Hur mycket mat ska man ge honom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krasch
    • December 2005
    • 100

    #16
    Ursprungligen postat av mattias_72
    ja barf är ju bra till hundarna med , men då ska man vara noga,

    så torrfoder är ju det bästa om man inte vill barfa sin katt.

    men inte torrfoder från ica . konsum , det är bara dynga.
    Ärligt talat tror jag det bästa är att kombinera torrfoder och blötfoder. Det torra fodret för tänderna (tandsten) och tuggmotstånd och det blöta fodret för vattnet.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #17
      Ursprungligen postat av Krasch
      Ärligt talat tror jag det bästa är att kombinera torrfoder och blötfoder. Det torra fodret för tänderna (tandsten) och tuggmotstånd och det blöta fodret för vattnet.
      Jo, fast det är ju säkert inte många som köper t ex Hill´s burkmat eftersom den är då dyr. Utan de köper från mataffär och den maten är inte tillräckligt bra utan kan med lite tid ge besvär med urinsten.

      Jag tycker att om man nödvändigtvis vill ge blöt mat så kan man ge rått kött eller t ex räkor eller fisk.... Det är ju dessutom berikande för katten att få varierad kost och att få äta mer naturligt, typ kött och fisk..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av miiaoo
        Jag tycker att om man nödvändigtvis vill ge blöt mat så kan man ge rått kött eller t ex räkor eller fisk.... Det är ju dessutom berikande för katten att få varierad kost och att få äta mer naturligt, typ kött och fisk..
        räkor ska man va ytterst försiktig med till katter då det är urinstensframkallande genom sitt höga mineralinnehåll.
        kan minnas fel men tror 2räkor fyllde en hel veckas behov av mineraler.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • TinaW
          • December 2005
          • 194

          #19
          Täta försök att urinera kan även bero på urinsten, som täpper igen urinröret. Det är speciellt vanligt på hankatter, som utfodras med torrfoder. De dricker ofta för liten mängd vätska och får då en stark, koncentrerad urin i vilken kristaller bildas. Kristallerna kan sedan bakas samman till större urinstenar.

          Alltså inte bara en myt, utan medicinskt bevisat!!!
          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
          Sov gott min Bina älskling
          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av TinaW
            Alltså inte bara en myt, utan medicinskt bevisat!!!
            då har du en källa att hänvisa till då
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #21
              Detta är utdrag av det som finns att läsa på katt.nu


              En katt som vanligen äter torrfoder anpassar sig till att dricka den mängd den behöver, även om vätskeinnehållet i torrfoder är mindre än burkmat. Under vissa omständigheter bör man vara extra uppmärksam eftersom det annars finns en risk för att vattenintaget blir för litet.

              När katten blir utfodrad med våt mat (burkmat, färskt kött eller fisk) blir vätskebehovet till stor del tillfredsställt genom maten (färskfoder och konservfoder innehåller 70-85 % vatten) och katten behöver därför inte dricka alls eller väldigt lite. Detta i motsats till när man ger torrfoder då katten måste få i sig nästan 100 % av vattenbehovet genom att dricka.
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • mattias_72
                • November 2005
                • 23

                #22
                ur råd och rön

                I stort sett är kattfodren bra. En på konserv från Hills Science Plan och torrfoder från Iams och Royal Canin fick allra bäst resultat. Vi har testat nio torrfoder och sex konserver och bara några av dem har fått anmärkningar.



                Kattmaten är överlag bra visar våra analyser av innehållet. Av 15 testade foder har 12 fått det sammantagna omdömet bra eller mycket bra. Testvinnarna är ett våtfoder från Hills Science Plan och torrfodren från Iams och Royal Canin. Tyvärr finns inte någon av dessa i dagligvaruhandeln - i alla fall har inte vi kunnat hitta dem där - utan de återfinns i specialbutiker.

                I dagligvaruhandeln finns däremot de två foder som får allvarligare anmärkningar, det är Sheba (en konserv) och Friskies med tonfisk, lax och grönsaker (ett torrfoder). Den sistnämnda innehåller för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten - säskilt när fodret också innehåller höga halter kolhydrater som är fallet här.

                Sheba innehåller för lite taurin. Det är en aminosyra som är nödvändig och som katten inte själv kan framställa och därför måste få i sig via födan. Brist på taurin kan göra att katten får problem med synen och i vissa fall kan det leda till blindhet.

                För lite omega 3 i vissa torrfoder
                Anmärkningar som inte har bedömts som lika allvarliga gäller halterna av kalcium och omega 3-fettsyra. Det är fettsyra från fisk om analyserats, eftersom katter inte kan tillgodogöra sig den som finns i växter. Torrfodren Friskies med biff, kyckling och lever, Whiskas och Hills Science Plan innehåller ingen omega 3-fettsyra från fisk.

                För mycket kalcium i ett par konserver
                De våta fodren från Pussi (med kött och lever i sås) och Whiskas (med oxkött) innehåller för mycket kalcium. Det kan ge katten hälsoproblem.

                Inte hundmat till katten
                Den som har både hund och katt bör inte ge dem samma föda. De har helt olika näringsbehov. Katten är ett utpräglat rovdjur och kan bara tillgodogöra sig näring från animaliska produkter. Hunden, däremot, kan tillgodogöra sig näring även från växtriket

                vi har bara get våra katter torrfoder och då inte skit mat från konsum, ica mm. och då har vi fött upp norska skogskatter, och haft perser och några blandraser.
                men att ge den något smaskigt en gång i veckan är ju aldrig fel :-)

                katten har inga problem med att få tillräkligt med vatten på torrfoder, den torkar inte ut sig själv så dumma är dom inte.
                alla vetrinärer jag pratat med rekomenderar torrfoder,
                tycker själv att royalcanin är bäst dom har ett bra urval.
                Senast redigerad av mattias_72; 18 February 2006, 15:56.

                Kommentar

                • TinaW
                  • December 2005
                  • 194

                  #23
                  Mina har givetvis alltid tillgång till torrfoder (Royal Canin indoor) men dom får även blötmat (Mjau) dagligen.
                  Är man bara säker på att katten dricker tillräckligt (ca 60ml/kg katt och dygn) så är det säkert inte fel att bara ge torrfoder... men hur kan man vara säker på det?! Jag vet ju inte heller om mina får i sig tillräckligt med vätska men det hjälper i alla fall till med blötmaten!
                  Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                  Sov gott min Bina älskling
                  Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    räcker å titta i "lådan" för att se om kattend ricker tillräckligt.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • TinaW
                      • December 2005
                      • 194

                      #25
                      Ja var och en får göra som man själv anser bäst!
                      Då ska vi kanske inte råda andra att göra samma sak utan bara berätta hur vi själv gör! Torrfoder eller blötmat kan diskuteras i eviheter, fram och tillbaka, fördelar mot nackdelar o.s.v
                      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                      Sov gott min Bina älskling
                      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                      Kommentar

                      • mattias_72
                        • November 2005
                        • 23

                        #26
                        Ursprungligen postat av Raven
                        räcker å titta i "lådan" för att se om kattend ricker tillräckligt.

                        haha ja det har du rätt i,

                        Kommentar

                        Arbetssätt...