Hur mycket mat ska man ge honom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skivan
    • February 2006
    • 2

    Hur mycket mat ska man ge honom?

    Hej!

    Jag har en hankatt på 9 månader som aldrig blir mätt, han piper och piper och piper även om han precis fått mat.

    Jag har några gånger testat att ge honom mat tills han blir mätt och då slutar han pipa och han är nöjd.

    Problemet är att eftersom han är innekatt så rör han inte på sig så mycket så skulle vi ge honom så mycket mat som han vill ha så blir han tjock.

    Därför tänkte jag fråga hur mycket som är normalt för en katt att äta?

    MVH:

    Magnus
  • mattias_72
    • November 2005
    • 23

    #2
    en katt brukar reglera sin mat själv,så många rekomenderar att den jämt ska tillgång till mat och så klart vatten, annars så står det på påsen hur mycket mat den ska ha, sen beror det på vad man ger den för mat. det finns foder som är gjort förl innekatter finns på djuraffären att köpa. rekomenderar att köppa foder på djuraffären, för det i som bukar finnas på ica konsum är inte nå bra foder, och torrfoder är det bästa för katten, mvh matte

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Jag håller med föregående talare om att det bästa är att katten styr över sitt ätande själv. En katt äter ca 15 ggr per dygn och bara lite åt gången och det säger ju sig självt att man inte orkar hålla på och ge 15 ggr utan det är bäst att ha en skål frammr med torrfoder till katten. Har själv 3 st innekatter som har fri tillgång. Visst är det en risk att dom blir lite tjockare än om man reglerar portionsvis men det handlar om kanske 0,5 kg skillnad för mina katter jämfört med när dom var utekatter.

      Sen kan du ju även köra med light foder. Jag rekommenderar Hill´s Chicken Adult Light. Jättebra foder som du köper antingen i zooaffär eller hos veterinär.

      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • skivan
        • February 2006
        • 2

        #4
        Tack så mycket för era svar.

        Jag hade ingen aning om att torrfoder är bättre för katten... Problemet som jag har är att katten alltid äter upp allt som man ger den, med en gång. Förutom om jag lägger upp så mycket att inte ens jag skulle kunna äta så mycket, då finns det lite foder kvar i botten när han är klar.

        Men jag ska göra så att jag köper torrfoder för innekatt och ge honom så mycket som han vill ha under en tid och se vad som händer med hans vikt.

        Tack!

        // Magnus

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Vår katt får enbart torrfoder (och lite räkor eller nåt om vi äter det) och det mår hon bra av. Nu är hon iofs utekatt, så hon ger sig själv lite tillskott i form av möss...

          Kommentar

          • mattias_72
            • November 2005
            • 23

            #6
            ja det låter bra , då blir nog katten nöjd, :-)
            hoppas det går bra.

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              Jag tycker nog inte enbart torrfoder...
              Mina har alltid tillgång till torrfoder men på kvällen ger jag dom blötmat.
              Ska dom bara äta torrfoder måste man se till så att dom får i sig tillräckligt med vätska annars ökar risken för njursjukdomar och urinsten!
              Senast redigerad av TinaW; 18 February 2006, 17:42.
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                nja, dom reglerar vätske intaget bra själva. Dom ska ju ha fri tillgång till vatten. Tänk på att dom får mängder med tandsten av att äta blötfoder ofta.. Sen tycker jag personligen att det är hemskt dyrt att köpa t ex Hills på burk. Whiskas och Pussi och dom är inte tillräckligt bra och ger som du sa urinsten eftersom inte är anpassade efter specifika katters behov, typ ålder.

                Man tjänar i längden på att köpa ett bra torrfoder, tex hos veterinären för att slippa framtida vet. räkningar för katter som får tex urinsten och onödigt mycket tandsten.

                Det är väldigt vanligt att katter som äter foder från mataffärer under några år kommer in till veterinären med kissproblem pga urinsten.


                Sen tycker jag också att det kan vara värt att testa att ge honom så mycket han kan äta i nån vecka i alla fall. Ställ fram fler skålar så han förstår att det inte tar slut eller att det plockas bort så borde det ge sig med "iproppningen" av mat...
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Även jag har alltid torrfoder framme till mina katter. De får lite blötfoder på morgonen. Vatten dricker de överallt - ur vattenkannan, duschen, mattes vattenglas vid sängen, hundens vattenskål, ur diskhon m.m. så vattenbrist behöver man nog inte oroa sig för. Skulle katten börja bli för tjock kan man fundera på att köpa speciella dietfoder, men pipandet är nog snarare ett sätt att visa att han är rädd för att inte få tillräckligt med mat...
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • mattias_72
                    • November 2005
                    • 23

                    #10
                    hej igen av det jag har läst och hört av vet, kattuppfödare, så stämmer det mycket bra det miiaoo säger. så gå på det så kommer nog katten må prima

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av mattias_72
                      och torrfoder är det bästa för katten
                      nja det bästa för katten är barf men rätt krångligt att syssla med.


                      Ursprungligen postat av TinaW
                      Ska dom bara äta torrfoder måste man se till så att dom får i sig tillräckligt med vätska annars ökar risken för njursjukdomar och urinsten!
                      myt, inget annat än myt när det gäller dagens torrfoder.
                      En anledning till kattägarnas tidigare tveksamma inställning till torrfoder har varit ett felaktigt rykte om att katten kan få urinsten om den äter torr kattmat.

                      Forskning har visat att det finns flera orsaker till varför en katt kan få problem med urinsten och att det huvudsakligen drabbar kastrerade hankatter. Ett starkt kombinerat samband med utvecklandet av urinsten är att katten är överviktig och har ett för högt magnesiumintag.
                      källa: Royal Canin

                      Ursprungligen postat av mattias_72
                      en katt brukar reglera sin mat själv,så många rekomenderar att den jämt ska tillgång till mat och så klart vatten,
                      har själv torrfoder ståendes framme jämt och minst 1gång om dagen får kattan lite blötmat och det är mycket uppskattat.
                      räcker att ja frågar om hon vill ha mat så kommer hon springades å jamar å stryker sej mot benen.

                      när de gäller blötmat är mjau rätt bra.
                      pussi ok medans sheeba är totalt värdelöst.
                      och man ska aldrig köpa mjukmat i gele då gelen innehåller socker katter inte ska ha.
                      Senast redigerad av Raven; 18 February 2006, 04:09.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Sidan kan tyvärr inte hittas på Råd & Röns webbplats Felet kan bero på att du råkat skriva in fel...
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Lenita
                          • June 2003
                          • 850

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          Bra länk, men tyvärr är man ju inte prenumerant så man kan inte se hela testet. Vilket blötfoder blev "bäst"?
                          ____________________________________
                          Pax vobiscum!

                          Kommentar

                          • Krasch
                            • December 2005
                            • 100

                            #14
                            Personligen skulle jag låta det stå framme torrfoder hela tiden, men ge den en portion med blötfoder 2-3 gånger om dagen alt. ge den uppblött torrfoder.
                            Ursprungskatten kommer från torra områden och får i sig vätska genom sina byten. Ursprungshunden däremot har lättare att få tag i vätska och dricker därför mer under dagen. Därför går det bättre att ge en hund torrfoder, även om man ska kolla så att hunden dricker bra.

                            Är man rejält kunnig på foder/näring så kan man satsa på BARF. Däremot skulle jag inte börja med det ifall man inte har mycket kunskap.

                            Kommentar

                            • mattias_72
                              • November 2005
                              • 23

                              #15
                              ja barf är ju bra till hundarna med , men då ska man vara noga,

                              så torrfoder är ju det bästa om man inte vill barfa sin katt.

                              men inte torrfoder från ica . konsum , det är bara dynga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...