Katt och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Katt och akvarium

    Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för akvariehobbyn och läser nu allt jag kommer över. Men en sak har jag ännu inte hittat info om än, och då syftar jag på hur pass mycket fiskarna i ett akvarium påverkas av att en kisse sitter och stirrar in på dem på nära håll. Jag planerar för ett 180L akvarium med nån mal, koppartetra och svart fantomtetra och en hel del växter. Bör jag tänka över detta en gång till då jag har katt och tänker att akvarium är den ultimata katt-teven?!?
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • Puffbum
    • January 2004
    • 85

    #2
    Har ingen personlig erfarenhet egentligen, men jag gav ett akvarium till min flickväns lillasyster i julklapp för att hon, men också lite för att jag hade fått för mig att deras katt skulle gilla det.
    Och vad jag har hört älskar han att ligga vid tanken och glo.

    Det verkar som om min flickvän tänker skaffa ett ockss, och då faktiskt just som nöje till sina katter, så jag tror att det e en skitbra kombination, men jag har aldrig testat själv som sagt. Se bara till att ha täckglas så inga tassar glider ner över kanten och känner lite på vattnet.

    Kommentar

    • schizo
      • August 2003
      • 259

      #3
      Vi har katt och det enda problemet som jag ser är att hon dricker upp fiskarnas vatten och att hennes hår hamnar i vattnet.

      Nej skämt åsido så länge som du har täckglas så bör det väl inte vara några problem, om du inte har en lika nyfiken katt som vår.

      Ovan nämd katt hoppade nämligen "upp" på akvariet när jag bytte vattnet, till saken hör att hon inte ens han bli blöt om magen.
      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Man kanske inte ska ha lättskrämda och känsliga fiskar, men tex. molly och scalarer har gått jättebra då min mor och hennes katt har varit på besök hos mig. Katten la upp tassarna mot frontrutan och "jagade" dom, men mina firrar tyckte det bara var roligt och simmade glatt i klungor där katten skrapade mot rutan. Kan nog tänka mig att en katt skulle uppskatta att ligga ovanpå lysramperna och njuta av värmen. I en katthandbok står det till och med att ett akvarium är ett bra sällskap till en innekatt. Så med täckglas på och inte alltför små och nerviga fiskar (tex. guppy och neontetra) borde det gå bra.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Lord Elvenstar
          • April 2004
          • 37

          #5
          Min katt försökte bara "äta upp" firrarna, men slutade när detta inte lyckades så bra...
          Nu visar den inget intresse för akvariumet bara när det är lite kallt och den vill värma sig.
          Jag tror inte att fiskarna påverkas, snarast katten.
          När jag ställde i ordning akvariumet så ställde jag katten där för att se vad han skulle göra. Han blev liksom galen.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Katt och akvarium brukar gå bra. Oftast är en varm lysramp ett förträffligt ställe för en eller ett par katter att värma upp sig på.

            De nu summa fyra katter jag haft samtidigt som akvarier har inte tagit en enda fisk från akvarierna. Någon gång har de plockat upp växter av ren nyfikenhet. Och någon gång har de hoppat sönder ett täckglas. Men de har i princip visat ointresse för fiskarna. Då är fåglar mycket mer spännande.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Zeloth
              • May 2004
              • 88

              #7
              Oki, tack för alla fina inlägg! Då kan jag lungt fortsätta att planera vidare... :-)
              ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

              // Jenny

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Katter och frigolit fungerar inte så bra, så om du har frigolit under karet, täck över det. Vår katt är döv, så hon bryr sig inte om frigoliten så mkt, river mest på den när hon glider med tassen, men jag kan tänka mig att en katt som hör hade älskat frigoliten.
                Na klar!

                Kommentar

                • Fija

                  #9
                  Våran katt hade tagit en apelsinciklid häromnattenn när vi kom hem. Den låg på hallgolvet med huvet halvt avbitet.. Men det är oxå det enda som hänt under ca ett halvår. Förutom att halva katten har plumsat i när man har bytt vatten och han har varit alltför ivrig.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hej

                    Våran förra katt var intresserad av dem när hon var liten, och försökte fånga dem genom rutan. Det samma gällde fotbollsspelare, hockeyspelare, och motorcyklar på TV Men när hon blev äldre tröttnade hon på det. Men har man nå´n hink som står med en fisk i av nå´n anledning, då ska hon dit och lägga nosen i blöt. Våran förra katt försökte fiska en gång, men slutade när hon blev nypt i tassen av en fisk. Hon ramlade även ner i akvariet en gång. Se´n använde hon bara rampen som sovplats.

                    MVH Micke
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • jolon
                      • December 2002
                      • 1075

                      #11
                      Hmm ämnet har varit uppe tidigare: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7084
                      kul läsning! )
                      My internet should be readonly.

                      Kommentar

                      • Tiger
                        • May 2003
                        • 81

                        #12
                        Det ska inte vara några problem med akvarium och katt. Jag har två akvarium och tre katter, det värsta som har hänt är att en kisse trillade i när jag höll på och bytte vatten. Vet inte vem som blev räddast, jag, katten eller fiskarna. Men fort upp gick det iallafall för katten, som nu alltid är lite avvaktande när jag håller på med akvariet.. :-) Har man rejäla täckglas ska det inte vara några problem.
                        375L 1 JD, 1 jaguar, 1 pleco, 1 gibbis, 1 pictus, 1 fengädda, 1 skednosmal, 1 chokladmal
                        Tre katter, 2 huskissar och en Helig Birma.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=89116

                        Kommentar

                        • Lisson
                          • March 2004
                          • 53

                          #13
                          Vi passer to katter nu och da, den ene ignorerer akvariet, den andre tycker det är spennande å titta på fiskerna. Hon sover ochså på en stol foran akvariet Enda problem är att hon har lært seg att öppna den lille matluken. Akvariet har heldekkende armatur med et lite lokk som vi måste teipe om natten, annarst sitter hon och fiskar. Hon går inte på akvariet när vi är der, men varje morgon eller när vi har varit ute et tag är armaturet fullt av hvite kattehår. Så det är inget tvil om hva hon gjör när vi inte är der. Det har inte händt nogot illa ennu, men jag drömte här om natten att kattene simmade rundt i akvariet och det var inga fiskar kvar.
                          Let the wookie win.

                          Kommentar

                          • Almira
                            • April 2004
                            • 14

                            #14
                            Jag har tre katter ,varav en är intresserad av akvariumet ..nåja fiskmaten då =) en nypa till fiskarna och en till katten .Sedan är hon duktig på att dricka av vattnet .Hon kan ju sitta och titta på fiskarna uppifrån ,hon har ju försökt vispa runt lite i jakt på en fisk ,men det gick fort att förstå att detta innebar att man måste bli blöt *huvva* så hon slutadet med det . Så har man katt och fiskar så går det dubbelt upp med fisk foder alltså *S*

                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              Ja, VAD är det i fiskmaten som katterna är tossiga i? Min katt hör på något sätt när jag sätter mig på stolen framför akvariet och öppnar locket till lysrampen (heltäckande ramp) även om hon ligger o sover däruppe. Full fart nerför trappan och upp på sin pall och "miiiieoooowww" = jag vill också ha. Så det får hon.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...