Hur får man katten att sluta sitta på bilen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    Ursprungligen postat av Torstensson
    Men varför kan inte folka som har katter ha koll på dom?? Varför bara öppna dörren å låta dom gå ut? Problemet e ju inte katten utan husse/matte!!
    med andra ord man ska inte skjuta katten utan husse/matte
    många ida är alldeles för slöa och lösiga.
    och tar inte ansvar.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • jonisg
      • April 2005
      • 172

      #32
      Var det inte tillåtet fram till 1985 eller liknande att skjuta fridrivande katter? ( Det var bättre förr ) Join4t det där var fan inte snällt sagt. Hade jag en ny bil och en katt repade lacken, så skulle nog inte katten kunna upprepa den bravaden igen.......
      -:KUNGEN:-

      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

      Zooline 50 L, Tomt....

      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

      Kommentar

      • Marlin
        • January 2005
        • 156

        #33
        Håller med de föregående talarna som påpekar att det faktiskt är ägaren och inte katten som bär ansvaret om katten förstör något. Kräv ersättning av kattägaren och spruta vatten på katten. Jag tror att det är traditionen som gör att man fortfarande släpper ut katter själva. De har väl inte ansetts så värdefulla som t.ex. hundar.
        Mvh,
        Malin

        Kommentar

        • angelica2220
          • October 2004
          • 110

          #34
          En katt repar inte lacken på en bil när den hoppar upp, den repar lacken när den gör en rivstart, dvs när man skrämmer den.
          Tycker om det gammla kinesiska ordspråket
          "Den som inte tycker om katter har varit en råtta i ett tidigare liv"
          Tycker det säger ganska mycket.
          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #35
            Det spelar ingen roll om katten repar lacken eller inte. Bilen e min å då ska inte en katt upp å promenera på den av ngn anledning alls. Å det ska kattägaren se till! Jag skulle inte tveka på att sätta ut en kattfälla å ombesörja avlivning av katten om det bara var tillåtet enligt lag..

            Kommentar

            • Hemma
              • October 2003
              • 141

              #36
              Ursprungligen postat av Raven
              med andra ord man ska inte skjuta katten utan husse/matte
              många ida är alldeles för slöa och lösiga.
              och tar inte ansvar.
              Haha...precis vad jag tänkte! Jag får nog passa mig när jag är ute och går. Skottsäker väst kanske är något!

              Jag kan också tycka det är lite trist när man precis tvättat bilen, så kommer man ut på morgonen och det är vackra tassavtryck över hela bilen! Då blir rman lite trött...

              Kanske skulle man lacka bilen med tassavtryck helt enkelt! Då slapp man se de som tillkommer så att säga.
              som gillar fiskar !

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                Ursprungligen postat av Hemma
                Ursprungligen postat av Raven
                med andra ord man ska inte skjuta katten utan husse/matte
                många ida är alldeles för slöa och lösiga.
                och tar inte ansvar.
                Haha...precis vad jag tänkte! Jag får nog passa mig när jag är ute och går. Skottsäker väst kanske är något!
                inte för att låta negativ men det är nästan så man skulle behöva skyddsväst jämt

                Kanske skulle man lacka bilen med tassavtryck helt enkelt! Då slapp man se de som tillkommer så att säga.
                haha ett alternativ men ser nog inte så snyggt ut.
                men en vattenspridare kopplad till en ir-detektor.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • join4t
                  • October 2003
                  • 854

                  #38
                  Var någon dum mot dig när du var litenTorstensson...?
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #39
                    Nope, men jag tycker om när alla vet vad som e "mitt å ditt"..

                    I mitt bostadsområde är det koppeltvång på både hundar å katter, Det fungerar sisådär, men bättre än innnan. Min bil å plätten jag hyr e inte till för att grannens katt(er) ska ha som fritidsgård. Men skulle jag skaffa ormar så vill grannarna ha mig vräkt!

                    Vet mina grannar om att jag e pälsdjursallergiker?? Knappast! Om jag väljer att inte ha katt i mitt liv så ska väl inte grannarna "tvinga" på mig deras?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #40
                      Bara en reflektion - som akvarister brukar vi alla känna till och förstå fiskars naturliga förhållningssätt till sin omgivning - vilket är bra.
                      Men varför saknas då denna förståelse för andra husdjur - i denna diskussion ett så vanligt husdjur som katten - det har jag svårt att förstå.

                      PS - även om jag har kattallergiker i familjen
                      Senast redigerad av erikthur; 28 April 2005, 21:47. Anledning: PS
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • join4t
                        • October 2003
                        • 854

                        #41
                        Du blir väl inte allergisk av att katterna vistas ute...!? Om du berättar för grannarna så vet de att du är allergiker, hur skulle de annars kunna veta det? Min käre låtsasfar har ganska kraftig astma men den kommer när han är inne i samma hus/lägenhet som ett pälsdjur. Fast vad vet jag.
                        Jag vill inte få det att låta som om det vore något negativt om folk har bättre uppsikt över sina djur, jag tyckte bara att du överdrev ditt sätt att förklara ditt ogillande på ett väldigt osmakligt sätt (därav mitt förre kasnske osmakliga inlägg)
                        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                        Kommentar

                        • lennart wiklund
                          • April 2005
                          • 292

                          #42
                          det är tillåtet att avliva lösspringande katter..

                          jakttid året om.
                          enligt jantelagen
                          i vårt område "försvinner" en o annan katt efter nerpissade sandlådor,men konstigt nog kommer det flera o flera..
                          vissa skaffar nya på löpande band.

                          lennart

                          Kommentar

                          • Marlin
                            • January 2005
                            • 156

                            #43
                            Skulle tro att de flesta katter som går ute har en ägare som bryr sig väldigt mycket om den. Katten är då någons egendom. Jag tycker att det är konstigt att vissa tycker att det är ok att ta livet någons katt och samtidigt tycker att ingen ska få röra deras ägodelar det minsta.
                            Mvh,
                            Malin

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #44
                              dom kattägare jag träffat som verklige har brytt sej om sina katter har hållt dom hemma och i koppel utomhus.

                              katter klarar sej inte själva.
                              dom blir överkörda till både höger och vänster till exempel.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av Raven
                                dom kattägare jag träffat som verklige har brytt sej om sina katter har hållt dom hemma och i koppel utomhus.
                                katter klarar sej inte själva.
                                dom blir överkörda till både höger och vänster till exempel.
                                Får väl ta åt mig då eftersom jag tydligen inte bryr mig om mina katter eftersom jag anser att katter själva skall få välja om de skall vara inne eller ute.
                                I vårt villaområde så finns det ett antal katter som alla får gå utomhus om de vill och de gör rejäl nytta genom att se till att hålla ner antalet möss och råttor i området.
                                I området bor såväl allergiker som andra och ingen har klagat över katterna. Visst jag kan ibland reta mig på kattfotspåren på min bil om den skulle vara nytvättad på samma sätt som jag retar mig på måsskiten som släpps på den nytvättade bilen men om jag retar mig alltför mycket så får jag väl ställa in bilen i garaget och stänga till dörren efterom varken katter eller måsar kan öppna stängda dörrar.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...