Kastering av honkatter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    #16
    Narkosen gör ofta att katten spyr innan insomnandet.... Sen kan de bli lite inkontinenta efteråt...

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #17
      Ursprungligen postat av y0da
      Skulle väl i så fall vara om hunden skulle gå på henne, men hittils har jag bara sett honom ge henne oralsex
      haha, jag trodde verkligen jag hade hört det mesta, men så var inte fallet.

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #18
        Har två honkatter som varken är steriliserade eller kastrerade, och inte lär de bli det heller. Har haft två honkatter innan som båda dött när de blivit kastrerade (olika veterinärer). Möjligen kan jag tänka mig att testa sterilisering, men jag lider inte av att de löper fyra gånger om året, så det får bli en senare fråga.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • TinaW
          • December 2005
          • 194

          #19
          Snacka om otur! Att två stycken skulle dö för dig vid kastrering... vilka odds är det på det?
          Jag tycker personligen att man ska kastrera sina katter... risken för livmoderscancer försvinner och sen är löpet i sig själv stressande för katten, (även för husse och matte) speciellt om dom inte "får nåt"! Jag har 4 st kastrerade innekatter (1 hane och tre honor) och jag märkte ingen skillnad vad det gäller lynnet och definitivt inte kelandet...!
          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
          Sov gott min Bina älskling
          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

          Kommentar

          • TinaW
            • December 2005
            • 194

            #20
            Skulle tillägga att kastreringen av mina katter kostade 600 kr för hanen och 800 kr/st för honorna.
            Väl värt pengarna!!!
            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
            Sov gott min Bina älskling
            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #21
              Båda mina ragdollhonor är kastrerade. Båda två mådde mycket bättre efter kastreringen eftersom löpandet tärde på dem och de magrade av lite. Personlighetsmässigt tyckte jag inte att de ändrades något alls, och jag lever ändå väldigt nära mina katter. Jag rekommenderar kastrering av både han- och honkatter, för deras egen skull.
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #22
                Ursprungligen postat av Morellen
                Även om du tror att de inte är någon risk för ungar så är de ena dj-lar på att lista sig ut när de blir våryra...
                Bra att höra runt lite om priser men fråga gärna också om de syr ihop med stygn som måste tas bort sedan eller med sådana som läker ihop (eller faller bort eller vad de nu gör). Bra också att ha ett ställe som du kan kontakta efter operationen med. Det som jag har märkt (gäller både honor och hanar) är att vissa mår väldigt dåligt efter narkosen. Oftast ingen fara men det kan ju vara skönt att ringa och höra med veterinären om de är så illa som deras ynkliga uppsyn säger)
                Mja.. skulle de lista sig ut här så skulle nog världen bli 2 katter mindre. Bor nämligen på 4'e våningen . När de är kåta så låter jag dem inte vara på balkongen heller, det är ju mycket möjligt att de hoppar ut. Hade katt tidigare när jag bodde hos föräldrarna i villa. Vet hur jävlig den katten var på att ta sig ut . Fönster>tak>balkong>träd>mark t.ex.

                Det viktigaste är givetvis inte priset. Ser hellre att katterna blir kastrerade hos någon som är kunnig, och gör på "rätt sätt". Men om det kan skilja så mycket som 600kr så tittar jag gärna på alternativ. Men får jag pris på säg 800kr där jag brukar gå vanligtvis så tar jag givetvis det.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #23
                  Vår hona är kastrerad, vi bor på landet och hon kommer och går som hon vill. Harde vi inte fixat henne så hade hon nog varit mamma ett antal gånger vi detta laget!
                  Hon var ca 10-11 månader (hittekatt så vi vet inte riktigt), men hon är pigg och glad.

                  Det där med din hund...alltså...det var det värsta...!

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #24
                    Ursprungligen postat av mohlin
                    Det där med din hund...alltså...det var det värsta...!
                    Sådan husse sådan hund!
                    .. fast nu menar jag ju inte katterna då förståss

                    Men han är rätt rolig hunden annars. Ibland när Älva (minsta kissen) trippar förbi så börjar han lukta henne i rumpan.. han blir så till sig så han börjar smacka och dregla som fan.. hehe.. riktig snuskhund!
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • join4t
                      • October 2003
                      • 854

                      #25
                      Ursprungligen postat av y0da
                      Men han är rätt rolig hunden annars. Ibland när Älva (minsta kissen) trippar förbi så börjar han lukta henne i rumpan.. han blir så till sig så han börjar smacka och dregla som fan.. hehe.. riktig snuskhund!
                      Man kan ju undra ibland... Vi har två kastrerade hankatter. Den ena var nedsövd efter ett ingrepp i "kinden". Vi kom på vår andra katt med att stå och jucka på den stackarn =P Taskig kompis!

                      Iof är de rätt bögiga i vanliga fall även om de aldrig juckar på varann =)
                      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #26
                        Ska vi döpa om tråden till "märkligt djursex..."?

                        Kommentar

                        • Odjuret
                          • November 2005
                          • 10

                          #27
                          Efter att ha jobbat på ett katthem under en längre tid där alla katter kastreras så kan jag säga att jag inte märkt någon skillnad på humöret...

                          2 katter som dött vid kastering? ja du... det måste isf ha varit pga av narkosen men som sagt... det händer knappt...

                          Att kastrera en hankatt är mycket billigare för att det är ett väldigt enkelt ingrepp, tar inte många minuter.
                          hon katt är som sagt mer komplicerat eftersom hela paketet tas bort När det gäller stygnen så brukar man använda "stål" stygnen som man får komma tillbaks för att ta bort därför att dessa stygn håller bättre... och är billigare
                          DE flesta använder dessa även på stora ställen...
                          Som någon skrev innan om kastrering/ sterilisering så kan jag säga att det är idag samma sak... olika namn...

                          P-piller är inte att rekomendera... Även ett otränat öga ser skillnaden mellen livmodern på katten som ätit p-piller mot den som inte gjort det...

                          Det finns faktiskt idag ingen som helst anledning att inte kastrera katten vi har så pass många hemlösa katter i sverige... en anledning är att folk inte kasterar sin katt men låter den springa ute...

                          Skall man inte avla på katten så ska man kastrera den... Den mår mycket bättre av det... Katten mår inte bra av att löpa hela tiden utan att "få sitt"...


                          Så.. de va mitt inlägg i debatten... (erfarenhet från både katthem och Djurklinik)

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #28
                            Ursprungligen postat av Odjuret
                            2 katter som dött vid kastering? ja du... det måste isf ha varit pga av narkosen men som sagt... det händer knappt...
                            Nä de fick båda infektioner efter operationen. Bukbråck är ju också en komplikation som kan hända efter en kastrering. "Händer knappt", innebär väl inte att det inte händer? Jag känner ytterligare två som förlorat sina katter på samma sätt. Plus kanske 2-3 som fått allvarliga komplikationer. Som jag fick förklarat för mig är detta något som enbart händer honkatter vid kastrering, eftersom det är ett mycket större ingrepp. En arbetskamrat till mig förlorade sin honkatta på samma sätt och har därefter valt att skaffa hankatt av den anledningen. Så "händer knappt"? Nä, inte i min värld tydligen.
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #29
                              Hmm.. känns lite extra nervöst när man råkar se att Lenita bor i Jönköping . Är dina erfarenheter ifrån Djursjukhuset här? Eller vart hände detta?
                              Jag är iaf "stammis" där, men nu på senaste har jag börjat tvivla lite på dem. Tycker visserligen att de är väldigt duktiga och seriösa, men jag har även märkt att de gör en del fel.
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              • Lenita
                                • June 2003
                                • 850

                                #30
                                Jag tror inte man får nämna klinikerna vid namn här, men en kisse var på privatklinik på Bäckalyckan, en på djurklinik i Habo. Min kisse Allis fick kattpest efter vaccination på Vilhelmsro (tror jag området heter). Hon fick ligga med dropp på Djursjukhuset, så det är besvarar väl frågan antar jag. Djursjukhuset har jag inga dåliga erfarenheter av än så länge. Men jag håller med om att man tvivlar ibland, men för min del är inte alternativen så värst många längre. Min systers katt som fick komplikationer kastrerades på Vilhelmsro.
                                Vad jag kan minnas så var det en privatklinik som min jobbarkompis gick till, hon bor åt Grännahållet till, så det kan hända att det var någon klinik där eller runtomkring.
                                Det är med andra ord inte en enskild veterinär som är klumpig eller okunnig, en operation innebär alltid en risk oavsett om man är människa eller djur.

                                Till Vilhelmsro lämnar jag aldrig mer något djur. Vi lämnade in vovven där för att ta bort tandsten, när vi kom tillbaka hade han legat på operationsbordet i tre timmar och de hade opererat bort vad de trodde var cystor utan vårt medgivande. Femtusen bagis ville de ha för det. Det var bara att betala annars hade vi inte fått tillbaka hunden.
                                Det kanske är Jönköping som har knäppa läkare
                                ____________________________________
                                Pax vobiscum!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...