Kastering av honkatter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Kastering av honkatter

    Har sökt lite på ämnet och hittat en del läsning. Är mer positiv till det nu än tidigare, men jag är fortfarande lite skeptisk.
    Några bekanta till mina föräldrar kastrerade sin honkatt (typ 20 år sedan). Hon blev aldrig den samma igen. Hon var lynnig och inte det minsta kelig. Det var ungefär som katten i stephen kings jurtjyrkogården efter det.
    Visserligen var det länge sedan, och de har väl förhoppningsvis bättre metoder idag? Jag har iaf alltid hört att man inte bör kastera honkatter. Nu säger vetrinärerna att man bör göra det. Men min erfarenhet av vetrinärer är tyvärr att de tänker med plånboken, så jag vågar inte riktigt lyssna på dem.

    Har två katter i en lägenhet. En av dem håller på att marsa för fullt här nu. Jag brukar ge henne p-piller men hade tydligen glömt bort det nu igen. Vår andra katt är bara ett halvår än så länge, men hon börjar väl också tids nog.
    Iaf.. bör man kastrera katterna? Jag vill göra så lite ingrepp på mina djur som möjligt, speciellt om det kan få bieffekter. Men det kanske inte är så farligt som jag tidigare trott?
    Att skära upp henne och plocka ut organ är ju inget positivt i mina ögon. Å andra sidan gillar jag inte mediciner heller. Men det viktigaste är ju givetvis att katterna mår så bra de bara kan. Hur tycker ni att man ska göra?
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    har ju själv en hona som antagligne kommer kastreras.
    sökt en del och dom positiva aspekterna är större än dom negativa aspekterna är.

    minskar även risken för livmoderinfektioner.

    sen är p-piller inget bra alternativ för att slippa ungar då katter mycke väl kan löpa och få ungar ändå.
    va så min lilla katta kom till.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      har ju själv en hona som antagligne kommer kastreras.
      sökt en del och dom positiva aspekterna är större än dom negativa aspekterna är.

      minskar även risken för livmoderinfektioner.

      sen är p-piller inget bra alternativ för att slippa ungar då katter mycke väl kan löpa och få ungar ändå.
      va så min lilla katta kom till.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Personligen tycker jag att man bör kastrera katten (oberoende om det är en hona eller hane) om man ska ha den som innekatt, och inte använda den till avel. Jag tror att det förespråkas även av uppfödare, åtminstone en del.
        Vad som sen känns rätt eller fel är väl upp till var och en att utvärdera!

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          Jag tror att veterinärmedecinen utvecklats lite på 20 år... var det inte så förut att man bara tog bort livmodern på katterna? Kan ju påverka en del i så falll... Nu tar man hela paketet om jag inte minns fel. Har inte haft några som helt problem med temperamentsförändringar på de honkatter vi haft.
          För både katten och ägarens skull är det nog lugnare att kastrera om man inte skall avla på dem.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            nån som vet om det gör skillnad om det görs vid 1års ålder ohc 4års ålder ?
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Gummiankan
              • October 2005
              • 407

              #7
              De tar bort allt i fortplantningsväg när de steriliserar honkatter, jag frågade min veterinär om det inte gick att lämna kvar äggstockarna. Det är ju i dem hormoner och så bildas, katten skulle fortsätta löpa men till ingen nytta. Han menade då att risken för cystor på äggstockarna skulle öka, och det låter ju till viss del logiskt.

              Problemet med p-piller är att risken för cystor ökar då också, sen är det långt ifrån säkert ca 90%. Min hona fick dessutom en kull med dödfödda missbildade kattungar som var allt annat än problemfri att föda fram, hennes andra kull kom helt utan problem men då hade hin inte fått p-piller på 6 månader. Hon skulle ha varit på en exprementell sterilisering (äggstockarna skulle ha lämnats kvar) tyvärr så avled hon innan, men som jag såg det så ville jag ta bort framtida katter, inte en katt jag redan hade. Man är ju alltid orolig för att persoligheten skall försvinna.

              Kan nämna att mina två hanar som kastrerade i september ännu inte har förändrats ett dyft. Enligt veterinären så skulle de lugna ner sig innom två månader men icke. De är samma livliga skitungar de var innan . Så ibland så verkar det som om de inte förändras...

              Kommentar

              • ciklider
                • November 2005
                • 450

                #8
                Tänkte berätta det att jag stereliserat min hona... Hon har inte visat någon som helst negativ förändring.. Hon är inne katt så det kändes skönt att slippa rumper i vädret och dylikt. Hon är lika kelig som innan och tror inte att hon har lidigt det minsta av detta..
                sometimes shit just happens

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  helt klart för

                  kastering av både honor och hanar..katter alltså...

                  Men gör det på en större klinik där tekniken är utvecklad. Mindre praktiker syr till viss del fortfarande med ståltråd *gillar inte* Bättre med resorberbar tråd.

                  Beteendet bör inte påverkas alls. Jag har aldrig stött på nån som har reagerat negativt på kastrering. Har själv två honkatter och en hankatt, alla kastrerade.
                  Nä, det gör ingen skillnad om honkatten är 1 eller 4 år.
                  P-piller ökar risken för juvertumörer.

                  det enda jag kommer att tänka på är att om man kasterar sin hankatt tidigt, runt ca 6 månader innan den är fullvuxen så blir den högbent och gänglig istället för mer kompakt och muskulös. Man tar ju bort produktionen av testosteron som gör katten mer muskulös. Vänta hellre till ca 9 månaders ålder.
                  Senast redigerad av miiaoo; 25 January 2006, 07:39.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • mange993
                    • April 2004
                    • 372

                    #10
                    när jag steriliserade min honkatt sa veterinären att den kan få personlighetsförändrinar åt det negativa hållet pågrund av att katten var 5-6 år kommer inte ihåg vad det var.men som tur är blev det åt det positiva hållet keligare och slutade gå och skrika för att hon ville ut

                    MVH
                    Mange

                    Kommentar

                    • svensdotter
                      • March 2005
                      • 247

                      #11
                      har aldrig upplevt någon peronlighetsförändring pga av kastrering, möjligtvis att de blir lugnare. och de borde väl bara vara en fördel. Numera steriliseras honkatterna sällan eftersom detta ger större risk för juvertumörer och katten ofta fortsätter löpa. Vid kastrering tas allting bort och inga större risker för tumörer kvarstår, katten löper inte altså blir även lugnare och mer harmonisk. P-piller sägs inte vara vidare bra att ge katten då det ska orsaka många tumörer, altså det är vanligt att det orsakar det. Kattens ålder hos en hona borde inte ha så stor betydelse, då större hos hanarna som nämts ovan.

                      Kastrera du katterna utan att vara orolig, det går väldigt lätt och smidigt.(iaf med alla jag gjort det med). Det finns eentligen ingen anledning att inte kastrera om du inte tänkt avla på katten..
                      blondin!

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Ungar är jag inte speciellt orolig över att hon ska få . Saknas en viktig komponent där nämligen. Skulle väl i så fall vara om hunden skulle gå på henne, men hittils har jag bara sett honom ge henne oralsex

                        Känns i alla fall betydligt tryggare att kastrera dem nu. Ena kattan är 2 år+, den andra är ca ett halvår. Hon bör väl vara minst ett år när man gör det har jag för mig? Inväntar på att hon blir lite äldre och kastrerar bägge samtidigt då.
                        Kan dessutom behöva lite tid att spara ihop till ingreppen . De är väl inte helt gratis har jag för mig.

                        Stort tack för er hjälp!
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          Ursprungligen postat av y0da
                          Ena kattan är 2 år+, den andra är ca ett halvår. Hon bör väl vara minst ett år när man gör det har jag för mig? Inväntar på att hon blir lite äldre och kastrerar bägge samtidigt då.
                          Kan dessutom behöva lite tid att spara ihop till ingreppen . De är väl inte helt gratis har jag för mig.
                          Nä, runt halvåret går bra, bara inte yngre än så..Men det skadar förstås inte att vänta. Gör det bara inte tätt inpå ett löp för katten har mycket ökad cirkulation i det utsatta området då, och det blöder mer..*onödigt, men inte farligt*

                          Har för mig att det kostade ca 600 per katt när jag praktiserade på klinik..
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            600?!?
                            Jag har fått pris på mellan 1000-1200. Kanske bör kolla runt lite då.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

                              #15
                              Även om du tror att de inte är någon risk för ungar så är de ena dj-lar på att lista sig ut när de blir våryra...
                              Bra att höra runt lite om priser men fråga gärna också om de syr ihop med stygn som måste tas bort sedan eller med sådana som läker ihop (eller faller bort eller vad de nu gör). Bra också att ha ett ställe som du kan kontakta efter operationen med. Det som jag har märkt (gäller både honor och hanar) är att vissa mår väldigt dåligt efter narkosen. Oftast ingen fara men det kan ju vara skönt att ringa och höra med veterinären om de är så illa som deras ynkliga uppsyn säger)
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...