Rexkatt och allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #16
    Tuffa: mm det är konstigt vad människan avlar, det finns en gräns. Åter till rexkatter: De är så himla söta. Stor nackdel med priset bara
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #17
      Allergiker reagerar olika på olika djur individer beroende på ras etc. men i regel så får man en allergisk reaktion mot alla katter om man är katt-allergiker, även om vissa ger dig så små symtom att du inte lägger märke till dem. Men med tiden så är risken väldigt stor att du kommer bli mer och mer allergisk om du utsätter dig för allergenerna. Det är inte alls ovanligt att folk skaffar t.ex. en pudel för att de "tål" den men senare blir tvugna att göra sig av med den pga. av deras allergier blir värre. Detta kan även leda till att man blir allergisk mot fler saker än vad man var tidigare.
      MEN för en del så går det aldelles utmärkt och man kanske kan leva med att man får lite små besvär mot att man får en trevlig livskamrat. (källa: min mor som jobbar inom sjukvården med bla. allergier)
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #18
        hej Rambo! Jo jag har pratat med en som var insatt i det här med allergier. som sagt, kan inte skaffa en rex-katt nu, men jag är nästintill säker på att jag kommer att pröva att skaffa en när jag flyttar. Funkar det så funkar det, funkar det inte så är det naturligtvis väldigt tråkigt men då har jag iaf försökt. Bör tilläggas att jag inte har svåra allergibesvär, ingen andnöd eller nåt, lite klåda på hakan kanske.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Om några år kommer en gentiskt modifierad katt som allergiker tål men den kommer troligen att kosta det tiodubbla mot vad vi diskuterat så här långt. Själv tål jag katter men det gör inte min 6,5-årige son trots att han växt upp med två katter (två bröder dock) som var 1/4 norsk skogskatt.
          Vad bra det skulle vara med en katt som sonen inte var allergisk mot - han får klåda - hans astma beror nog på annat - och så är han rejält allergisk mot jordnötter trots sin filippinska mor (som å andra sidan är extremt allergisk mot björk). Förresten tänk på att jordnötter kallas för peanuts på engelska vilket är närmare sanningen. De är närmare besläktade med peas (ärtor/baljväxter) än nuts (nötter). Något jag lärt mej ganska nyligen.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Tillbaka till huvudfrågan - här en länk:
            http://www.katter.nu/special/rex/allergi.htm
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #21
              jobbigt att din son är allergisk. det har aldrig funnits en katt i min familj men däremot fåglar (som väl ska vara ännu mer allergiframkallande...) och såklart fiskar.
              har varit inne och läst på sidan tidigare när jag sökte runt lite om rex-katter...
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Patrik_Tq
                • November 2003
                • 674

                #22
                Åk och testa hemma hos nån som har Sibirisk katt
                Det gjorde vi på 4 olika ställen innan vi slog till, ångrar oss inte 1 sec.
                http://w1.910.telia.com/~u91020307/
                Gold? Sånt har jag bara i bilen

                www.audis3.se

                Kommentar

                • nettrax
                  • February 2002
                  • 790

                  #23
                  Hejsan!
                  Jag är allergisk mot katter men cornish rex verkar fungera. Var hos en uppfödare och provade och nu får jag troligtvis hem en liten kille den 5:e februari. Det finns ju en hel del man kan tänka på när det gäller allergi. Bla. kan man reagera olika på om det är en hona eller hane. Själv reagerar jag mer på handjur med kort sträv päls än på honor med lång mjuk päls (gäller alla pälsdjur). En del uppfödare rekommenderar en hankatt som kastrerats innan den är helt könsmogen. Oftast om man har kontakt med en uppfödare så hjälper denna dig med en omplacering om det inte fungerar med kissen. Kolla in på www.rexringen.nu / www.rexunited.com. Där står det mer om allergi och fler sorters rexar. En cornish rex kostar idag 5.000:- och en sphynx runt 18.000:-.
                  Mvh. Ninni
                  Mvh. Ninni
                  Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

                  Kommentar

                  Arbetssätt...