nu så gärna vill ge din katt en mus som mat varför kan du då inte köpa en fryst mus i djuraffären och ge den?

                        /Glenn
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • zingo_boy
                          • August 2002
                          • 983

                          #13
                          varför köpa när man kan banka ihjäl en mus som man själv har så är den färsk, när katten får den.

                          Kommentar

                          • Glenn
                            • April 2002
                            • 3904

                            #14
                            varför ta livet av en mus bara för att katten ska få den? ge bort den istället om du int vill ha den kvar...

                            /glenn
                            Mvh /Glenn

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • zingo_boy
                              • August 2002
                              • 983

                              #15
                              men det är lika illa som att gå och köpa en mus som redan är död. visst du kommer att offra en mus till, men den hade ändå dött.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...