trampande katt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    trampande katt

    mors.
    nån som vet varför kattan trampar på mej ?
    gör det mest på armarna men gjort de lite på benen också.

    sätter ner tassen knyter den samtidigt som hon spärrar ut klorna och lyfter på tassen samtidigt som hon sänker den andra tassen och gör samma sak och så om å om igen.

    senaste dygnet har hon säkert spenderat en timme med de och det är LITE krångligt när man kör datorspel eller surfar

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Våran katt gör så med och har gjort det sen hon var liten och vi vet inte varför hon gör det. Hon är nu 15 år.

    Vi har fått 2 teorier;

    Det ena är att hon är tagen från mamman i för tidig ålder och att det ska likna amningen!?!?

    Den andra är att det att poka uppmmärksamhet om att hon njuter och mår bra.

    Om detta stämmer vet jag inte. Hon snuttar inte utan bara trampar på som om hon höll på med ett workoutpass. Hon gör det även när hon ligger ner.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      hön gör det aldrig liggandes och börja med detta för ett par dagar sen.
      tagen för tidigt är hon inte, va runt vecka 12 som Kaj.P titta upp med henne.

      blåser ja i en visselpipa lite lågt eller sätter på vissa låtar så kommer hon direkt och sätter igång.
      hon nafsar lite också.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Ursprungligen postat av Marie J
        Vi har fått 2 teorier;

        Det ena är att hon är tagen från mamman i för tidig ålder och att det ska likna amningen!?!?
        Den har jag också hört, men jag tror inte på den längre. Vi har en hittekatt, som växt upp i en grupp katter (under ett drivhus!) så hon har ju inte blivit "tagen" från sin mamma alls. Men hon trampar!

        Jag tror att det är mysigt bara, ett uttryck för trivsel.

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Jeg har to innekatter (hunner) som gjør det samme. De ble tatt for tidlig fra moren sin, de var bare fem uker gamle. Grunnen til at de ble tatt så tidlig er at moren ikke brydde seg om dem og de to brødrene. Jeg syns det er veldig søtt når de gjør det, de maler og man kan se at de koser seg Så jeg blir bare glad når de gjør det. De gjør det ikke på samboeren min, som ikke kom inn i livene deres før de var ca 4 måneder gamle. En teori jeg har hørt er den samme som navnt tidligere her, at de rett og slett "går i barndommen" når de gjør det. At de går i transe når de holder på. Men akkurat det tror jeg ikke på, mine to er i allefall veldig tilstede
          Når de var mindre gjorde den ene av dem noe annet også; hun tok godt tak rundt hodet mitt (og samboerens også) med begge labbene, og holdt deg fast på en måte, før hun begynte å vaske deg grundig Om du begynte å flytte på deg, tok hun hardere tak! Det var veldig søtt! Nå gjør hun det ganske sjeldent, men det er veldig søtt når hun setter igang
          Tror du bare skal være glad for at hun gjør det, så lenge du kan se at hun koser seg
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det här är ett sånt där fall när man får skilja mellan varför ett djur gör något ur evolutionärt perspektiv, och varför just den katten gör det just då.

            Det evolutionära ursprunget till beteendet är att kattungar trampar så där på mamman för att få henne att börja ge mjölk... men det här med mjölken vet inte katten själv nånting om, utan trampandet är nåt katter känner för att göra det när de har riktigt mysigt - som de hade hos mamma.

            Inte alla katter trampar (ingen av våra två gör det t.ex.) men det verkar inte ha något med om de togs från mamman för tidigt att göra (en av våra togs för tidigt; det är en blandras och uppfödaren ville bli av med den så snabbt som möjligt).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Azur, de där med mysighet kan stämma för min katta är lugn när hon gör det.
              hon gör det inte om det är oväsen ute i trappen till exempel.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • kentk
                • January 2004
                • 865

                #8
                Våra katter gör det alla 3... (raskatter)

                Tror de tycker det är mysigt, mjukt och gosigt och att de trivs, en del säger att de påminns om när de trampade fram mjölk från mammans bröst..
                Vision 180L

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Så har alla mina kissar gjort också. Finner det helt normalt. De gör det när de tycker att det är mysigt, som sagt. Just varför de gör så vet jag inte, men det är ävl ungefär samma sak som att de spinner.

                  En utav mina katter blir väldigt till sig ibland när man kelar med henne, hon spinner högljutt och "trampar" förfullt. Slutar man klappa henne så biter hon en i handen . Man får hålla på att kela med henne tills hon tröttnar och hoppar ner.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    har varit borta vid zooaffärm och köpt en ny fin blänkande klotång till kattan.
                    inte så lyckat att hon dissikerar armen på en när hon stårdär
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Nej, då är det ju bättre att hon dissikerar hela dig när du försöker klippa klorna på stackarn
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        hon brukar va rätt lugn när ja klipper klorna och va å köpte en rikti klotång ida så de ska nog gå bättre nu.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • cerul
                          • February 2006
                          • 463

                          #13
                          Det är en trygghetsfaktor som sitter kvar från diandet från mamman,
                          Kattungarna trampar för att stimulera och få mamman att släppa mjölken
                          bättre. Jag tror inte det spelar någon roll om ungarna kommer ifrån mamman
                          för tidigt. Det sitter i deras undermedvetna och är helt normalt.
                          Jag tror att det är ett sundhetstecken.
                          Fördelen med att vara klok är att
                          man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            kan det spela roll om kattan löper ?
                            hon har precis avslutat en omgång nu.

                            en snabb fråga.
                            klotången ja köpte da ger inte alltid ett helt rent snitt utan ibland blir de lite "fransigt"
                            spelar de nån roll ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • desiredillusion
                              • February 2006
                              • 512

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              kan det spela roll om kattan löper ?
                              hon har precis avslutat en omgång nu.

                              en snabb fråga.
                              klotången ja köpte da ger inte alltid ett helt rent snitt utan ibland blir de lite "fransigt"
                              spelar de nån roll ?

                              Før vi steriliserte kattene våre, så holdt de også på i løpetiden, bare at de gjorde mye annet også... etter steriliseringen ble de roligere, men fortsatte med kosingen uten å være like "innpåslitendes" som de var under løpetiden.

                              Tidligere tok vi kattene til dyrlege for å få klippet klørne, og noe av det første de gjorde når man kom hjem med dem, var å kvesse klørne sine... så jeg går ut ifra at katten vil fikse det selv Det viktigste når du klipper klør er vel egentlig å ikke komme ned på nerven...
                              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...