Rexkatt och allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    Rexkatt och allergi?

    hej.
    jag undrar om det är någon som har erfarenhet av (katt)allergi i kombination med en Rex-katt? Har läst att just Rexkatter kan fungera hos allergiker.

    tacksam för svar
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Myzco

    #2
    Sibirisk katt ska funka bra hos allergiker. Dock är den svindyr. Rexkatt vet jag inte.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm okej...
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        En nära vän till mig har två cornish rex. Själv reagerar jag med klåda i ögonen och svid på läpparna av vanliga katter. Rexkatt reagerar jag nästan inte alls på. Jag har aldrig testat om det är riktig kattallergi och jag kan inte heller säga att jag är helt besvärsfri av rexar, men det är stor skillnad.

        En annan stor fördel med rexar är att det nästan inte blir något katthår alls att städa.

        Någon devon rex har jag aldrig träffat, vet inte hur det är.

        Kommentar

        • Jolfo
          • October 2004
          • 10

          #5
          Det beror helt och hållet på dig, du måste pröva dig fram. Jag har tre devon rex, jag skaffade denna ras för att min dåvarande pojkvän var allergisk. Detta gick inte alls. Men jag sålde en kattunge till en tjej som var riktigt allergisk mot katter och det går jätte bra för henne. Hon skaffade en till. Du måste åka och hälsa på hos någon som har dessa katter och testa. Går det inte får du testa med en perser (eller annan ras med mycket tjock päls), det kan fungera för vissa. Lycka till.
          69 liter. 10 drottningrasbora. 10 guppy. 2 mosaikgurami. 5 kerritetra. 2 vinkarkrabba. 2 pansarmal. 1 algätare. 1 dvärgbotia.

          Kommentar

          • Jolfo
            • October 2004
            • 10

            #6
            Glömde skriva att en devon rex kostar ca 4000kr. Man kan hitta billigare som inte riktigt håller standard, man kan även hitta dyrare. Kolla in dem på nordiska rexringen. www.rexringen.nu (tror jag)
            69 liter. 10 drottningrasbora. 10 guppy. 2 mosaikgurami. 5 kerritetra. 2 vinkarkrabba. 2 pansarmal. 1 algätare. 1 dvärgbotia.

            Kommentar

            • Tuffa
              • October 2004
              • 6

              #7
              Hej! Min sambo är väldigt allergisk mot bondkatter. Vi var och tittade hos en liten uppfödare som hade två devon rex. Det funkade inte med min sambo. Men manen i det huset var jätte allergisk mot katter och massa annat men för honom gick det bra. Vi har nu två helig birma och det är inget problem alls. Trots att dom sover på hans kudde när han inte ser. Något som är viktigt när man ska åka till en uppfödare och testa om man tål rasen så får det inte finnas någon annan ras eller pälsdjur som man kan reagera på. Det är bara att prova sig fram. när man väl hittar en ras som passar ska man åka runt till olika uppfödare och titta och fråga. Det finns många oseriösa som bara tänker på pengar. Det finns också massa virussjukdomar som är både smittsamma och dödliga. Lycka till!

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hej! tack för svaren. jag är inte jätteallergisk mot katter, det kliar lite bara, alltså inte astma eller något. jag är riktigt sugen på att pröva med en cornish rex, dock går detta inte nu då jag fortfarande bor hemma hos mina katt-hatande föräldrar.

                Konstigt att det funkar ibland och ibland inte. Ännu konstigare att det funkar för typ astmatiker.. konstigt!


                Lenis
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Patrik_Tq
                  • November 2003
                  • 674

                  #9
                  Sibirisk katt kan funka, det funkade för oss.
                  Finns inga katter eller hundar som är 100% mot allergi.
                  Gold? Sånt har jag bara i bilen

                  www.audis3.se

                  Kommentar

                  • Anna Munkhammar
                    • September 2004
                    • 143

                    #10
                    Som sagt, beror på VAD man är allergisk för. Endel är allergisk för pälsen, och då brukar det funka. Så finns de de som reagerar på kattens hud och saliv (då är det mindre chans att det fungerar). Min pojkväns bror reagerar lite på hundsaliv, han klarar av hundar så länge de inte slickar honom i ansiktet. Så olika sånnt där. Du kanske kan låna hem en katt och testa?
                    .:Omplacering av fiskar:.
                    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
                    http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

                    Kommentar

                    • Karina
                      • October 2003
                      • 23

                      #11

                      Sedan finns Sphynx-katten också...helt utan hår om man nu reagerar på enbart pälsen. Den är också fin på sitt sätt !
                      Själv äger jag en fin och trevlig Cornish Rex.

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        hej! tack för svaren. Hehe har kollat lite på spynx-katten.. och... den är ju söt... men... njaaa! troligen kommer jag att pröva med en rex-katt då jag flyttar hemifrån. älskar verkligen katter. och Rex-katter kan väl ha lite krullig päls också? (fint)
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          ...Rex-katter kan väl ha lite krullig päls också?...
                          De har t.o.m. krulliga ögonbryn och morrhår: http://www.rexringen.nu/crx/viharcrx/images/lotta6.jpg

                          Kommentar

                          • maanda
                            • September 2004
                            • 423

                            #14
                            är det inte typ perser som de flesta tål också? har hört det... de där som ser ut att ha sprungit in i en vägg... kan va rätt söta =D

                            Kommentar

                            • Tuffa
                              • October 2004
                              • 6

                              #15
                              Läser man lite om problemen persern har pga sin intryckta nos är dom inte lika söta längre. Personligen tycker jag det är ett bevis på människans grymhet. Hur kan man avla fram ett djur som knappt kan andas, med rinnande ögon, njurproblem, svåra förlossningar, urinsten och en päls dom inte kan sköta själva. Nu kom vi nog ifrån ämnet lite men det är dags att vi börjar fundera mer på vad vi gör med djuren. Om det är för deras skull vi avlar fram både hundar och katter med såna handikapp eller om det är människans jakt på trofer. Vi älskar väl alla djur annars skulle vi nog inte vara inne på denna sida någon av oss.Kram

                              Kommentar

                              Arbetssätt...