kastrering av katter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    #16
    Nja.. metalltråden använde man förr, vissa äldre vet gör det fortfarande. Det är först och främst för att katten sticker sig och det smakar illa.

    Sen gick man över till självabsorberande tråd, men fortsatte med de lång 5cm snitten. Då måste man ha tratt runt en vecka för att katten gärna biter i området, det har inte med saliven att göra, utan att såret hindras från att läka och risk för infektion.

    Den nyaste metoden är ett knappt 1cm långt snitt, där avlägsnas livmodern med något som liknar en virknål. Eftersom såret är minimalt stör det knappt katten och få slickar. Det går också ihop snabbare, främst för att det är så få störningar (ingen hud som drar lika mycket, katten låter de vara osv).

    Djupet är alltid detsamma oavsett metod, eftersom man alltid måste igenom hela skinnet.

    Kommentar

    • pepsi
      • May 2003
      • 38

      #17
      Det är ju inte självabsorberande tråd, eftersom jag måste tillbax för att de ska ta bort stygnen. Men det är inte metaltråd eftersom hon har tratten på sig.

      Synd att de inte körde den nya metoden på My, kanske hon varit lite gladare. Nu går hon helst inte själv, det beror på tratten (det vet jag) eftersom hon fick bort tratten i går och då gick hon omrking stolt. Hon tyckte inte om när jag upptäckte det och tratten åkta på igen.

      Hon tycker mycket om att tvätta sig så man ser ju att hon är väldigt irriterad på tratten, hon sitter o tvättar sig (vanligtvis) i ½timme efter maten eller att hon varit på lådan. Eller för att hon vill.
      2 Katter
      1st 375liters Akvarium

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        #18
        Min bejbi mådde verkligen jättedåligt i ca 3 dagar..hon bet vetrinären och fick lite för mycket narkos..hon hade metalltrådstygn..
        Efter två veckor tog vi bort stugnen. var ju inget smärtsamt, men det var onödigt att skrämma upp henne igen(då hon är väldigt känslig)..Hon var hjättesnäll och satt helt stilla i mina armar men tuggade fradga av rädsla..det sprutade saliv i munnen på henne!

        min förra flicka blev kastrerad enligt nyare metoder och ahde knappt nåt sår..hon var pigg efter bara några timmar.

        jag skulle säga att nästa gång jag kastrerar en honkatt så ska jag kolla noga med vad dom har för metoder. Man kan göra det hela så mycket lättare för dom då..

        Men nu mår hon jättebra..ligger i mitt knä nu och försöker att få ögonkontakt och kurrar till..mammagris som hon är..
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        Arbetssätt...