trampande katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #16
    Ursprungligen postat av Raven
    kan det spela roll om kattan löper ?
    hon har precis avslutat en omgång nu.

    en snabb fråga.
    klotången ja köpte da ger inte alltid ett helt rent snitt utan ibland blir de lite "fransigt"
    spelar de nån roll ?
    Att de marsar tror jag inte spelar någon roll så sätt. Men när de marsar så tenderar de väl att bli lite mer keliga? Jag får bannemej inte en lugn stund hemma p.ga. en överkåt kisse i alla fall . Indirekt så gör det väl så att de "trampar" mer än normalt skulle jag tro.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av y0da
      Just varför de gör så vet jag inte, men det är ävl ungefär samma sak som att de spinner.
      Spinnandet är lite annorlunda. Spinnandet säger ungefär "vi är kompisar"*.


      * Enligt mig. Enligt böckerna spinner katter när de känner starka känslor, goda eller dåliga. Ett bevis för det anses vara att katter som dissekeras levande och utan bedövning spinner. Personligen ser jag det som att katten säger 'vi är ju kompisar, sluta göra illa mig'. På samma sätt slickar hundar som dissekeras levande och utan bedövning ofta handen på den som dissekerar. Det finns f.ö. en anekdot om att Darwin skall ha varit med på en sån dissektion, och att det skall ha lagt grunden till hans djupa avsky för vivisektion.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #18
        Tycker vi kan testa den tesen!
        Skicka hit nån som dissekerar djur levande så kan jag dissekera honom och se om han yttrar ordern "vi är ju kompisar".
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av y0da
          Tycker vi kan testa den tesen!
          Skicka hit nån som dissekerar djur levande så kan jag dissekera honom och se om han yttrar ordern "vi är ju kompisar".
          Det var väl ungefär vad Darwin tyckte också, fast han uttryckte det så här:
          " In the agony of death a dog has been known to caress his master, and every one has heard of the dog suffering under vivisection, who licked the hand of the operator; this man, unless the operation was fully justified by an increase of our knowledge, or unless he had a heart of stone, must have felt remorse to the last hour of his life."
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • join4t
            • October 2003
            • 854

            #20
            Usch, vad läskigt det låter att de kurrar/slickas när de "dissikeras". Visar bara på att vi människor är högre respekterade av både djur och oss själva än vad vi förtjänar =P
            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #21
              Dissekering?

              Vet ikke helt om dette gjelder som et eksempel på den hypotesen, men:

              da kattepusene mine ble sterilisert, ga ikke dyrlegen den ene av dem nok bedøvelse, hun var våken under halve inngrepet. Hun kjælte absolutt ikke med ham

              Dette var jo ikke dissekering, men..

              ..konklusjonen er at mine to katter ikke maler (spinner) om de ikke er fornøyde, og min søte lille Arja var alt annet enn fornøyd under og etter det inngrepet
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #22
                Annars kan man ta det som ett bevis på att djur är mycket mer korkade än människor *flinar åt join4t* (j/k)

                Tillbaks till ämnet nu tycker jag..
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #23
                  Kan tillägga att vissa katter inte riktigt vet när de ska spinna också?!
                  Minns i början när vår "Älva" kom hem 12V gammal. Vi kelade med henne och hon tyckte det var hur mysigt som helst. Men hon yttrade inte så mycket som ett kurr! Men sen när man släppte ner henne så började hon spinna för fullt . Hon gick ofta omkring på golvet och spann för fullt. Lekte för fullt med leksaker och spann för fulla muggar. Men inte ett knyst när hon var hos oss. Och det var ju inte det att hon inte gillade det, hon låg och rullade och stomtrivdes för fullt. Tog säkert en månad innan hon började spinna när vi hade henne.

                  Just nu har hon en hat-kampanj mot husse och matte tror jag. Hon vill absolut inte vara i våra knän (mattes rygg går dock bra). Hon är som en hund, hon ska alltid hänga med när man går in i ett annat rum, men man får inte ta i henne! Hon spinner i princip aldrig när jag försöker kela med henne. Däremot så börjar hon spinna högt som fan så fort hunden kommer i närheten .
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Jag tror trampandet är en kombination av att de minns mamman, och att de trivs. När de är små trampar de för att stimulera mjölkflödet, och förmodligen så tycker de att det är mysigt, de får ju både mat, och gos med mamma och syskon när de ligger där och trampar. Så det är nog det de har i minnet när de trampar på ägaren, hur mysigt det var. Och det är mysigt nu med, med ägaren, så de kanske trampar för att "återuppleva gamla minnen".

                    Att alla katter inte gör det beror väl på att de är individer, och alla känner väl inte samma behov av att återuppleva de barndomsminnena.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • TBK
                      • February 2006
                      • 11

                      #25
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Det finns f.ö. en anekdot om att Darwin skall ha varit med på en sån dissektion, och att det skall ha lagt grunden till hans djupa avsky för vivisektion.
                      Även Carl von Linné var motståndare till vivisektion.

                      Man kan nog med iaf visst fog hävda att René Descartes ideer gjorde "fenomenet" populärt på 1600talet. Han hävdade ungefär att allt bestod av två substanser – en utsträckt och en tänkande substans. Han menade att djuren består bara av den utsträckta substansen, medan människan även har den tänkande substansen. Han drog därmed slutsatsen att djuren saknar tänkande och deras handlingar består endast av mekaniska påverkningar från annan materia. De styrs endast av impulser och det är endast detta som påverkar deras handlingar.

                      En ganska intressant paradox är att i nazi Tyskland så förbjöd man vivesktion på djur. Det var de nog först med. Det är ganska troligt att Josef Mengele utförde vivisektion på människor.


                      Om jag skulle ta och försöka hålla mig till topic så har jag en fråga till dig azur, är det bara katter under vivisektion som spinner? Jag har nämligen hört att katter som håller på att dö "i största allmännhet" kan spinna.

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #26
                        Jeg må bare spørre; hva er vivisektion??
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #27
                          Ursprungligen postat av TBK
                          Om jag skulle ta och försöka hålla mig till topic så har jag en fråga till dig azur, är det bara katter under vivisektion som spinner? Jag har nämligen hört att katter som håller på att dö "i största allmännhet" kan spinna.
                          Och vad har det med topic att göra? :P
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #28
                            Ursprungligen postat av desiredillusion
                            Jeg må bare spørre; hva er vivisektion??
                            Vivisektion är dissektion av levande djur i vetenskapligt syfte.
                            Ordet kommer från latinska vivus = levande, sectio = snitt.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Nej, det är riktigt, katter kan spinna när de har mycket ont eller är mycket rädda oavsett vad som orsakar smärtan/rädslan.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #30
                                Ursprungligen postat av y0da
                                Hon är som en hund, hon ska alltid hänga med när man går in i ett annat rum, men man får inte ta i henne! Hon spinner i princip aldrig när jag försöker kela med henne.
                                ungefär så är de för mej också.
                                varenda gång man går på dass har man publik hahaha
                                men hon lägger sej gärna bredvid i soffan.

                                hon har iallafall lärt sej vad ordet "mat" betyder, hon blev glad ida när hon fick anka till nattmålet.

                                kommer alltid springandes jätteglad när man kommer hem och sitter i köksfönstret å väntar när man åker.

                                och är lika smidig som en blåval på land
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...