Upphittad katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #16
    hur har det gått? hittat ägaren?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Katter har inte den sortens hemtrohet.
      Och den vet nog helt enkelt inte var den bor.
      Katter hittar lätt hem om de vill, katter kan också byta hem om de inte trivs. Men det finns/eller har funnits ägare eftersom den ar halsband. Mitt tips är att sätta upp lappar, gå till närmaste polis och sätta upp lappar i de närmaste affärerna. Men blir den hindrad att gå ut, den kan ha kommit in i er trapp av misstag så kan den aldrig hitta hem.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        Sätt upp en lapp i närmaste affär typ konsum eller ica
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av solbacka
          Katter hittar lätt hem om de vill
          Det är inte alltid sant. T.ex. tar som sagt katter ofta fel på port i bostadsområden, och en innekatt som ramlat ut genom ett fönster har ofta inte en aning om hur den skall ta sig hem. De är inte heller hem-trognare än att de går bra att mata fast.

          Den här katten är helt garanterat inte utkastad, utan den är på vift och har förmodligen blivit insläppt i fel port bara. Det är en ungkatt så det är helt normalt att den är smal också.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • TinaW
            • December 2005
            • 194

            #20
            Om du går in på t.ex http://www.katt.nu så har dom en "annons" sida där folk kan efterlysa sin katt... eller ägare till upphittade katter.
            Kanske fler kattforum som har såna sidor??

            (Bra att du inte bara släpper ut katten igen... har den ägare som är intresserad, så kommer du att hitta dom!)
            Senast redigerad av TinaW; 22 October 2006, 19:34.
            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
            Sov gott min Bina älskling
            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av TinaW
              Bra att du inte bara släpper ut katten igen... har den ägare som är intresserad, så kommer du att hitta dom!
              Ja, jag vill inte släppa ut den, i fall den har gått rejält vilse, och varit hemifrån länge. Börjar ju bli höstrusk nu också. Skulle kännas som att jag övergav den, särskilt som den så uppenbart vill ha sällskap. Den satt ju som sagt också på översta våningen, och såg inte ut att försöka komma ut igen. Det är som sagt en hel del trafik där jag bor, och en del hundar. Jag har satt upp lappar i området, så om det är nå´n i närheten som äger katten, och letar efter den, så bör de se lapparna. Jag hörde att man kan annonsera på blocket att man hittat djur, ska kolla.

              Men jag tror inte den bor i närheten, då hade jag nog sett den förr. Det var en kompis och hans tjej som såg den först i trappuppgången, och gav den lite mat, och enligt dem så slängde den i sig maten. Nu har den fått mat av mig flera gånger, och den äter upp allt med en gång, till skillnad mot min egen katt, så jag tror inte det är så enkelt att det är en utekatt som hör hemma i området, och går direkt hem till sig och får mat om man släpper ut den. Ja, halsbandet tyder på att den haft en ägare, men halsbandet sitter mycket löst, vilket tyder på att den magrat av se´n den fick halsbandet, eller så är det nå´n som inte kan särskilt mycket om katter som satt på den halsbandet. Man kan räkna ryggkotorna på den. Den kan ju ha kommit långväga ifrån med en bil t.ex, det händer ju att katter gömmer sig i motorrum på bilar, och hamnar där de inte hör hemma.

              Jag är nog knappast ensam om att ha blivit adopterad av en katt, som man är osäker på om den har en ägare, och ingen ägare har dykt upp, trots lappar och annonsering.

              Hur som helst så ska jag åka till veterinären med den imorr´n eller på tisdag, för att se om den är chipmärkt (den är inte öronmärkt), och låta dem undersöka dess kondition, och höra vad de tror, hur länge den verkar ha varit ute, och så.
              Senast redigerad av Shepard; 22 October 2006, 20:26.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #22
                www.upphittat.se tror jag har efterlysningar också


                ...men glöm inte att anmäla till polisen att du hittat en kisse, eftersom det är väl dit man ska anmäla om man saknar sitt djur..?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Det är inte alltid sant. T.ex. tar som sagt katter ofta fel på port i bostadsområden, och en innekatt som ramlat ut genom ett fönster har ofta inte en aning om hur den skall ta sig hem. De är inte heller hem-trognare än att de går bra att mata fast.

                  Den här katten är helt garanterat inte utkastad, utan den är på vift och har förmodligen blivit insläppt i fel port bara. Det är en ungkatt så det är helt normalt att den är smal också.
                  ok, jag tänkte på ute/inne katter som våra är självklart hittar inte en innekatt hem som aldrig har varit ute. Men den hade halsband, brukar innekatter ha det?
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Ohlsson
                    • April 2005
                    • 176

                    #24
                    En tanke bara... Är pissemånsen kastrerad? Könsmogna pojkar kan vandra låååååååååååååååååååååååååååångt i letandet efter en fästemö, dessutom brukar de matvägra under större delen av sökandet (en katt tappar snabbt i vikt på det, min fertila hane rasade en del i vikt under tre veckor en gång... men när problemet var borta var det inget fel på aptiten längre). Könsmognaden kickar ju in runt 6 månader så det är inte omöjligt att så är fallet (om kissen nu är icke kastrat vill säga)... Håller tummarna att det löser sig!

                    //Åsa
                    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

                    Besök gärna min zoon...

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Vet inte om den är kastrerad, men jag tror det är en honkatt. Ska till veterinären imorr´n och kolla upp ett och annat, chipmärkning och så´nt. Har själv en kastrerad hankatt. Känns som sagt lite tråkigt att sitta och trycka på en katt som nå´n kanske saknar, men å andra sidan kanske nå´n inte saknar den heller. Jag vill inte gärna slänga ut den vind för våg. Den verkar inte vara en utekatt som hör hemma i området. Den beter sig som eh hemlös katt, som inte vill vara hemlös. Den har redan gjort sig hemmastadd, och kommer bättre och bättre överens med min hane. I natt låg båda två i sängen hos mig.
                      Senast redigerad av Shepard; 23 October 2006, 17:03.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #26
                        Idag fick vi "reklam" från malmödjursjukhus och det var en katt som blev inlämnad till de. Halvblind och halvdöv. Den var märkt och de hittade kattens ägare. Katten hade varit borta i 15år! Nu sökte ägaren till katten den som har haft hand om den hela tiden, någon måste det vara och den saknar säkert sin katt. Den riktiga ägaren var lycklig, de hade gett upp hoppet för länge sedan.
                        Vi har också haft hand om en katt, vi visste inte vem ägaren var. En okastrerad ungkatt. Den bodde hos oss ca 3 år och en dag var den borta. Vi kastrerade och vaccinerade den. Vi har ju kattlucka så den var aldrig hindrad att gå hem. Vi vet ej vad som hände, kanske blev den överkörd eller så flyttade den till någon annan. Den hade ej halsband när den kom till oss, vi bor på landet så det var nog någon av böndernas katt.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #27
                          hur gick det med kissen? hittade du ägaren?
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • Miss Candi
                            • November 2006
                            • 34

                            #28
                            OBS! Har inte orkar läsa mer än trådskaparens inlägg, så ursäkta om jag upprepar ngt.

                            Kontakta polisen, häng upp lappar, håll ett öga på typ blocket och andra stora sidor efter annonser om bortappad katt. Annonsera gärna själv på ngn sida.

                            Polisen kan kolla om katten är chippad, de har utrustning för det, men allvarligt talat skulle jag inte bli det minsta förvånad om ngn idiot släppt ut katten för att de tröttnat, helt enkelt. Kan du behålla den om ingen äger den är ju det guld!

                            Lycka till, och hör gärna av dig om du behöver tips och råd. Och du? Har katten loppor eller så är det redan kört för din del, oavsett om du håller dem separerade eller inte.

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #29
                              ja just ja, på blocket kan man lägga ut efterlysningar så där kanske du hittar nåt
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              • Jessi77
                                • July 2006
                                • 157

                                #30
                                Ursprungligen postat av Insomniac
                                Har den halsband så äger någon den. Låter skumt att någon dumpar en katt och låter den behålla halsbandet.
                                Du kan ju ha den hos dig och sätta upp lappar, eventuellt gå till polisen och göra en anmälan. Är den mager så kan det vara så att den gått vilse och bor långt borta.
                                Man kan ju tycka att det är skumt, men har tyvärr varit med om att de dumpat kattunge med halsband i butiken där jag jobbar och vi ligger i ett inomhus centrum så det finns inte en chans att katten som var ca 8v kommit in själv..
                                Sorgligt men sant

                                Kommentar

                                Arbetssätt...