Kanin i bur ute nu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peva
    • April 2003
    • 18

    #16
    När jag var mindre hade vi en belgisk jätte som var ute på vintern. Den hade då En trälåda inredd med en halmbal som fyllde hela lådan. I halmbalen grävde den sedan sitt egen håla. Buren var skyddad även av ett tak som även skulle skydda min fars björkved. Den trivdes och mådde bra. Om den dock inte har regn/snöskydd eller ngt sätt att söka lä från vinden tycker jag du ska gå över till din granne och säga till. Bara för att man har päls betyder inte att man kan skydda sig mot regn och rusk.
    PG

    Kommentar

    • Cattis
      • May 2003
      • 115

      #17
      Käre tubbs & co!

      Du menar att kaninerna utan tillgång till skydd trivs ungefär som minkarna gör i sina nätburar eftersom de inte dör av det?

      Det är ett faktum att man - om man har kaninens bästa i intresse - ska ha utekaniner i en upphöjd, isolerad och väl bäddad bur under vinterhalvåret. Detta hindrar absolut inte att de även har en rasthage att springa i, men detta är inget måste. Ett måste däremot är att hjälpa sina kaniner att leva ett drägligt liv då man berövat dem sin frihet och förmåga att forma det slags liv (bla att gräva ner sig i hålor) de ursprungligen levt. Tro det eller ej, men dessa angivelser för burars beskaffenhet står i djurskyddslagen.

      Och även höns kan fälla oxar...



      Cattis

      Kommentar

      • Elana
        • April 2003
        • 239

        #18
        Att tillägga är också att en kanin ute inte ska behöva bo ensam ... med en kompis håller den värmen bättre och har någon att prata med... när jag ser mina kaniner Ior och Ellen och hur rara de är mot varandra så kan jag bara ge rådet... en kastrerad hane och en hona är ett måste för att få lyckliga kaniner utomhus.
        Ellen sitter ofta och slickar Iors öron och de sover tätt ihop... man blir så glad när man ser deras vänskap. De är flockdjur och uppskattar sällskap lika mycket som vi människor.
        Mvh
        Elana
        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

        Kommentar

        • ÅsaF
          • April 2003
          • 79

          #19
          Oj! Vilken respons det blev. Har visst inte varit in på sidan på ett tag. Kanske skulle ta och tala om att grannarna inte satte ut kaninen något mer sen mitt förra inlägg vilket känns skönt så nu slipper jag gå runt och oroa mig längre. Känns bra att de tog sitt förnuft till fånga.

          Kommentar

          • Kuhlii
            • March 2003
            • 200

            #20
            Jag skulle aldrig lämna min kanin ute i sommarburen under vintern... just nu bor han i sin isolerade vinterbur, den är dock mindre än sommarburen (3m) så direkt på våren åker han ut i den igen...
            Mina sköldpaddor kan du hälsa på om du går in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51995

            Kommentar

            • H.H
              • December 2003
              • 35

              #21
              Jag föder upp kaniner och mitt svar lyder så här: Om du har haft den ute från sommaren, i en bur som isolerar, kan du ha den buren ute året runt! Allså kaninen ute året runt. på vintern kan du ta in kaninen max 30 minuter om det är en utekanin!
              Nytt: 4 nya zebra ciklider och 2 nya Oscars!!

              Kommentar

              Arbetssätt...