kastrering av katter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pepsi
    • May 2003
    • 38

    kastrering av katter

    Har idag kastrerat mina katter, och jag fick inget bra svar från vetrinären (som för övrigt var helt underbar) när jag frågade hur länge dom kommer att sova påverkade av bedövningen. Är det någon som har en gissning??

    2 Katter
    1st 375liters Akvarium
  • Niizze
    • February 2003
    • 206

    #2
    Min lille Charlie sov bara några timmar efter men, va seg och drogad hela dan.
    Men nu e han laddad och kan vara med och mata fiskarna igen
    /Niizze

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      6 timmar brukar man säga, men det beror på så himlans mycket. Dom behöver dock lugn och ro många timar efter att dom har vaknat. I regel så piggnar hanar till mycket snabbare när dom väl har vaknat.

      Det bästa är om du kan ha det mörkt och tyst runt katten, men ändå vara i närheten så du märker om hon får panik när hon vaknar.

      Kommentar

      • pepsi
        • May 2003
        • 38

        #4
        Hanen har nu piggnat till en aning. Han börjar bete sig som normalt, alltså ska vara där jag och min sambo är.

        Däremot så verkar honan vara mer utslagen, hon ligger vid ett varmt element på en skön mjuk filt.

        tack för svaren! försöker var så mycket i närheten av dom som möjligt.
        2 Katter
        1st 375liters Akvarium

        Kommentar

        • Mogwai
          • November 2002
          • 3021

          #5
          Hade 2 helt olika reaktioner hos mina kissar då jag fick dem kastrerade för några år sedan.
          Oliver var riktigt groggy i skallen ca 2 timmar efter det att jag hade hämtat hem han. Sen så var han tvärgrinig resten av den kvällen. Bets å klöste med tassen efter allt och alla som kom för nära.

          Musse däremot....han sov....flera timmar efter det att han kommit hem. Sen så....satt bara å pep och jamade och skulle bli buren. Kunde inte gå på egna tassarna....näpps.

          Kommentar

          • pepsi
            • May 2003
            • 38

            #6
            Nu har det blivit så att min hane (Puzzel) är sur för att han inte får gå ut eller göra nåt annat roligt. Han glor på mig och tycks tänka "vänta bara..."

            Medans min hona (My) är groggy och verkligen hatar "plastkonen" som sitter runt hennes huvud. Nu till min fråga: Hur gör hon för att äta? Det ser så obekvämt ut med konen sådär.

            My har bestämt sig för att gå ner i källaren o sova, det tycker jag inte är en bra idé eftersom det är inte speciellt varmt där. Är nånstans mellan 4 till 15 grader varmt( ). Och Puzzel följer efter henne..
            2 Katter
            1st 375liters Akvarium

            Kommentar

            • lottiz
              • December 2003
              • 429

              #7
              Nä, en kall källare är ingen bra plats för en nyligen nersövd katt, eftersom dom har mycket svårare att hålla värmen då. Stäng hellre in henne i ett annat rum.

              Hon klarar utmärkt att äta med tratten. Vad har hon för stygn, gamla metalltråden eller det nya med en centimeter tråd som försvinner? Om det är den nya metoden kommer du kunna ta bort tratten så snart att det aldrig blir nåt problem. När man däremot skär upp närmare 5 centimeter tar det mycket längre tid innan det går ihop och större risk att katten biter upp det.

              Kommentar

              • pepsi
                • May 2003
                • 38

                #8
                Hoppas att hon stannar här uppe inatt, vill inte behöva hämta henne i källaren igen.

                Hon har inte självabsorberande tråd.. tråden påminner mer om "vanlig" tråd. (Som man anväder till oss människor.)
                Det är ett ganska långt snitt ca. 4 till 5 cm tror jag.

                Tycker så synd om henne hon har ju så ont nu. Hoppas det blir bättre tills imorgon.

                2 Katter
                1st 375liters Akvarium

                Kommentar

                • lottiz
                  • December 2003
                  • 429

                  #9
                  Jo, emn det brukar ta några dagar för flickorna att hämta sig...

                  ok, ja för är det så långt så kommer hon ju behöva tratten ett tag.. men det är inte så farligt för henne, hon har glömt det så snart det är över.

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • pepsi
                    • May 2003
                    • 38

                    #10
                    Hon verkar en aning piggare idag, fast jag måste säga att hon verkar störd över tratten, hon kan inte sitta o tvätta sig som vanligt (minst 1timme/dag).

                    Hoppas hon glömmer bort att örat kliar oxå (efter märkningstatuering).

                    Tack!
                    2 Katter
                    1st 375liters Akvarium

                    Kommentar

                    • lottiz
                      • December 2003
                      • 429

                      #11
                      Om man är en riktig kattfjäskare så kan man faktiskt ta en fuktig handuk och noggrant stryka utefter hennes kropp. Då känner hon sig lite tillfredsställd över att ha blivit tvättad.. åtminstone funkar det på mina katter. =))

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        När jag kastrera min katt så fick den en spruta när det var klart så han vaknade. Han var lite matt ett par timmar och kräktes lite men det var allt.
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • Ulla
                          • April 2002
                          • 1163

                          #13
                          Har aldrig haft tratt på mina katter efter att de kastrerats. Det brukar inte behövas, det är ytterst få katter som plockar bort sina stygn med tänderna. Eventuellt kan du ha tratten på när katten är ensam.
                          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                          Kommentar

                          • pepsi
                            • May 2003
                            • 38

                            #14
                            My (honkatten) sätter sig och slickar på stygnen så fort man tar bort tratten.

                            Puzzel (hankatten) är det ingen fara med.. lite öm på örat bara, men det går över.

                            Tror jag ska pröva Lottiz knep. Då kanske hon blir lite nöjd
                            2 Katter
                            1st 375liters Akvarium

                            Kommentar

                            • kung_royne
                              • May 2003
                              • 78

                              #15
                              Ursprungligen skickat av lottiz

                              Hon klarar utmärkt att äta med tratten. Vad har hon för stygn, gamla metalltråden eller det nya med en centimeter tråd som försvinner? Om det är den nya metoden kommer du kunna ta bort tratten så snart att det aldrig blir nåt problem. När man däremot skär upp närmare 5 centimeter tar det mycket längre tid innan det går ihop och större risk att katten biter upp det.
                              Fast metalltråd används väl just vid dom tillfällen man INTE kan ha krage eftersom dom är svårare för katten att ta bort? Då är det väl viktigare med krage då man sytt med resorberbar ("självupplösande") tråd eftersom kattens saliv påskyndar upplösningen. Sen spelar nog inte LÄNGDEN på såret så stor roll för hur fort det läker ihop som DJUPET, vilket ju är det samma oberoende om snittet är en eller fem cm?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...