Allmäna hundtråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #61
    Ja, nu håller vi på och diskutera om den ska hämtas i helgen eller nästa helg. Det är så roligt att vi hittat en bra valp som vi hinner få till sommaren. Det verkade ett tag som om vi inte skulle hitta någon, och vi vill ju helst ha den till sommaren då vi kan vara hemma med den och har gott om tid

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #62
      Ursprungligen postat av Solid
      Nu har vi lite tur i oturen, idag fick vi höra från en annan kennel att de hade återbud på en av deras tikvalpar. Så vi ska förhoppningsvis hämta denna valp om en vecka!

      Blir ju lite längre att åka än det skulle varit egentligen (Göteborg - Stockholm - Göteborg), men vad spelar det för roll?

      Hon ska heta Vinna, om det nu inte är så att hon ser ut att heta något helt annat när vi hämtar henne...
      Vad härligt! Ödets nyck!
      Hoppas att det går bra nu då och att ni är med valp om en vecka! *Håller tummarna*
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #63
        Kul att ni hittade en ny valp Även om det ju så klart är synd om den andra.

        Hehe, ikväll när jag och kompisen var ute och gick i skogen med hans rottisar, så råkade jag skrämma den ena när han stod med nosen i en buske, han hoppade högt när jag gick förbi bakom honom (Det var rätt mörkt). Se´n gick han intill mig i nå´n minut, och tittade upp på mig, ungefär som för att se att allt var ok.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #64
          Var på Borzoi-ringens utställning i Frostavallen idag.
          Visst är det fina hundar
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #65
            Ursprungligen postat av miluhe
            Var på Borzoi-ringens utställning i Frostavallen idag.
            Visst är det fina hundar
            De är jättevackra!!!
            Extra roligt att det var Frostavallen! (Säger hon som är född och uppväxt i Höör..)
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #66
              Jag har lilla skönheten på min avatar här hemma, första dagen idag.. Matte och husse har åkt till den sedan länge planerade Gotlandssemestern.. Det fungerar jättebra!! Hon börjar vänja sig vid 4 åringen men han är högljudd och våldsam så hon får ju skrämselhicka ibland men sen är hon där och fjantar kring honom efter ett tag så det ger sig nog.

              Nu kan ni jättegärna få tycka till, det var en massa år sedan jag hade valp och det var innan "Dogwisperer" så jag försöker tänka på vad man lär ut numera.

              1. Hon ville inte följa med dottern ner i källaren (utomhuskällare) så hon slapp.. men sen när jag skulle in i soprummet och hon tvekade så drog jag helt sonika med henne in för det kändes spontant mer rätt att inte låta henne "fjanta"!?

              2. Hon verkar inte vara van att bli lagd på rygg och borstad osv. Hon blev livrädd och attans vad hon hann riva mig, jag var inte förberedd utan trodde att hon var vad vid det. Jag släppte runt henne omedelbart men vi fortsatte att borsta henne en stund till för att hon skulle vara lugn innan vi släppte henne men hon verkar vara rädd om magen. När vi lärt känna henne bättre så känns det som om vi skulle prova igen. Visst måste det vara bra att lära dem!!!?
              Likadant har de tydligen haft lite svårt att klippa klor.. Som jag minns så röt man i bara om de fjantade och lät dem inte hålla på?!

              3. Tips på bra valpuppfostringsbok?


              Tacksam för tankar som sagt... Kul med valp.. Jag ska ta nya kort och lägga upp på Eurasiertråden i veckan!!! Hon förändras för varje dag känns det som..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #67
                Nä, man ryter inte längre..
                Klipp en klo i taget och släpp henne när hon klarat det. Ge beröm och godis.
                Hon kanske är kittlig på magen, ta det lugnt och lek med henne "på rygg" så att hon inte tycker det är obehagligt.Sen kan ni ju ta fram borsten. Hellre ett par tag som går bra flera gånger om dagen, en ett stort bråktillfälle.

                Jag har en tygpåse till hundgodiset, som Capella känner igen, och den skakar jag på när hon ska komma. Pröva något sådant om du vill ha med henne in i soprummet.
                Tvång kommer du ingen vart med, varken med ungar eller hundar.

                Du kanske hade en tuff jycke sist, och nu har ni fått en dam som vill titta sig för lite innan hon prövar nya saker. Dessutom har hon väl inte hunnit lära sig att lita 100% på er än, hon är ju ny hos er. Ni hinner få pli på henne tids nog.

                Däremot låter det som att grabben behöver lugna ner sig lite.....
                Senast redigerad av Mumin; 25 May 2008, 22:11.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #68
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jag har lilla skönheten på min avatar här hemma, första dagen idag.. Matte och husse har åkt till den sedan länge planerade Gotlandssemestern.. Det fungerar jättebra!! Hon börjar vänja sig vid 4 åringen men han är högljudd och våldsam så hon får ju skrämselhicka ibland men sen är hon där och fjantar kring honom efter ett tag så det ger sig nog.

                  Nu kan ni jättegärna få tycka till, det var en massa år sedan jag hade valp och det var innan "Dogwisperer" så jag försöker tänka på vad man lär ut numera.

                  1. Hon ville inte följa med dottern ner i källaren (utomhuskällare) så hon slapp.. men sen när jag skulle in i soprummet och hon tvekade så drog jag helt sonika med henne in för det kändes spontant mer rätt att inte låta henne "fjanta"!?

                  2. Hon verkar inte vara van att bli lagd på rygg och borstad osv. Hon blev livrädd och attans vad hon hann riva mig, jag var inte förberedd utan trodde att hon var vad vid det. Jag släppte runt henne omedelbart men vi fortsatte att borsta henne en stund till för att hon skulle vara lugn innan vi släppte henne men hon verkar vara rädd om magen. När vi lärt känna henne bättre så känns det som om vi skulle prova igen. Visst måste det vara bra att lära dem!!!?
                  Likadant har de tydligen haft lite svårt att klippa klor.. Som jag minns så röt man i bara om de fjantade och lät dem inte hålla på?!

                  3. Tips på bra valpuppfostringsbok?


                  Tacksam för tankar som sagt... Kul med valp.. Jag ska ta nya kort och lägga upp på Eurasiertråden i veckan!!! Hon förändras för varje dag känns det som..
                  Håller med Mumin; ta det lugnt nu i början och låt henne få tilltro till er.

                  I övrigt är den röda tråden; lugnt och bestämt, göra så liten grej som möjligt av allt som passerar i vardagen.
                  När du gick in i soprummet, så gjorde du rätt i att bara ta henne med, oavsett hennes "ovilja". Här gäller det att ignorera hunden, inget prat, inget beröm. Bara gå med bestämda steg. Att gå in i soprummet är en del av vardagen, inte konstigare än att gå ut genom dörren. Förmedla detta genom att inte göra en grej av det. Miljöträning är en viktig sak och utförs just så, i mängd.

                  Att ligga avslappnat på rygg är bra. Dock reagerar många valpar som denna gjorde; med panik. Jag jobbar mycket med hanteringsövningar när jag har valp. Men man får gå lugnt framåt. Ligga på rygg i famnen, ligga på rygg mellan mina ben. Lyfta tassar. Pilla överallt. Bära (även rottispojkar som väger 55 kilo måste bäras då och då.. ). Hantera helt enkelt. Eftersom vi jobbar med hundarna så är det ytterst viktigt att man kan hantera hunden och den litar på en till fullo. Dit kommer man inte med hjälp av tvång och dominans, utan genom att hunden lär sig lita på människan. Även om man inte jobbar med hunden, så mår den bra av att känna sig trygg i det som händer.
                  Är valpen fortfarande "bärvänlig" i storlek, så sätt dig med henne i knäet, lägg henne försiktigt på rygg, lugnt och bestämt. Klappa under hakan och på bröstet, det är lugnande signal. Låt henne ligga så du känner att hon slappnar av, släpp ner, utan att göra affär av saken (inget "nu var du duktig!" alltså). Är hon så stor att hon är svår att hantera i knäet, så sätt dig på golvet och gör likadant.
                  Använd din kropp som lugnande, inga yviga gester, inga "brottningsmatcher", smek lugnande.

                  Kloklippning är alltför ofta ett problem. Men ja, inget "pjåsk" (röda tråden.. ). Hundar som är rädda om sina tassar (vilket oftast beror på bristande hanteringsträning) brukar känna sig mindre illa till mods om man klipper deras klor stående. Precis som man gör när man kratsar hästarnas hovar, så låter man hunden stå och lyfta ett ben i taget. Bestämt tag runt tassen (utan att skapa panik). Börja med att bara pilla med tassarna. Träna det massor. Sen klipper man en klo. Utöka hela tiden. Detta går att träna flera gånger per dag. När man klippt alla klor så är det inte så många klor kvar att träna med, då kan man "knacka" lite med klotången mot klorna (en och en) för träningen.

                  Jag gillar "Din hund" av Järverud/Klinteberg: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144007736
                  Den tar förvisso upp grundläggande lydnadsträning (som tävlingsform) och är inte en renodlad valpbok. Men lite träningstips skadar inte! Jag brukar använda denna bok på valpkurser och kursarna brukar tycka att boken är väldigt bra och grundlig.
                  Tror den passar dig då du är inne på Milan-stilen.
                  Jobbar mycket med hundspråket och signaler och tipsar därför även om ett par sådana böcker (ett måste på hyllan för hundböcker hemma):
                  Lugnande signaler av Turid Rugaas: http://www.hundbocker.se/bokinfo/9197307920/
                  Samt Lexikon i hundspråk av Anders Hallgren:
                  Upptäck vårt sortiment för en inspirerande vardag! Hitta nästa läsupplevelse, allt för ditt kreativa projekt och barnens lek. Alltid bra priser, fri frakt från 299 kr och snabb leverans. Välkommen in till Adlibris!
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #69
                    Tack för svaren..

                    Ja, Mumin.. Jag hade en mycket orädd och förtroendefull och vild boxerhanne..
                    Det var ytterst sällan jag behövde säga till på skarpen när han var vuxen men när han var en ung herre så fick jag ju tala om vad skåpet ska stå... Speciellt i kontakt med hundar och människor, en boxer är ju så "på". Jag lånade en gammal surtik, hon var inte mer än 3 år men det var en grinig dobbertik.. Attans vad stryk han fick men efter det var han en riktig gentleman när han mötte tikar.


                    Tack för boktipsen Linda.. Dessa ska inhandlas omgående.. en billig investering som man kan ha nytta av vid fler valpköp.. Jag är så glömsk.

                    Hon är bara 10 veckor men hon är ganska stor. Ja, jag tänker också att man tar det lugnt och att man säger nej, om hon fnattar men att man inte propsar för mycket.. Min tanke också..
                    Ett nej till denna lilla dam behöver ju inte vara så starkt som till min boxer heller som Mumin sa..

                    En fråga till.
                    Hon är ju blyg för hundar och människor. Det är lite olika på människor. Men hur bör man agera sig när folk och hundar vill hälsa och valpen hoppar åt sidan?
                    Jag vill gärna freda hunden, min boxer hindrade jag folk att hälsa på för han var ju översocial, men denna lilla dam känner jag samtidigt att man bör träna.

                    Vad tänker ni och hur bör man agera när valpen försöker komma längst ut i kopplet från hunden eller människan fast de är försiktiga???
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #70
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      En fråga till.
                      Hon är ju blyg för hundar och människor. Det är lite olika på människor. Men hur bör man agera sig när folk och hundar vill hälsa och valpen hoppar åt sidan?
                      Jag vill gärna freda hunden, min boxer hindrade jag folk att hälsa på för han var ju översocial, men denna lilla dam känner jag samtidigt att man bör träna.

                      Vad tänker ni och hur bör man agera när valpen försöker komma längst ut i kopplet från hunden eller människan fast de är försiktiga???
                      Som med allt annat; så liten grej av det som möjligt. Folk vill gärna hälsa på valp och då blir de (i hundögon) märkliga tvåbenta hundar som signalerar allt möjligt i kaos.
                      De pjåskar, de fjäskar, de gör sig till, de "tvingar" sig på.
                      Ring runt till vänner och bekanta och be om hjälp. Be dem att "bara dyka upp" med köttbullar i fickan på er promenad. När ni möts så ignorera valpen, prata med varandra, utan att bry er om att hälsa på valpen. Stå gärna nära varandra när ni pratar. Valpen kommer förmodligen snart att smyga sig fram och undersöka vem det är som du har kontakt med. Låt henne sniffa på ben/skor och fortsätt er konversation. När hon kollat av, så be mötande att sticka till henne en köttbulle, utan för mycket "bebisjoller" (oj, vad folk blir fjantiga när de pratar med en valp.. *S*). Efter köttbullsmuta så är det möjligt att valpen accepeterar fortsatt kontakt (tex klappar) och då är det jättebra. Avsluta gärna med en ny köttbulle innan ni fortsätter promenaden (minnesbild, trevligt). Skulle valpen inte vilja ha fortsatt kontakt efter köttbullen, så fortsätt prata en liten stund till innan mötande ger ännu en köttbulle (utan att tvinga sig på) varpå ni avslutar och går.

                      Säg vänligt och bestämt till folk som vill hälsa på valpen (och inte kan hundspråk) att valpen inte får hälsa. Det gäller att läsa både hundar och människor här. Det gäller det att skapa tilltro till främmande människor (som inte beter sig som hundar) och då hjälper det inte att tvinga sig på. Så mängdövning av positiva kontakter där valpen får vara kontaktsökande är det som gäller.

                      När hon blivit något tryggare i er relation så kan man gott mingla bland mycket folk. Runt ett köpcentrum finns det många tillfällen för att röra sig bland folk tex. Men låt henne bli trygg i er relation innan du tvingar på henne att konfrontera sin osäkerhet.

                      Den här valpen kommer troligen aldrig att vara himlastormande över nya människor, men behöver tränas i att komma över obehaget.

                      Edit: Glömde hälsande hundar. Märker du att valpen inte vill hälsa på en hund, så säg ifrån. Då är det förmodligen en hund som inte är "ren" i sitt hundspråk och såna behöver hon inte umgås med. Så granska! Vill hon hälsa, så låt henne göra det. Lugnt och fint. Vill hon inte, så säg vänligt och bestämt till mötande att hon inte får. Skyll på loppor, det brukar vara effektivt...
                      (Överlag tycker jag det är ett ofog att hundar ska hälsa ute på promenader. Det är mycket bättre om man har ett utvalt umgänge av hundar som man brukar träffa där man vet hur hundarna fungerar. Givetvis behöver hundar och framför allt valpar få lov att umgås med andra hundar för att utveckla sitt språk, men däremot är det väldigt onaturligt att hälsa på alla hundar man möter och blir snabbt ett "problem".)
                      Senast redigerad av Dysnomia; 26 May 2008, 08:28.
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #71
                        Tack för tipsen..

                        Jag ber helt sonika folk att ta det lugnt för att hon är blyg då och om en hund är för "på" så ber jag ägaren hålla undan hunden.. Jag är inte blyg, jag är en boxersjäl som sagt och jag är mycket för att försvara mina barn, folk födda i kräftan ni vet..

                        Hon är oftast fram och nosar så det är inga problem. Eurasier är ju kända för att vara blyga så hon är väl som rasstandard då...

                        Som sagt.. tack för tipsen..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #72
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Tack för tipsen..

                          Jag ber helt sonika folk att ta det lugnt för att hon är blyg då och om en hund är för "på" så ber jag ägaren hålla undan hunden.. Jag är inte blyg, jag är en boxersjäl som sagt och jag är mycket för att försvara mina barn, folk födda i kräftan ni vet..

                          Hon är oftast fram och nosar så det är inga problem. Eurasier är ju kända för att vara blyga så hon är väl som rasstandard då...

                          Som sagt.. tack för tipsen..
                          Precis, eurasiern ska inte vara jättetillgänglig för okända. Därför är det extra viktigt att "träna" detta för att inte få en hund som drar sig kontakter. Det blir ofta väldigt besvärligt i vardagen då.
                          (Det är ju stor skillnad på att inte vara kontaktsökande och att undvika kontakt.)
                          Dvärgpinschern ska heller inte vara jätteöppen mot främlingar, så jag tränar oxå väldigt mycket just nu. Dock har han en underbar mentalitet och la sig igår, mitt inne i centrum, på asfalten och somnade..
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #73
                            Vi hämtade våran lilla Vinna igår från Stockholm och hon är då en riktig idealvalp Hon var jätteduktig på bilresan hem (5 timmar...).

                            Hon kommer näsatan alltid när man lockar på henne, och annars brukar hon följa efter av sig själv. Hon springer gladeligen och hämtar bollar och hon är underbar på alla sätt Och så otroligt söt sen...

                            Vinna äter (dock inte så mycket som hon borde, men det kan man ju inte förvänta sig de första dagarna), leker och verkar tycka det mesta är roligt

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #74
                              Ja, tack så mycket Dysnomia, jag tar också till mig av dina utmärkta tips. Capella vill inte gärna hälsa på andra hundar, trots att jag tycker att de är lugna och "normala" i sitt hundspråk, alltså inte särskilt hoppiga, hetsiga ,"på".
                              Hon gillar sin egen flock, och verkar nöjd med det.
                              Ska också titta på de boktips du gav.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              • Mumin
                                • October 2007
                                • 3837

                                #75
                                Grattis Solid till llilla Vinna, så skönt att det verkar få ett bra slut för er.
                                För mycket är inte nog!
                                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...