Problem med att ta in ny katt i hemmet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacredscar
    • January 2011
    • 1

    Problem med att ta in ny katt i hemmet

    Hej!
    jag har tagit in en väns hankatt(6månader) är inte kastrerad, väldig vänlig och social av sig och så har jag min gamla hon katt (1½år) är steriliserad och är lite mer blyg men väldigt fientlig emot den nya hanen.
    första kvällen dom sågs ville hon hålla koll på honom och när hon råkade bli inträngd av den nya hanen bajsade hon på plats vilket är första gången utanför lådan.
    jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dem jag har dem separerade under natten och då jag inte är med men låter dem ses nga timmar varje dag vilket slutar med samma resultat, att jag står och får städa den biten av lägenheten av bajs.
    dom bråkar inte utan den nya hannen går försiktigt fram stannar när hon fräser och går ännu långsammare för han verkar nyfiken på henne.
    funderar på att kastrera han katten då det kanske lugnar honom lite grann.
    båda katterna är enbart innekatter.
    snälla svara vill så gärna att dom ska fungera ihop!
  • Sliaros

    #2
    Hej!

    Hur har du introducerat dom? Det kan vara bra om de får se varandra och vänja sig vid varandras dofter innan de träffas i samma rum.

    Det vi har gjort med våra fyra katter är att de fått se varandra genom en glasdörr, dvs separerade i olika rum men med möjlighet att spana in varandra. Sen har jag låtit missarnas favorit-bädd, handduk från transportbur eller liknande gå emellan missarna så de kan sniffa in varandra oxå innan de träffas. Eller bär dom om vartannat så de känner varandras dofter på dig.

    Efter det kan du, om det fortfarande är känsligt, låta den nya missen sitta i transportburen en stund medan din honkatt får gå fritt i närheten av buren. Då väljer hon själv hur nära hon vill komma och kan vänja sig i sin egen takt.

    Hoppas det blir bra, och posta gärna hur det går för dig!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Det låter som att din honkatt är oerhört stressad av sin nya "kompis". Våra kastrater hade en period i 1-årsåldern, trots att de är kullsyskon, då de absolut inte gick bra ihop. Vi testade ett medel som heter Feliway, tror det kan finnas både på apotek och hos veterinär. Det utsöndrar i alla fall något som liknar kattens naturliga ansiktsferomoner och gör katten lugn och harmonisk. Vi använde dosan en kort tid och vår ena kisse som urinmarkerat i protest mot brorsan slutade då med det. Sedan har vi inte behövt använda det mer. De är fortfarande inte kompisar som förr men kan lätt ligga nära varandra och sova och äta ur skålen samtidigt. För bara 2,5-3 år sedan trodde vi inte det var möjligt att ha båda kvar så vi är så lyckliga att det fungerade.

      En länk om Feliway: http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Fe...-aer-Feliway-R
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      Arbetssätt...