Katt(er) trots allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Katt(er) trots allergi?

    Hej!
    Tänkte höra mig för om det finns flera därute som är lika envisa/dumstridiga som jag är.

    Är allergisk mot pälsdjur (och pollen+en massa annat).
    Har en 3år gammal katt, och allergin går att kontrollera. Det var jag själv som valde att skaffa katt,har alltid älskat dessa underbara djur. Men om det är så bra för min egen del går att diskutera. Jag har dock inte astma (tack o lov).

    I augusti ska jag flytta, till en trea på 85kvadratmeter. Och katten ska följa med. Nu kommer jag till min fråga: vore det dumt av mig att skaffa en katt till? Det kanske vore att riskera för mycket?
    Katten jag har nu är perser/norsk skogskatt.
    Skulle vilja ha en perser.
    Det hör till saken att min katt alltid har varit van sällskap i form av en annan katt. Men pga att den andra katten kommer bo kvar på det gamla stället,så blir min katt ensam. Så i grunden är det därför jag vill skaffa en katt till,för att min katt inte ska behöva vara ensam på dagarna.

    Någon som har någon åsikt?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Om du har en eller två katter borde inte spela så stor roll. Är man allergisk så reagerar man ofta olika mycket på olika katter så du kan ha otur och skaffa en katt som du tål sämre.
    Det bästa för din allergi är naturligtvis att inte ha någon katt alls men om det är det bästa för dig i helhet är ju en annan sak
    För att lindra belastningen lite så kan du se till att städa ofta (mopp och fuktig trasa är bättre än dammsugare) och framför allt inte låta katterna vara i sovrummet. Man kan även "torka av" katterna med en lätt fuktad trasa (skaffar du perser så ska du väll ändå borsta katten ett par gånger om dagen).
    Lycka till
    (jag är själv inte allergisk men har gener för att bli det så det räcker och ska skaffa katt så fort jag hittar den brunmaskade birman jag vill ha)
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Emotional
      • January 2004
      • 475

      #3
      Tack för ditt svar!
      Sovrummer kommer (och är som det är nu) vara kattfritt.
      Kommer också städa ofta. Allt för att underlätta.
      Jag gjorde ju en chansning då jag skaffade den katten jag har nu, tidigare hade vi en norsk skogskatt/bondkatt... och jag ville ha en perser, så det blev en blandning. Men det är ju inte säkert att jag "tål" en renrasig perser.
      Varför måste man vara allergisk *suckar*. Vet inte alls hur jag ska göra :s
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • Anna_84
        • May 2005
        • 86

        #4
        All allergi är individuell, kan vara olika saker man är allergisk mot. Även om du hade skaffat en katt som är samma ras som den katten du har nu så är det inte säkert att du inte kommer reagera på den. Man kan vara allergisk mot saliven, mjällen tex.
        Det är aldrig bra att skaffa fler djur när man redan har allergi, eftersom risken finns att allergin utvecklas och du kanske t.o.m måste göra dig av med din första katt!
        Är kissen van vid att vara ensam tror jag inte det ska vara några problem =)
        // Anna
        AnnaAndersson84@hotmail.com
        http://hem.bredband.net/anna_84/
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #5
          Jo jag vet.

          Nej, han är inte van vid att vara ensam. Nu har han ju ett syskon som han gosar med/bråkar med. Är rädd att han ska bli ensam sen.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          • Emotional
            • January 2004
            • 475

            #6
            Någon som har några fler åsikter/erfarenheter?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Min son reagerar kraftigt på alla katter UTOM vår gamla Sylvia som han vuxit upp med. Jag har hört mig för om allergivaccination (det som tidigare kallades hyposensibilisering) men det har tydligen dålig effekt på pälsdjursallergi.

              Mvh Cecilia

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag har försökt höra mig för, och de odlare jag pratat med anser att det inte är så att vissa raser är bättre, utan att vissa katt-individer är bättre. Jag är pälsdjursallergiker, men inte särskilt starkt, blir bara lite snuvig och kliar i ögonen. Vi skaffade nyligen katt, en siames-bondkatt-korsning, och den känner jag inte av alls. Inte tillstymmelse till reaktion.

                Mitt råd: hantera katten innan du köper, kanske tillochmed låna hem den några dagar. Känner du ingenting då kanske det är OK, eller du kanske iaf klarar dig med allergitabletter. Fast visst, allergin kan ju bli värre också.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Emotional
                  • January 2004
                  • 475

                  #9
                  Nu är jag ju inte "bara" allerisk mot pälsdjur utan även mot andra saker.
                  (Ser ut som en panda på nu samt har eksem i armvecken vilket jag tror beror på korsreaktion mellan pälsdjur och pollen). Vore jag dum om jag riskerar allt för en till katt?

                  Skulle gärna vilja ha en renrasig perser, och dessa små hårbollar är det kö på. Så det blir nog inte aktuellt att låna hem eller att gosa med innan.

                  Hyposensibilisering får man inte göra om man ofta kommer i kontakt med ämnet man är allergisk mot, så där finns det ingen hjälp att hitta.

                  Jag kanske gör bäst i att avvakta ett år och ser hur det ser ut då?
                  Även om jag gärna skulle vilja ha en liten kissekatt NU.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                  Kommentar

                  • Patrik_Tq
                    • November 2003
                    • 674

                    #10
                    Skaffa en Sibirisk katt, dessa katte rär allergivänliga.
                    Dock är dom inte 100% fördet finns inga djur som är det, många med svår astma tål dessa katter.
                    Nackdel? Jopp dom är svindyra...
                    Mer info:


                    Våran Sibiriska katt ser ut såhär (väntar på nr 2)
                    Gold? Sånt har jag bara i bilen

                    www.audis3.se

                    Kommentar

                    • CiklidKna
                      • May 2005
                      • 63

                      #11
                      Jag har två perserkatter. Och jag har en del vänner som är allergiska mot pälsdjur speciellt katter. För det mesta så har dem kunnat vara hos mig utan några problem, man få se till att dammsuga innan dem kommer.

                      Plus att min moster har varit kattupppfödare och hon har sålt perserkatter till många kattallegriker och det har för det mesta gott bra.
                      För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

                      Kommentar

                      • Emotional
                        • January 2004
                        • 475

                        #12
                        Hej!
                        Tack för ditt svar. Jag har en halvperser hemma,och ska (vill) köpa renrasiga perserkatter. Är envis,så det ska gå. Får försöka underlätta så mycket det bara går.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                        Kommentar

                        • CiklidKna
                          • May 2005
                          • 63

                          #13
                          Ett litet tips. Ta en katt unge som inte har så mycket päls. Det blir inte lika mycket jobb med dem då, om man har tur. Jag behöver knappt göra nåt med min hankatt, bada han en gång om året borsta lite då och då rycka bort tovor när dem kommer. Medans min honkatt får jag ta till veterinären och raka henne, Hon hade jätte mycket päls när hon var liten såg ut som en riktig liten ulltuss.

                          Det behöver inte vara så här. Men det stämmer rätt bra.

                          Detta är min lilla ängel tror hon är 6-7 veckor här.
                          Det ända kort jag har som jag kan ladda upp.

                          Har du frågor så är det bara att fråga.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av CiklidKna; 19 July 2005, 12:01.
                          För varje Minut du är Arg . Förlora du 60 Sekunder av Glädje .

                          Kommentar

                          • Cuty
                            • October 2004
                            • 30

                            #14
                            Om du nu vill skaffa en kisse till tycker jag du ska göra det. Oftast går det bättre att introducera en kattunge.

                            Tycker dock att du ska skaffa en katt av samma blandning som din eller en anna långhårig katt. Anledningen till allergin ligger i kattens saliv och mjäll(om jag inte minns fel) inte håren i sig. En långhårig katt slickar sig mycket mindre än en korthårig och därför tål väldigt många kattallergiker långhåriga men inte korthåriga. Det som är bra med att skaffa en perser tex är att man kan ofta få "lämna" tillbaka katten om det inte skulle gå om man köper av en uppfödare dvs. Det som är bra med en uppfödare att oftast går det att besöka katten flera gånger och bara komma och titta och känna efter. Dom brukar vanligtvis vara väldigt förstående uppfödare. Det gäller bara att det känns rätt och att man förklarar hur det ligger till. Hoppas att allt går bra nu

                            Kommentar

                            • Emotional
                              • January 2004
                              • 475

                              #15
                              Tack för era svar! =)
                              Min lille 3åring är ju perser/norsk skogskatt,och nu känner jag att jag vill ha en/två renrasiga perserkattungar. Är på tok för envis för att låta en sådan här sak stoppa mig. Älskar ju katter!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                              Kommentar

                              Arbetssätt...