Kaniner- burar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Kaniner- burar

    Jag tycker det inte är rätt att tidningen skriver att en kanin behöver ha en bur med en minimum mått på ½ gånger1 m!!! Det är ju inte klokt!! Tror de att en kanin skulle må bra av att bo på en sådan liten yta?? Tänk om vi människor skulle bo i ett litet rum i hela vår livstid... ush va hemskt.

    Det finns dock de som har större och bättre burar till sina kaniner. Men en del jag har sett har sina kaniner i en pytteliten bur(minimum krav) i en liten hörna eller något och inomhus.. och en del till och med med en handduk på! (dock hoppas jag på att de inte är så många människor som gör detta.) Visst kan man ha en kanin inne, fast hur glad blir den då egentligen?? och om den är själv också... och kanske ser en människa någon gång per dag..det är ju inget lyckligt liv för en kanin.

    Kaniner ska få ha kul och umgås med andra kaniner (eller iallafall få uppmärksamhet från människorna som har den) och själv tycker jag att de ska få bo utomhus, där de kan uppleva nya dofter och upptäcka nya saker och om man inte har plats för en kanin så att den kan röra sig utomhus på somrarna så tycker jag inte man ska ha en kanin! Om man skaffar en kanin med dessa förhållandena så tänker man inte på kaninens bästa, utan endast på sig själv! Jag har sett kaniner som bara sitter i en liten bur hela dagarna och som så gärna vill ut och utforska världen, de kanske får springa fritt i huset en liten stund och sedan fortsätta sitta i den lilla buren igen. Detta gör att dessa kaniner även kan bli oerhört överviktiga vilket inte är sunt! Jag vet en hermelin kanin (en bland de minsta raserna i världen, om inte den minsta) som hela tiden sitter i sin bur och med tiden (två år ) blivit både aggressiv och överviktig så det inte är sant! En hermelin ska inte väga mer än 1,5 kg och denna vägde ca: 3 kg.. Det gör mig så ont att se dessa kaniner..
  • CyaneaCapillata
    • April 2010
    • 66

    #2
    Håller helt med dig, och det är bra att någon bryr sig! Det är bedrövligt hur man får hålla vissa djur. Tyvärr är det många djurägare, bland annat som har kaniner, som helt ovetandes håller dem olagligt (och på ett sätt som inte är bra för djuret). De mycket vanliga trekantsburarna man har utomhus för kaniner är inte t.ex. lagliga. Dessutom är det många som använder dessa burar och inte har minsta aning om att buren måste flyttas med jämna mellanrum. Låter man den stå för länge (mer än en vecka om jag inte missminner mig) på samma gräsplätt är det stor risk att fluglarver utvecklas i kaninens avföring. Larverna kan sedan ta sig in i kaninen och äta den levande. Helt gräsligt, men svårt att veta om ingen säger det (och djuraffärer är inte alltid så bra på att informera om detta... eller att buren de säljer är olaglig...).

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      ne, juste! en del människor skaffar kaniner men sedan tröttnar de! hur kan man gör så mot ett djur.. att sluta bry sig om dem om bara mata dem till döds utan att motionera dem. Jag har haft kaniner enda sedan jag var liten, i 9 år och jag tröttnade aldrig. Tyvärr så dog brodern till våran andra kanin i förstoppning.. och då skaffade vi en hermelin och de två (hanar) fick vara i en väldigt stor bur, på varsin sida om gallret som gick mellan deras delar och de var såå lyckliga och de sprang kapplöpning på varsin sida om gallret och man blev verkligen jätte glad när man såg hur kul de hade. Den andra brodern dog också efter 4 år av ålder (då han blev 9 år) och då blev hermelinen ensam, och han blev inte lika glad som han varit förut när han hade en kompis att leka med. Jag försökte umgås så mycket jag kunde med han så han inte skulle känna sig ensam men 1 år senare en dag så blev jag förkräckt när jag fick se att han var borta, det var hål i gallret och päls tussar på backen, och antagligen hade en räv tagit honom.... ja det var inte alls kul.. och sen dess har jag inte skaffat någon mer kanin. Det är nog det de flesta är rädda för när de har kaninen inomhus, att något annat djur ska ta deras kära husdjur. Dock hade vi för tunt galler och det stör mig än idag!! det var hönsgaller, men vi tänkte att eftersom det inte har hänt något på 9 år borde det inte hända något och sedan tänkte vi inte mer på det.. men ta alltid det säkra före det osäkra, och om ni vill ha era kaniner ute, se till att ni har tjockt galler!!

      Jag ville inte skaffa en till kanin efter det för jag klarade inte av en hemsk förlust till.. men en kompis hade skaffat hund och ville inte ha kvar sin kanin längre, och då sade hon att jag kunde pröva på henne om jag ville ha henne, så jag hade henne hos mig över sportlovet, men hon var så aggressiv eftersom hon inte fått någon kärlek att det inte var klokt!! så jag kunde helt enkelt inte behålla henne, och då fick hon återgå till sitt vanliga hem, där hon fortfarande bor i en pytteliten bur... och jag blir ledsen för hennes skull varje gång jag tänker på hur hon måste ha det!

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Jag håller fullständigt med i det du skriver. Hade kaniner när jag var liten och de hade stor rörelsefrihet både inne och ute. Vår ena kanin, en Hermelin, levde i 9 år. Vår andra, köpt som "dvärg" men var nog någon blandras, levde i hela 13 år. (Fick henne när jag var 7 år, hon dog när jag var 20!) Deras ålder är jag stolt över och ser som ett kvitto på att de hade det bra hos oss. Förutom de små inneburar som kaniner många gånger tvingas sitta inspärrade i mår jag väldigt dåligt när jag ser en stackars kanin i en liten fyrkantig/trekantig utomhusbur av hönsnät utan en tillstymmelse till tak/skydd vare sig det är stekande sol eller ösregn... Vad tänker folk med?
        Senast redigerad av Dexter; 16 June 2010, 18:02.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • CyaneaCapillata
          • April 2010
          • 66

          #5
          Jag tror att folk inte tänker med någonting alls... ^^

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            100*50 cm är minimimått för dvärgkaniner (under 3 kg) så visst är det korrekt skrivet.

            Att en kanin inte mår bra av att sitta i en bur hela livet har du helt rätt i. Mina kaniner har burar med flera möjligheter till aktivering och är ute och springer på större yta några timmar om dagen. När jag bodde i en mindre lägenhet hade jag kanin inne. Detta var en väldigt lycklig kanin som var lös så fort jag var hemma och som gärna hoppade upp i soffan och myste på kvällarna. Han bodde inomhus 1½ år av sitt nästan 7åriga liv. Han hade det bra både ute och inne, vad han föredrog kan jag givetvis inte svara på men sällskapsmässigt tror jag han tyckte bättre om inomhus då han fick betydligt mer uppmärksamhet.

            Ang handduk över buren så mår många kaniner mycket bättre med någon typ av skydd över en del av buren så att de kan komma undan lite. Det skyddar även till viss del mot drag etc som kan göra de sjuka.

            Att ha kaniner ihop är oftast ingen god idé. De är inte flockdjur, utan kolonidjur. Att tränga ihop flera kaniner på liten yta slutar oftast inte bra då de förr eller senare börjar bråka eller stressa varandra. Om man har en stooor, väl tilltagen hage går det dock oftast bra.
            Jag rekommenderar inte att ha flera kaniner i en (normal) bur, men visst kan det gå bra men då ska man vara väldigt uppmärksam på problem.

            Kommentar

            • CyaneaCapillata
              • April 2010
              • 66

              #7
              Enligt lagstiftning ska kaniner dels ha skydd så de kan gömma sig i buren, men även en upphöjd yta att kunna sitta på för att ha koll på sn omgivning. En handduk funkar Ok som skydd, men de kan ju inte sitta ovanpå den Därför rekommenderas en bolåda. Den uppfyller båda kraven, så det är ju bra!

              Jag kan hålla med om att kaniner är kolonidjur, men det innebär inte alls att de inte ska ha sällskap. De vill leva i sociala grupper, men de vill även ha eget utrymme där de kan bo. Problemet är att de hålls på alldeles för trånga ytor för att de ska kunna trivas om de är fler än en. Så gott som alla djur, inklusive människor, bråkar när boytan är för liten. Man kan så gott som alltid (det finns självklart ett fåtal undantag) lösa aggressionsproblematiken med att ge dem större utrymme. Det tycker jag, personligen, är en bättre idé än att hålla dem ensamma för att det är krångligt att ha större utrymmen.

              De flesta djur är inte aggressiva om det inte finns en resurs att bråka om. Det är precis det som händer med kaniner, de bråkar därför att utrymmet är alldeles för litet för att de ska kunna leva som de har behov av att göra. Ger man djuren tillräckligt med mat, vatten, utrymme, leksaker etc. så ska det inte vara några problem.

              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                #8
                Ja, det går som sagt oftast bättre på större yta givetvis, men det är långt ifrån alltid det går bra. Kan ta mina honor som exempel, de kan ha 20 kvm och söker upp varandra för att bråka...
                Har även haft de som går bra ihop, även på mindre utrymmen. Man ska vara medveten om att det när som helst kan sluta fungera dock. Vet även de som haft problem vid grupphållning på stora ytor.

                Sitthylla (eller bolåda som kaninen kan hoppa upp på) är det mycket riktigt lag på. Bra tycker jag! (även om jag vet att inte alla håller med mig).

                Kommentar

                • water drop
                  • April 2010
                  • 243

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jenny_E
                  100*50 cm är minimimått för dvärgkaniner (under 3 kg) så visst är det korrekt skrivet.

                  Att en kanin inte mår bra av att sitta i en bur hela livet har du helt rätt i. Mina kaniner har burar med flera möjligheter till aktivering och är ute och springer på större yta några timmar om dagen. När jag bodde i en mindre lägenhet hade jag kanin inne. Detta var en väldigt lycklig kanin som var lös så fort jag var hemma och som gärna hoppade upp i soffan och myste på kvällarna. Han bodde inomhus 1½ år av sitt nästan 7åriga liv. Han hade det bra både ute och inne, vad han föredrog kan jag givetvis inte svara på men sällskapsmässigt tror jag han tyckte bättre om inomhus då han fick betydligt mer uppmärksamhet.

                  Ang handduk över buren så mår många kaniner mycket bättre med någon typ av skydd över en del av buren så att de kan komma undan lite. Det skyddar även till viss del mot drag etc som kan göra de sjuka.



                  Att ha kaniner ihop är oftast ingen god idé. De är inte flockdjur, utan kolonidjur. Att tränga ihop flera kaniner på liten yta slutar oftast inte bra då de förr eller senare börjar bråka eller stressa varandra. Om man har en stooor, väl tilltagen hage går det dock oftast bra.
                  Jag rekommenderar inte att ha flera kaniner i en (normal) bur, men visst kan det gå bra men då ska man vara väldigt uppmärksam på problem.
                  Om minimimåttet för en kaninbur är 100*50 cm så är det upp till ägaren att se till så att kaninen får extra mycket motion. Men de flesta tillgodoser inte kaninens behov, att den måste ha motion. Kaniner kan vara lyckliga även om de är i en liten bur, men då måste de få komma ut mycket och dels för att de inte ska bli överviktiga och dö. Men jag tycker det är bra att iallafall du tar ut din kanin mycket

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #10
                    När jag var barn så hade vi två kaniner. Då byggde vi ett isolerat hus som de hade som sovplats där ingången var ca 20 cm över markhjd och taket gick att öppna för att göra rent. Själva huset var kanske på lite över 0.5 kvadrat med 2 rum varav det största agerade sovrum. Uteplatsen var gjuten och var nog på ca 2 kvadrat. Utöver det så släppte vi ganska ofta ut dem i trädgården innan för sådant där grnt stängsel och hade även koppel till dem och tog ut dem i skogen.

                    Ganska sjukt att ha kaniner om man inte har möjlighet eller ens bryr sig att ge dom möjlighet att aktivera sig även om man inte själv har tid att leka med dem.

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      #11
                      Ne, håller med. Helt sjukt!

                      Kommentar

                      • Raiju5
                        • June 2010
                        • 87

                        #12
                        Håller helt med dig! Jag har just nu 6 st kaniner och alla har minst 1m-1,5m lång bur, förutom hanen som har en 1m lång med 2 våningar, dessutom har de 2st typ 10m lång rastgårdar där 2 st kan springa under dagen, jag hade ju förståss såna stora burar eftersom jag tävlade i hoppning och de behövde väldigt bra kondition (gillade att vinna XD) nu behöver jag sälja mina 2 bäbisar (2 år gamla x3) för annars får jag inte köpa en ny, och eftersom de 2 är bara kel-kaniner så köper jag hällre en kanin jag kan tävla med, även fastän jag kommer sakna dem jätte mycket fasst jag vågar knappt sälja dem eftersom jag vet att de är så många folk som tror att de behöver så lite yta eller om de kommer avliva dem när de är trötta på dem

                        Kommentar

                        • Raiju5
                          • June 2010
                          • 87

                          #13
                          vänta, skrev måtten fel, burarna är 1,5m-2m långa xD

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raiju5
                            Håller helt med dig! Jag har just nu 6 st kaniner och alla har minst 1m-1,5m lång bur, förutom hanen som har en 1m lång med 2 våningar, dessutom har de 2st typ 10m lång rastgårdar där 2 st kan springa under dagen, jag hade ju förståss såna stora burar eftersom jag tävlade i hoppning och de behövde väldigt bra kondition (gillade att vinna XD) nu behöver jag sälja mina 2 bäbisar (2 år gamla x3) för annars får jag inte köpa en ny, och eftersom de 2 är bara kel-kaniner så köper jag hällre en kanin jag kan tävla med, även fastän jag kommer sakna dem jätte mycket fasst jag vågar knappt sälja dem eftersom jag vet att de är så många folk som tror att de behöver så lite yta eller om de kommer avliva dem när de är trötta på dem
                            Varför kan du inte hoppa med de då? Knappast för sent att lära dem!
                            (min äldsta hona har tydligen bestämt sig för att gå i pension... suck...)

                            Kommentar

                            • Raiju5
                              • June 2010
                              • 87

                              #15
                              Nej, det är ju förståss inte det, men jag älskar att börja från grunden Det var en ganska svår tid i mitt liv då min kanin fick dessa 2 ungar, så jag har inte direkt kunnat få den kontakten med dem som jag har med mina andra kaniner, t.ex. att hon ena låter mig inte äns röra henne.. och när jag väl får tag i henne sitter hon bara stelt tills jag släpper henne igen Har lite svårt att kunna hantera dessa (konstigt nog är jag duktig på att hantera svår-hanterade kaniner men just dessa funkar helt enkelt inte) då alla andra kaniner har jag fött upp sedan jag köpte dem som ungar, det är ju också det att jag inte har nog be burar, så 1 av dem får vara ute i rastgården, så jag måste sälja 1, och då vill jag gärna att systern följer med då de har alltid varit bredvid varandra.. Men har hittat en köpare, en liten flicka på kanske 5-6 år som har alledess för mycket fritid men jag är ju fortfarande orolig för avlivning och att de inte inser att kaniner kräver jobb.. :/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...