Jag tycker det inte är rätt att tidningen skriver att en kanin behöver ha en bur med en minimum mått på ½ gånger1 m!!! Det är ju inte klokt!! Tror de att en kanin skulle må bra av att bo på en sådan liten yta?? Tänk om vi människor skulle bo i ett litet rum i hela vår livstid... ush va hemskt.
Det finns dock de som har större och bättre burar till sina kaniner. Men en del jag har sett har sina kaniner i en pytteliten bur(minimum krav) i en liten hörna eller något och inomhus.. och en del till och med med en handduk på! (dock hoppas jag på att de inte är så många människor som gör detta.) Visst kan man ha en kanin inne, fast hur glad blir den då egentligen?? och om den är själv också... och kanske ser en människa någon gång per dag..det är ju inget lyckligt liv för en kanin.
Kaniner ska få ha kul och umgås med andra kaniner (eller iallafall få uppmärksamhet från människorna som har den) och själv tycker jag att de ska få bo utomhus, där de kan uppleva nya dofter och upptäcka nya saker
och om man inte har plats för en kanin så att den kan röra sig utomhus på somrarna så tycker jag inte man ska ha en kanin! Om man skaffar en kanin med dessa förhållandena så tänker man inte på kaninens bästa, utan endast på sig själv! Jag har sett kaniner som bara sitter i en liten bur hela dagarna och som så gärna vill ut och utforska världen, de kanske får springa fritt i huset en liten stund och sedan fortsätta sitta i den lilla buren igen. Detta gör att dessa kaniner även kan bli oerhört överviktiga vilket inte är sunt! Jag vet en hermelin kanin (en bland de minsta raserna i världen, om inte den minsta) som hela tiden sitter i sin bur och med tiden (två år ) blivit både aggressiv och överviktig så det inte är sant! En hermelin ska inte väga mer än 1,5 kg och denna vägde ca: 3 kg.. Det gör mig så ont att se dessa kaniner..
Det finns dock de som har större och bättre burar till sina kaniner. Men en del jag har sett har sina kaniner i en pytteliten bur(minimum krav) i en liten hörna eller något och inomhus.. och en del till och med med en handduk på! (dock hoppas jag på att de inte är så många människor som gör detta.) Visst kan man ha en kanin inne, fast hur glad blir den då egentligen?? och om den är själv också... och kanske ser en människa någon gång per dag..det är ju inget lyckligt liv för en kanin.
Kaniner ska få ha kul och umgås med andra kaniner (eller iallafall få uppmärksamhet från människorna som har den) och själv tycker jag att de ska få bo utomhus, där de kan uppleva nya dofter och upptäcka nya saker

Kommentar