Upphittad katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Upphittad katt

    Jag hittade en katt i uppgången tidigare idag, ser ut som en kattunge på 4-5 månader. Jag tror inte det är nå´n i uppgången som äger den, då hade man sett den innan. Dessutom är det praktiskt svårt att ha utekatt om man bor i lägenheterna, för då måste man ju bära ner den till entrén, och hur ska man höra när den vill in igen. Det är dessutom ett område som inte lämpar sig för utekatter, med mycket bilar, och en del hundar.

    Att jag tror att det är en utekatt beror på att den har ett halsband, med en bjällra. Halsbandet sitter mycket löst, om det beror på att nå´n har satt det för löst, eller om den börjat magra, är svårt att säga. Den verkar inte särskilt mager när man ser den, men när man känner längs ryggen, så känns ryggkotorna tydligt. Jag jämförde med min egen katt, och hans ryggkotor är inte alls lika tydliga. Att halsbandet sitter så löst är ju dessutom farligt för den, eftersom den kan fastna och strypa sig, eller fastna med ett framben mellan halsen och halsbandet, såg ett fall på Animal Planet där en katt råkat ut för det, och den hade ett rejält köttsår i armhålan på grund av halsbandet.

    Jag tror som sagt inte det är nå´n som bor i huset som äger den, och om den råkat följa med nå´n in, borde han/hon ha sett det, för katten är mycket kelig. Den beter sig som en katt som inte har ett hem, men vill ha ett, eller ett hem där den inte trivs. Den är mycket kelig, och dess betéende säger "ta hand om mig". Det som känns mest troligt är att nå´n har dumpat katten i uppgången, för att nå´n annan ska ta hand om den. Det är fler som har den teorin. Den verkade heller inte särskilt angelägen att komma ut från trappuppgången, den satt på översta trappsteget på översta våningen, utanför min dörr.

    Hur länge anses en katt vara herrelös? När kan man börja anse att kattens ägare inte kommer att höra av sig, så att man själv kan ta hand om den?
    Senast redigerad av Shepard; 20 October 2006, 17:34.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • icejoy
    • August 2006
    • 593

    #2
    Hade du tänkt behålla katten själv?
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om ingen ägare ger sig tillkänna, så gör jag nog det.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Har du på något vis försökt få tag på eventuella ägare?
        Min zoon

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Har den halsband så äger någon den. Låter skumt att någon dumpar en katt och låter den behålla halsbandet.
          Du kan ju ha den hos dig och sätta upp lappar, eventuellt gå till polisen och göra en anmälan. Är den mager så kan det vara så att den gått vilse och bor långt borta.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, men de kan ha satt halsband på den, för att se´n komma på att de inte vill ha kvar den. Det räcker att kolla på djurpolisprogrammen på Animal Planet för att se att folk inte alltid använder insidan när de handskas med djur. Katter skaffas nog också ofta på impuls, de är ju såå söta när de är små... De ses nog tyvärr ofta som slit och slängsaker.

            Jag har satt upp en lapp i trappuppgången, ska försöka fixa nå´n lapp som tål regn, och sätta ute. På nå´t sätt har den ju hamnat i trappuppgången, och jag har som sagt svårt att tro att den som såg till att den hamnade där, inte märkte det. När jag var yngre följde en katt med mig hem, den vägrade gå, men den hade adress i halsbandet, så vi åkte dit med den, men ingen verkade vara hemma. Den bodde en bit bort. Vi fick känslan att ägarna rest bort, och bara släppt ut katten vind för våg. Kändes lite som vi övergav den faktiskt, eftersom den verkligen visade att den ville vara med oss. En katt som mamma och pappa passade innan jag föddes, blev till slut avlivad av dess ägare, för hon skulle på semester Så bara för att folk har katt, så betyder det inte att de bryr sig om dem, tyvärr. Påminner lite om det som nå´n skrev här på zoopet, om några som skulle bort, och ringde inte och bad grannen vara kattvakt förrän de var vid flygplatsen. Om jag minns rätt så märktes det tydligt att katten vägrade vara inne hos sina riktiga ägare, utan ville följa med tjejen in. De verkade inte ta så väl hand om den, och det var ändå en raskatt.

            Jag tycker som sagt att det tyder på att nå´n dumpat katten medvetet i trappuppgången, eftersom det knappast kunde ha undgått personen att katten följde med in. Den är dessutom rätt fin i pälsen, men känns lite mager. Så det känns lite som att den fått lite omvårdnad, men inte tillräckligt. Det verkar som den haft tak över huvudet rätt nyligen, men inte fått tillräckligt med mat, eftersom man kan räkna ryggkotorna.
            Senast redigerad av Shepard; 20 October 2006, 20:06.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Du bor i hyreshus?
              Katter har svårt med det där med vilken port de bor i - de tycker alla portar ser likadana ut och det tar ett bra tag för dem att lära sig vilken som är deras. Folk släpper gärna in en katt som sitter vid porten och jamar också.

              Jag skulle råda dig att sätta upp lappar i porten, i närmsta mataffär, samt förstås ringa polisen och rapportera att du hittat en katt. Den är troligen saknad.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, det är bostadsrätter, men den verkar vara hemlös, eftersom den redan verkar vilja göra sig hemmastadd här. Får hindra den från att gå in i resten av lägenheten, på grund av att jag är rädd att den har löss, loppor, eller mask. Har en egen katt som jag helst inte vill ska smittas med nå´t.

                Den verkar inte vilja ge sig av, hem till sig, om den nu har nå´t hem. Jag vill heller inte släppa ut den, ifall den är hemlös, det är som sagt en hel del bilar och hundar här, och den verkar vara kattunge. Jag har satt upp en lapp i trappuppgången. På måndag ska jag ta den till en veterinär, och höra vad de tror, hur länge den varit ute och så. Den verkar dessutom lite väl ung för att släppas ut vind för våg i ett så´nt här område. Och att ha utekatt om man bor i lägenheterna känns som praktiskt svårt, eftersom det ju knappast finns några kattluckor på portarna. Om den ville ut ur uppgången, och hem, borde den väl ha hållt sig på nederplan, men den satt utanför min dörr, på översta våningen.
                Senast redigerad av Shepard; 20 October 2006, 20:26.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Katter har inte den sortens hemtrohet.
                  Och den vet nog helt enkelt inte var den bor.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • icejoy
                    • August 2006
                    • 593

                    #10
                    Att bara sätta upp en lapp i trappan räcker inte, du måste göra allt du kan för att hitta ägarna. Tänk själv om din katt kanske trillat ut från ett fönster (har hänt min kompis) och inte kunnat komma hem. Kanske varit rädd och förvirrat sig lite. Vad hade då du gjort? Hade inte du velat att någon satt upp en lapp om en upphittad katt? Du får tänka lite längre än till dig själv bara. Vill du ha en katt till så finns det djurskyddsföreningar som kan hjälpa dig att ta hand om en katt som behöver det.
                    Ta inte någon annans katt.
                    ___________________________________________
                    ___________________________________________
                    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag har inte sagt att jag bara tänker på mig själv. Och jag har tänkt tanken om det var min egen katt, men saken är att han är innekatt, så risken att han kommer bort är ganska liten. Och jag ska som sagt sätta upp lappar imorr´n. Den här katten verkar vara utekatt, och hör den hemma här i området är det ganska dumt av ägarna att släppa ut en kattunge där det finns mycket trafik, och hundar. Om det nu är nå´n som äger den här så verkar de inte bry sig särskilt mycket om att katten kan bli överkörd när som helst. Då är det väl bättre att den får bo hos mig sålänge, och får mat och vatten. Men nu tror jag inte den bor här i närheten, eftersom den verkar lite för mager, så den har nog varit ensam ett tag, alternativt försummad, och se´n dumpad i trappuppgången.

                      Jag ska som sagt försöka hitta ägaren.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Den bor helt garanterat i närheten, och kan ha smitit ut eller ramlat ur ett fönster.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Tror som sagt inte att det är en innekatt som smitit. Familjens förra katt smet ut rätt som det var, men hon smet aldrig långt, oftast in under trallen, och höll sig runt omkring huset, och kunde t.o.m springa in igen om vi lämnade bakdörren öppen. En gång när hon smitit hittade vi henne på våran balkong efter några dagar. Det som jag som sagt tycker är konstigt i det här fallet är att katten dyker upp inne i en trappuppgång, som den knappast kan ha kommit in i utan mänsklig hjälp.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            ...kan ju vara så att nåt pucko (inte ägaren) har tagit katten från hemmet och dumpat den i din trappuppgång, och att ägaren verkligen saknar sin kisse.

                            för nåt år sen hittade jag en kattunge, förmodligen hade nån idiot tagit den från sitt hem i stan och åkt flera mil till mig (i skogen..) och dumpade kissen där. lyckligtvis var den märkt i örat och fick komma till sin familj dagen efter.

                            edit: viktigt att anmäla till polisen att du hittat en katt, samt ev sätta in annons i lokaltidningen
                            Senast redigerad av lenis3; 21 October 2006, 09:39.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • icejoy
                              • August 2006
                              • 593

                              #15
                              Många gånger så öppnar folk trappdörren för katter som sitter utanför, speciellt om det är dåligt väder. Så att katten satt i trappen är inget ovanligt, behöver absolut inte vara dumpad där. Vill en katt in så kommer den in på något sätt. Eftersom det är en kattunge som du nu säger går den säkert med vem som hellst som bryr sig om den. Om den inte är som mina katter förstås, där e det bara en som gäller.
                              ___________________________________________
                              ___________________________________________
                              Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...