Katt(er) trots allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #16
    hallå

    vill bara påminna att det finns VÄLDIGT MÅNGA katter på överfulla katthem (tips, istället för att köpa ny kattunge dvs)

    själv är jag allergiker till mitt stora förtret för katter är ju helt underbara! De går t.o.m före akvariefiskar hade tänkt skaffa en katt när jag flyttat hemifrån men en ensam katt i en 1a eller bästa fall en 2a är väl ingen höjdare. Fast iofs är ett bra och kärleksfullt hem, om än ett litet hem, bättre än att inte ha något hem alls.

    hur som helst har jag gett upp planerna på katt för tillfället, även fast det vore helt underbart att ha en.

    Lena Maria

    edit: om du absolut vill ha en kattunge finns väl såna också på katthem..
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Patrik_Tq
      • November 2003
      • 674

      #17
      Ursprungligen postat av lenis3
      hallå

      vill bara påminna att det finns VÄLDIGT MÅNGA katter på överfulla katthem (tips, istället för att köpa ny kattunge dvs)

      själv är jag allergiker till mitt stora förtret för katter är ju helt underbara! De går t.o.m före akvariefiskar hade tänkt skaffa en katt när jag flyttat hemifrån men en ensam katt i en 1a eller bästa fall en 2a är väl ingen höjdare. Fast iofs är ett bra och kärleksfullt hem, om än ett litet hem, bättre än att inte ha något hem alls.

      hur som helst har jag gett upp planerna på katt för tillfället, även fast det vore helt underbart att ha en.

      Lena Maria

      edit: om du absolut vill ha en kattunge finns väl såna också på katthem..
      Skaffa en Sibirisk kisse, dom funkar klockrent för många med allergi, dom saknar nått pigment i pälsen som gör att det funkar.
      Dock svimmar man ofta när man hör priset på dessa....
      Gold? Sånt har jag bara i bilen

      www.audis3.se

      Kommentar

      • Emotional
        • January 2004
        • 475

        #18
        Jo,jag har kikat på en massa sidor om just sibiriska katter. Men jag söker en chinchilla/shaded silver perser. Det är vad jag gärna vill ha. Svårt att köpa någonting annat då,speciellt när priset inte är att leka med. (Ioförsig så är perser inte heller billiga,men vill man så vill man!).

        Lenis:
        På de flesta katthem har de korthåriga katter,vilket inte fungerar alls för mig. (Allergimässigt sett). Jag har bott med katter hela mitt liv, den första var norsk skogskatt, den andra perser/norsk skogskatt och nästa kommer vara perser.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          hmm jo jag har hört att både sibiriska katter och rexkatter kan funka för allergiker. Dock finns det absolut ingen garanti - chansen är 50% att det funkar. Det känns lite som då kan jag lika gärna skaffa en vanlig katt för chansen att jag känner av den är ungefär lika stor. Kan tillägga att jag sett flera annonser på blocket där folk säljer just rex-katter pga "allergi i famlijen" så helt allergi-fria är de inte.

          Om det funkar till en början, kanske 1 år, och om man därefter utvecklar allvarlig allergi är det inte så kul att göra sig av med katten (kan jag tänka mig)

          renrasiga katter är rätt dyra också, kollade på rexkatter för ca 5000.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • enio
            • October 2004
            • 161

            #20
            Sfinx katten e den ultimata katten för allergiker.Söta e dem dessutom.

            Kommentar

            • Emotional
              • January 2004
              • 475

              #21
              Jag hoppas på att det kommer ett bra botemedel/lindring i framtiden för oss allergiker. Håller ni inte med?! =)
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

              Kommentar

              • svensdotter
                • March 2005
                • 247

                #22
                absolut!

                inte för egen del men för dom som är allergiskas...
                blondin!

                Kommentar

                • lottiz
                  • December 2003
                  • 429

                  #23
                  Finns ju faktiskt flera metoder redan, som är mer eller mindre effektiva. Dels kortisonsprutor, men det vill man ju inte annat än under en period. Men det finns också en som jag inte minns namnet på, där man chockar kroppen med det allergiframkallande ämnet och många har blivit av med/minskat sin allergi med något halvårs behandlingar. Också att långsamt vänja kroppen vid minimala mängder av allergenen har hjälpt många.

                  Problemet med de behandlingarna är ju dock att de kostar en del pengar så man ska ha en väldans bra anledning för att få göra dem...

                  Men det finns kissar, som rexxar, som är mindre allergiframkallande. Testat å gosa med såna? Eller sphynx, men det beror ju på om det är päls, hud, eller saliv man är allergisk mot..

                  Kommentar

                  • Emotional
                    • January 2004
                    • 475

                    #24
                    Hej!
                    Alla dessa metoder kräver att man inte kommer i kontakt med det ämnet man är allergisk mot. Och det går ju inte i det här fallet...

                    Gillar bara katter med hår. Så nej,jag inte gosat med dom hårlösa.
                    Tror mera det beror på individ till individ,man tål vissa bättre än andra.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                    Kommentar

                    • gladys
                      • March 2005
                      • 1962

                      #25
                      Jag har skippat katterna, känner av dom mer och mer. Fast jag klarar av dom så länge dom inte sover i min näsa...typ. Är lite rädd att allergin ska "sprida sig" till andra pälsdjur.
                      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #26
                        Man kan ju bada katter precis som med hundar och då tar man bort en del av allergenerna. Själv badar jag båda mina lite då och då, har vant dem sen de var små och en av mina vänner som är ganska så känslig för katter tål båda. Jag började ganska tidigt efter att jag tagit hem dem och fortsatte minst var 5:e vecka hela första året men nu är det inte alls så ofta längre. En annan sak som är bra med att träna katten att bada är ju om de drabbas av någon typ av ohyra, eller blir nerkladdade av något, då slipper man bli sönderklöst av en katt som helt vägrar.
                        Kattungar är ganska så lätta att hålla fast när man börjat träna att duscha av dem och de lär sig snart att stå hyfsat stilla om man bara är konsekvent. Om du badar katterna, tänk bara på att en del med mycket päls måste fönas torra då det tar ett bra tag för dem att torka.
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Patrik_Tq
                          • November 2003
                          • 674

                          #27
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          hmm jo jag har hört att både sibiriska katter och rexkatter kan funka för allergiker. Dock finns det absolut ingen garanti - chansen är 50% att det funkar. Det känns lite som då kan jag lika gärna skaffa en vanlig katt för chansen att jag känner av den är ungefär lika stor. Kan tillägga att jag sett flera annonser på blocket där folk säljer just rex-katter pga "allergi i famlijen" så helt allergi-fria är de inte.

                          Om det funkar till en början, kanske 1 år, och om man därefter utvecklar allvarlig allergi är det inte så kul att göra sig av med katten (kan jag tänka mig)

                          renrasiga katter är rätt dyra också, kollade på rexkatter för ca 5000.
                          Det är faktiskt bra mycke större chans än 50%.
                          Men som du säger ingenting är 100% allergifritt ett sådant djur finns inte.
                          Gold? Sånt har jag bara i bilen

                          www.audis3.se

                          Kommentar

                          • Anna_84
                            • May 2005
                            • 86

                            #28
                            CiklidKna...

                            Det är inte meningen att långhåriga katter ska få tovor som man ska behöva raka bort, då sköter du pälsen för dåligt... En del katter behöver borstas varje dag för att det inte ska bli tovor.
                            Så orsaken till att du tycker det är så lätt att sköta är förmodligen för att du inte gör tillräckligt för att pälsen ska bli fin...
                            // Anna
                            AnnaAndersson84@hotmail.com
                            http://hem.bredband.net/anna_84/
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

                            Kommentar

                            • onlyme

                              #29
                              Jag måste få "lägga mig i" denna diskussion..
                              Alla pälsdjur är mer eller mindre allergiska..Det sitter inte bara i pälsen utan allergenen finns både i päls, kvalster, hud, talgkörtlar och i saliven..

                              Sen tål man vissa pälsdjur bättre än andra..
                              Jag som är allergisk emot pälsdjur klarar av att sitta brevid svärföräldrarnas katter men får allergi om jag klappar dem. Deras hund däremot klarar jag mycket bättre.

                              Ni kan kika in på denna länk och få lite svar på pälsdjursallergi:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...