Kanin i bur ute nu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ÅsaF
    • April 2003
    • 79

    Kanin i bur ute nu

    Hej!
    Jag har en granne som har sin dvärgvädur ute i sommarburen nu när det är -2 grader ute. Buren är gjord av hönsnät ca 1 * 2 meter och så har den en liten trälåda där kaninen kan gå in. Lådan är inte stor så kaninen får nog precis plats där. Vattnet har de hängande i en droppflaska på hönsnätet. Buren står direkt på gräsmattan.

    Min fråga är således: Kan man verkligen ha kaninen ute i minusgrader i dessa förhållanden utan att den lider? Jag tycker inte det verkar som kaninen trivs eftersom den sitter och försöker bita upp hönsnätet.
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    #2
    Jag är ingen expert i ämnet, men jag har två kaniner och jag skulle aldrig komma på tanken att ha någon av dem ute i en bur för sommarbruk. Om en kanin ska vara ute på vintern ska den ju bo i en bur som är upphöjd från marken och isolerad från vind och regn (snö), har mycket med bomaterial så den kan värma sig. Dessutom bör ju vattnet kontrolleras så att kaninstackaren inte törstar ihjäl när vattnet fryser...

    Jag tycker det låter hemskt, kan du inte prata med din granne?
    Cattis

    Kommentar

    • ÅsaF
      • April 2003
      • 79

      #3
      Jo jag funderar på att skriva en anonym lapp eftersom jag inte vill bli osams med mina grannar. Ville mest veta om det verkar normalt detta innan jag skriver lappen. Har ingen lust att prata med dem eftersom jag inte känner de så bra och sen kan det bli grannosämja och det vill jag inte.

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Att lägga en lapp anonymt är ingen bra idé. Tycker du allt ska stå för dina åsikter och om du ska konfrontera dem på något sätt så gör det rakt på sak.
        Känner du ändå att du inte klarar att konfrontera dem personligen så är det bättre att ringa kommunen så att de skickar ut någon som inspekterar förhållandena.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Cattis
          • May 2003
          • 115

          #5
          Jag håller med klara, det bästa är att ägarna konfronteras personligen - antingen av dig eller av en inspektör. Du skulle ju kunna lägga en lapp först (innan du ringer kommunen) och se om det fungerar, men om det inte gör det tar det ju bara ännu längre tid innan kaninen får värdiga levnadsförhållanden. Det blir ju bara kallare och kallare ute...

          Du kan ju även se det från det här perspektivet: om de har en kanin som husdjur lär de ju vilja hans/hennes bästa - man skaffar ju inte djur för att man tycker illa om dem. De vet nog helt enkelt bara inte hur de ska ta hand om kaninen på bästa sätt och om du på ett trevligt sätt upplyser dem om att kaninen far illa och hur de istället ska göra så uppskattar de säkert rådet väldigt mycket.

          Skriv gärna och berätta hur det går!
          Cattis

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            Varför inte gå å fråga vad det är för kanin å om den tål kyla?? Vad tror ni kaniner har pälsen till??
            / Patrik /

            Kommentar

            • ÅsaF
              • April 2003
              • 79

              #7
              Saken är den att jag inte känner grannarna. De bor några hus ner på gatan och jag har nog aldrig överhuvudtaget pratat med dem trots att jag bott där flera år. Då känns det lite konstigt att helt plötsligt gå dit och prata med dem om hur de sköter sin kanin.

              Jag sökte lite på nätet om utekaniner och där står det att man absolut inte ska ha kaninen i bur med hönsnät och nät på golvet eftersom det sliter på tassarna och ska man ha kaninen ute på vintern så ska buren vara minst 20 cm ovanför marken med vindskydd och hö eller halm som den kan borra ner sig i. Kaniner i det fria kryper ju ner i djupa hålor så de lär ju inte frysa. Angående vattnet så ska man ge den ljummet vatten morgon och kväll så kaninen hinner dricka innan det fryser. Det stod även att om man haft kaninen ute när det var kallt så ska man ha den ute resten av vintern också och definitivt inte växla mellan ute och inne eftersom den tappar vinterpälsen väldigt fort.

              Jag tror jag väntar några dagar och blir det inte bättre så blir det nog en anonym lapp ändå (feg som man är) alt. att jag ringer kommunen. Det hade varit skillnad om jag känt grannarna och pratat med de förut. Då hade det inte varit lika känsligt på nåt sätt.

              Kommentar

              • Cattis
                • May 2003
                • 115

                #8
                Patrik!

                Hon skrev att det var en dvärgvädur, och det är ingen skillnad på den sortens kanin ifråga om päls eller förmåga att klara kyla gentemot andra kaninraser. Notera även att kaniner i det fria alltid har byggt gångar eller hålor i marken som de gör bon av genom diverse material för att inte frysa ihjäl när de inte är ovan mark och håller kroppstemperaturen uppe genom att röra på sig. Denna möjlighet har alltså inte denna kanin eftersom han/hon går i en bur försedd med nät för att han/hon inte ska gräva sig ur. Dessutom sover kaniner tätt ihop för att hålla sig varma - något den här kaninen knappast kan dra nytta av. En annan viktig anledning till att ifrågasätta skötseln är att vattnet är i en droppflaska som lätt fryser - kanin törstar ihjäl.
                Cattis

                Kommentar

                • ÅsaF
                  • April 2003
                  • 79

                  #9
                  Ja precis Cattis. En kanin är ju en levande varelse som inte klarar vad som helst, särskilt då i fångenskap då den inte kan göra som den vill.

                  Jag kom på en annan sak. Istället för en lapp så kommer jag att posta skötselråd angående utekaniner och burar. Då kanske de får sig en tankeställare utan att de tar det som en personlig kritik. Antagligen har de inte tagit reda på hur man ska sköta kaninen på vintern utan bara hört att en kanin kan vara ute året runt.

                  Kommentar

                  • Cattis
                    • May 2003
                    • 115

                    #10
                    Det låter som en idé.

                    Men om ägarna låter kaninen vara ute ändå - trots skötselråd - ring då efter en inspektör.

                    Fast som du säger är det ju troligtvis så att de (tyvärr) helt enkelt inte tagit reda på någon information angående kaniner och kyla utan som alla andra fått höra att kaniner kan vara ute året runt.

                    Hursomehelst, lycka till!
                    Cattis

                    Kommentar

                    • Elana
                      • April 2003
                      • 239

                      #11
                      Hejsan!

                      Vill bara tillägga att en utebur helst ska vara isolerad och att jordbruksverket har bestämmelser om storleken på en utebur. Det är ganska lätt att hitta bra ritningar på nätet hur en bur ska se ut. Viktigt är också att långhåriga kaniner ( ifall din grannes kanin är det) inte tål fukt och kommer med stor sannolikhet att dö om den bor ute.
                      Att kaninen biter på nätet är också ett tecken på att den har tråkigt ( den vill helst ha sällskap och man måste ägna sig lika mycket åt dem när de bor ute som inne.) och att den skulle behöva någon gren i sin bur som den kan gnaga på.

                      Mvh
                      Elana
                      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                      Kommentar

                      • ÅsaF
                        • April 2003
                        • 79

                        #12
                        Nu när jag gick förbi buren så var den helt tom så jag hoppas verkligen de tagit in den för vintern. Det såg i alla fall så ut eftersom "huset", vattenflaskan och kaninen var borta.

                        Sätter de ut kaninen igen så kommer jag dock att posta skötselråden men just nu tänker jag avvakta eftersom jag inte såg till nån kanin imorse.

                        Tack alla för att ni engagerade er i "mitt" problem.

                        Kommentar

                        • e_cat
                          • August 2003
                          • 263

                          #13
                          Ursprungligen skickat av ÅsaF
                          Hej!
                          Jag har en granne som har sin dvärgvädur ute i sommarburen nu när det är -2 grader ute. Buren är gjord av hönsnät ca 1 * 2 meter och så har den en liten trälåda där kaninen kan gå in. Lådan är inte stor så kaninen får nog precis plats där. Vattnet har de hängande i en droppflaska på hönsnätet. Buren står direkt på gräsmattan.

                          Min fråga är således: Kan man verkligen ha kaninen ute i minusgrader i dessa förhållanden utan att den lider? Jag tycker inte det verkar som kaninen trivs eftersom den sitter och försöker bita upp hönsnätet.
                          Inga problem om han får mat och vaten och vindskydd som jag tycker det låter som den får...
                          brist på sysselsättning gör att kaninen biter i gallret. den måste få röra på sig och skutta med i koppel elelr nått..

                          Min kanin sitter på balkongen, med ett kaninhus och vatten... han får komma ut och röra sig varje dag, han får uppvärmt vatten minst en gång om dagen och mat etc. Jag tycker du inte ska oroa dig, ägaren har nog full koll på kaninen. =)

                          /sandra
                          Mvh Sandra

                          Kommentar

                          • Sebbe Salvini
                            • December 2002
                            • 299

                            #14
                            Hej,

                            en liten låda som hus på vintern är inte bra, den kan frysa ihjäl, men den kanske är isolerad. jag skulle föredra att ha ett större hus på ben som är isolerat, men inte på marken eftersom att den då kan lätt bli sjuk och frysa.
                            <b>Mvh/ Nadia</b>

                            [b]Älskar djur!!!
                            Jag hoppas att ingen hatar dem.

                            Kommentar

                            • tubbs
                              • September 2003
                              • 25

                              #15
                              ja ..ja De kanske inte tog in kaninen....den dog kanske.
                              Åsa,cattis o klara ni gör en höna av en fjäder Ni gör verkligen själ för ordet hönsgård.
                              Åsa ..våg fråga. Du känner inte grannarna och har ingen lust att prata med dom. I så fall så gör det inget om det blir grannsämja.Lyssna på Sebbe o e-cat
                              de har klart för sig. Men alla mina kaniner har klarar sig bra utan isolerat hus.

                              Hälsningar Snyggerickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...