Har era katter nån lustiga egenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #46
    Vår katt Cliff har extremt många märkligheter för sig. förutom att dricka ut akvariet/kranen/smutsdisk som står i blöt, öpnna dörrar och hoppoa upp på saker han inte får plats på (med förödande resultat om det står mycket ivägen) har han en extrem låd/skåp-fetish. Visst, alla katter gillar att gömma sig påsar och papplådor, men Cliff tar det hela till en helt ny nivå. Du kan inte ställa fram en låda i skokartongsstorlek utan att han hoppar ner i den och lägger sig och spinner. Det samma gäller fyrkantiga skurspannar (oavsett hur skitiga de är) och backar. Man kan ställ en skokartong på soffborder och ropa "Cliff, lådan" och peka, och med 99% sannolikhet (dvs om han itne sover eller är instängd någonstans) kommer han traska fram till soffbordet i maklig takt, hoppa upp och sen dyka ner i lådan och lägga sig till rätta. Inte för att han bryr sig om vad man säger, men folk får ju gärna tro det.
    de andra katterna bryr sig inte om lådor över huvud taget.

    Han ska dessutom allt gå in i alla öppna skåp (inklusive kylskåpet) och han är så kvick till att göra det, så lämna man kylen öppen och vänder ryggen till är det stor risk att amn stänger in honom (han kravlar nämligen alltid längst bak, så att man inte ser honom). Man hittar honom dessutom ofta bakom cd-skivorna i hyllan.

    Förutom det här har Cliff en hel del andra mräkligheter för sig:

    - han lägger sig ner och slappnar av om man skriker/sprutar vatten på honom
    - han kan inte landa på alla fyra om han trillar
    - han springer alltid till dören när någon ringer på, och sätter sig och viftar på svansen som en hund
    - han kan sitta i timmar och kolla på ett akvarium. även om det är tomt.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #47
      Vi har två hankatter He-Man och Svartis 9 resp. 5 år gamla.

      He-Man är en korpulent och egensinnig herre som inte går med på att banta även om man köper svindyr specialmat, han blir en plåga som springer runt och gnäller, bits, har sönder saker, äter upp blommorna, öppnar köksluckor och är ivägen. Han har även det beteendet så fort maten tar slut =P Han har verkligen inget sinne för konsekvenser, han har knuffat ut svartis från ett fönster på andra våningen så han klättrade sönder klorna på tegelfasaden , senast i förrgår klämde han sig själv med en kökslåda (tryckte igen den över tassarna). Han missbedömmer ofta avstånd och gillar inte att hoppa högt, köksbänken är en utmaning, han tar sats länge innan han vågar hoppa, har faktiskt inte sett honom på bänken de senaste två åren, han har nog gett upp =) Bordet går däremot bra då han kan mellanlanda på en stol =P Han måste tvångsmässigt testsova alla främmande föremål (väskor, kläder, kartonger, mina vänner). Annars är han en mycket tolerant, ohälsosamt orädd, gosig och snäll katt som blir älskad även av folk som inte tycker om djur/katter. Han var den som lärde mig att gilla katter, jag var tom lite rädd för katter för 4 år sen =)

      Svartis är mycket mer reserverad än He-Man och gillar inte riktigt att ligga i knät och bli gosad, han vill bestämma hur allt ska gå till, han är allmänt ganska misstänksam av sig och blir rädd för allt möjligt. Han har inte druckit ur vattenskålen en enda gång sedan vi skaffade akvarium (vad jag vet). Han dricker tom hellre ur faten till blomkrukorna om inget akvarievatten eller duschvatten eller artemiavatten finns tillgängligt. Han söker nästan endast mänsklig kontakt sent på kvällen och tidigt på morgonen när ingen annan orkar gosa =P Han är däremot en jäkel på att fånga småkryp och har tvärtom He-Man en bra förmåga att förstå konsekvenser.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av join4t; 14 March 2006, 12:24.
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #48
        Många hundmänniskor säger ju att de föredrar hundr för att de är smarta och kan lära sig trix... jag hade tyckt att det var rätt skönt om katter INTE var så smarta som de faktiskt är...
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #49
          dom flesta katter ogillar att dricka vatten som står bredvid maten, går mot deras instinkter så det kan göra ett akvarium mer tilldragande.

          märkte själv när ja ställde ut en extra vattenskål långt från maten att kattan drack mycket mer.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • join4t
            • October 2003
            • 854

            #50
            Mmm kanske sant men deras vatten står iaf en bit ifrån varandra då vattenskålen tjänar som dörrstopp till köksdörren =) Fast en meter kanske inte är nog.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av join4t; 14 March 2006, 12:42.
            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #51
              1 meter varierar från katt till katt om det räcker.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #52
                har en visselpipa och varje gång ja blåser i den kommer kattan fram och biter mej i armen
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #53
                  tycker hon illa om visselpipan månne, eller är det något du dresserat henne till
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #54
                    vet inte men noterat att hon reagerar rätt kraftigt på högfrekventa ljud.
                    men om
                    hon tycker illa om den borde hon ju inte komma upp i knät prata å va fjäskig utan dra ut i köket på andra sidan huset.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #55
                      Vår katt dricker helst gammalt regnvatten som står i skitiga fat och krukor utomhus. Nu när det har varit vargavinter i Danmark ( = minusgrader och snö:-)) så har hon käkat snö istället!

                      Hon tycker också om att rulla sig i grus, och sen gå upp i mammas säng och gosa ner sig i lakanen...

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #56
                        min katt rör inte sitt vatten - han ställer sig på bakbenen och lapar ur hundens vattenskål - tydligen mkt godare därifrån?
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #57
                          kan berätta om när ja stog och skärde upp bacon förra veckan.
                          kattan vet att hon brukar få en bit och kom fram å satte sej men titta inte på henne.
                          efter en stund reste hon sej upp och satte framtassarna strax ovanför knät och titta ändå inte på henne.
                          då fällde hon ut klorna, inte helt men sådär lite grann och drog ner byxorna på mej haha

                          man ska aldrig ignorera en katt
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #58
                            Majsan dricker alltid ur golvbrunnen eller kranen i handfatet. Vattenskålen duger inte. ofta när man leker med henne eller sitter vid tv:n hör man små dunsar som kommer närmare. Då är det hon som kommer, hon är den klumpigaste katten jag nånsin träffat och det är ett släktdrag. Alla hennes ungar har blivit likadana.
                            Nu på vintern är det för kallt för att vara ute enligt henne så när hon kommer fram till dörren på morgonen och man öppnar, tar hon sats men mitt i språnget ångrar hon sej och backar sakta in tillbaka.
                            Hon äter också hellre hundmat än kattmat. Hon går omkring och skriker efter mat men när man går mot kylen för att ta fram, springer hon till hundskålen. Då har hunder ätit allt torrfoder och hon vill ha mer.

                            Sen hos min pappa hade vi en hane på 16 år, Simon. På våren/försommaren kom han hem med harungar han fångat och han känder sej så stolt men fick en mördande blick när vi slängde ut dem.
                            Och granne hade en 1:årig hane som lyckades ta sej in genom kattluckan i källaren i somras och pappa vaknade mitt i natten av att katterna bråkade i hallen. Dessutom hade grannkatten skvätt på gardinerna i vardagsrummet så det luktade (Simon var kastrerad). Men Simon dog i början på vintern. *Saknar dej.
                            / Marcus

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #59
                              Ursprungligen postat av PlatyYngel
                              Hon äter också hellre hundmat än kattmat. Hon går omkring och skriker efter mat men när man går mot kylen för att ta fram, springer hon till hundskålen. Då har hunder ätit allt torrfoder och hon vill ha mer.
                              katter ska aldrig äta hundmat då dom har helt andra krav på fodret.
                              bör innehålla höga halter av protein och fett, en katt behöver 20% mer protein än hundar och en katt kan aldrig fås att bli vegetarian vilket en hund kan bli.
                              katter är rovdjur och måste ha kött för att överleva
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Lorenanerol
                                • March 2006
                                • 5

                                #60
                                Jag har två katter varav den ena är jätteblyg o rädd för allt o alla. Hon har varit så sedan hon var unge. Men så fort jag går på toa eller sminkar mig eller dylikt (i synnerhet vid ögonbrynsplockning) så skall hon va med och kela.Hon bli sjövild om hon inte blir klappad men så fort jag lämnar toan så smiter hon. Nu är hon bättre för nu kan hon ibland komma fram när jag kollar tv eller surfar. Jag tror att hon har blivit trampad på hos föräldrahemmet för hon tycker inte om när man står eller går vid henne. Bara när man sitter eller står vid spegeln för där vet hon att jag brukar stå en lååååång stund=)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...