Katt och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #16

    Musse sitter som klistrad vid lilla karet i hallen, där det finns 2 st corydoras samt 3 st kuhlii-ålar.
    Djupt fascinerad följer han deras minsta rörelse och det jagas hej vilt med tassarna. Han tröttnar aldrig...

    Oliver tycker dock att detta är på tok för små fiskar för att det väcka hans intresse , så han har dels björnligegänget , guramisarna samt de andra fiskarna i stora karet som sitt "jakt-område". Det slås otroliga frivolter framför det karet...

    Så fort matte öppnar burken med ciklidpellets i så står båda herrarna och kräver sin beskärda del...mjau !!!

    Kommentar

    • Almira
      • April 2004
      • 14

      #17
      Min katt älskar ju som sagt oxå fisk mat ,så jag får ge henne en nypa fiskmat på golvet för om hon ser flingerna flyta på ytan så kämpar hon tappert i att försöka "dricka" i sig flingorna . Min stora scalar var fram och noppade i henne tunga i jakt på mat . Gissa om jag fick mig ett gått skratt till en katt som hoppade rakt upp med en förvirrad min .
      Scalarer är inte rädd av sig ..inte mina iaf

      Kommentar

      • GaybrielSwede
        • June 2002
        • 129

        #18
        Har tre katter som inte intresserar sig alls längre för fiskarna i mina tre akvarier.
        De var lite nyfikna i början, men tröttnade antagligen när de insåg att de inte kunde komma åt dem iallafall, eftersom det finns täckglas på samtliga.

        Någon katt-tv är akvarierna inte heller längre... De tittar hellre på den vanliga tv:n...

        Fiskmaten fnyser de åt..

        Simma lugnt!

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

        Kommentar

        • Lord Elvenstar
          • April 2004
          • 37

          #19
          Det är fisk- och räkmjöl i fiskmaten...

          Kommentar

          • Haphallahut_
            • January 2004
            • 31

            #20
            se till att ha rejäla täckglas
            jag talar av erfarenhet
            A

            Kommentar

            • join4t
              • October 2003
              • 854

              #21
              Jo, visst är det sött, mina katter kräver dock bara tabletterna som min pleco ska ha. Synd bara att just det fodret är det dyraste
              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

              Kommentar

              • Jempan
                • May 2004
                • 28

                #22
                Mina kissar är fullständigt ointresserade av akvariet. Det kanske har med att göra att de inte är några kattungar längre precis. De har nog lärt sig med åldern att djur på tv och annat som bara syns men inte luktar, inte kan fångas.

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #23
                  Vår ena katt ligger nästan alltid på rampen, varmt och skönt. Han dricker också av vattnet, flyttar täck"glaset" själv. Det är gjort av plexiglas.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #24
                    Däremot gillar vår hund att försöka jaga neontetrorna, man kan ju undra vad de egentligen tycker om att en stor rottwiler försöker äta upp dem.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • S_sund
                      • July 2004
                      • 1904

                      #25
                      Kan bara tillägga som så många andra här att det enda våra två katter hemma är intresserade av vad gäller akvariumen är att sova ovanpå ljusrampen. De blir så varma att det bränns på magen men de sover så gott så!

                      Fiskarna är de helt ointresserade av och det enda problemet är katthåren som sniker in under täckglaset och lägger sig på ytan ibland.
                      Som ung hade jag däremot ett större sällskapsakvarium där vår dåvarnade katt hoppade upp, ovetandes om att jag lyft av locket! Hon blev blöt, en av mina otroligt vackra blackmollys blev dödligt riven av en klo och flera av de andra fiskarna blev aldrig sig lika igen. Lättskrämda och skygga men undrar på det!
                      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                      Min Blogg
                      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                      Kommentar

                      • Susanna
                        • July 2004
                        • 215

                        #26
                        min lilla mulle är inte ett dugg intresserad av akvariet..och det kan man ju förstå när hamsterburen står brevid :P men men..när hamstern SOV en gång så lyfte jag fram katten till glaset av ren nyfikenhet..men det var som om hon inte ville se fiskarna.hon kollade hela tiden åt motsatt håll och började sprattla efter ett tag..men hon gillade att kolla på fiskarna på "Animal planet" som liten

                        Kommentar

                        • Lenita
                          • June 2003
                          • 850

                          #27
                          Av mina två missar är den ena intresserad på gränsen till fanatisk och har gjort akvariet till sitt revir. Hon sover på rampen, dricker vattnet, jagar praktbotiorna (som underligt nog har lärt sig att hon inte kommer åt dem) och älskar att stoppa ner nosen där filterslangarna kommer ut. Hon är med när jag matar dom och när jag byter vatten. Kollar in hinkar och slang, filter och bortrensade växter. Visst har hon även lyckats bada några gånger, men alla som har sett en katt mitt i hoppet när de upptäcker att glaset är borta, kan intyga att det är någon märklig manöver som sker mitt i luften. Det som skulle bli kat(t)astrof, blir till en snygg vändning, där misse balanserar med fyra tassar på en kant innan hon vänder och hoppar ner igen...
                          Min andra katt bryr sig verkligen inte.
                          ____________________________________
                          Pax vobiscum!

                          Kommentar

                          • klara
                            • September 2002
                            • 1112

                            #28
                            Ska bli spännande i oktober när två kattungar flyttar in hos oss. Har haft katt ihop med första akvariumet, men det var en gammal stadgad herre som mest låg intill och tittade på aktiviteten i karet. Har inte täckglas över stora karet för då blir vattnet för varmt. Hoppas att de två dubbelramperna (som täcker hela) håller katterna på rätt sida om glaset. ;O)
                            /Klara
                            ------------------------
                            Min hemsida
                            Min zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...