Eurasier.. Vad vet ni, Zoopetare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av lili76
    Glapphund?
    Trevliga hundar, men med mycket ljud (skällig, gnällig). Har inte så mycket mer personlig erfarenhet än så.

    Vad gäller värme så är eurasiern ungefär som de andra välpälsade spetsraserna. De ligger sällan mitt i solgasset på gräsmattan.
    Ha ha.. Vad du är snabb.. Jag skulle precis lägga till frågan om de är lika skälliga som Shiban.. Vi har ju varit förskonade från detta med Basenji och Boxer och jag måste säga att det är en mycket viktig egenskap för oss, (mamma menar jag, jag tar över snart... )..
    Överhuvudtaget så är hispiga, fnattiga, bjäbbiga och terrierliknande inget hon vill ha, sedan är det så klart mycket uppfostran men hon är ute efter en coolare hund, som inte jagar upp sig för minsta lilla...

    Hon tänker på en vän som hade en Samojed som mådde så dåligt i en varm lägenhet och mamma bor nu i en lägenhet som blir väldigt varm på sommaren. Jag tycker att hon kan köpa en liten AC..
    Samojed var ju en av bakgrundsraserna till Eurasier...

    Andra tips på lämpliga hundraser???

    (Det kommer att sluta med att jag köper en Eurasier själv, jag är ju så präglad på Basenji så jag har så svårt för dussinraser och dussinhundar, dras gärna till de lite mer udda raserna.. Jag är väl lite knäpp... Kärring mot strömmen..)
    Senast redigerad av Katharina; 25 February 2008, 11:36.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Finsk Lapphund
      Som alla(?) spetsar jättetrevlig, aktiv, massor av "sisu", och skällig. Jag tycker personligen bättre om finnspets, men jag gillar mindre hundar med massor av personlighet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Som alla(?) spetsar jättetrevlig, aktiv, massor av "sisu", och skällig. Jag tycker personligen bättre om finnspets, men jag gillar mindre hundar med massor av personlighet.
        Ja, jag tycker också om hundar med mycket personlighet, själ och kraft. Min älsklingsras är ju Boxer.

        Finnspetsen skäller också mycket eller??? Det är sjutton jobbigt!!! Speciellt om man bor i lägenhet som mamma gör, då skäller hunden så fort någon går i porten. Som Boxer t ex lär sig ju att grannarna får gå där, att det är normalt, men vissa hundar skäller som galningar år ut och år in.. Säg nu inte att det beror på stimula för det har varit välstimulerade hundar också... X:ets dobbertik som satte igång och tokskällde på folk som gick nere på gatan när jag bodde på 4:e våningen... MITT I NATTEN.. jag satt nästan fast i taket!!
        Kompisens schäfer som skällde år ut och år in på samma gata utanför huset... lärde sig aldrig..
        Shiban här nere på gatan som skäller varje gång man går förbi, speciellt sent på kvällen.. stackars familj...

        Det är väl så med alla spetsar att de skäller mycket, utom Basenji då men den kan ju inte skälla speciellt bra och borde tillhöra jakthundarna, tycker jag. Om du gillar personlighet, Azur, så skulle du prova Basenjin..
        Senast redigerad av Katharina; 25 February 2008, 13:08.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #19
          Om ni gillar en vallhund på korta ben som älskar sin familj och är lättlärd så kan ni kolla upp Welsh corgi cardigan.. De kallas ibland för minischäfer

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av saltbiff
            Om ni gillar en vallhund på korta ben som älskar sin familj och är lättlärd så kan ni kolla upp Welsh corgi cardigan.. De kallas ibland för minischäfer
            Antecknat... Vi ska genast söka på vovve.net

            Vad är din erfarenhet om dem.. Bjäbbig??? Andra bra/dåliga egenskaper??

            Tack för tipset..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #21
              Ursprungligen postat av Katharina
              Antecknat... Vi ska genast söka på vovve.net

              Vad är din erfarenhet om dem.. Bjäbbig??? Andra bra/dåliga egenskaper??

              Tack för tipset..
              Så lite så
              Min mamma har en liten cardis på snart 2 år.. Alva heter hon och är brindle i färgen.. Hon är väldigt lättlärd, pigg och framåt.. Just i henne är det väldigt mycket vakt i.. Bjäbbig är hon inte men otroligt pratsam och pipig,hon kan faktiskt säga mamma!! De kan ha lätt för att skälla men det är en uppfostransak som man måste försöka få bort med en gång..
              Men jag har ju sett Alva från det att hon var 10 veckor och jag tycker att hon är helt underbar men det tycker man ju om "sin" hund
              Din mamma kanske inte vill ha en valp och det kan ibland finnas omplaceringshundar på www.swck.org så släng ett öga där ibland!
              En annan rolig sak med denna ras är att de finns i så himla många färger...alltifrån röd till svartbrindle, sobel,trefärgad,röd och blue merl

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Ursprungligen postat av saltbiff
                Så lite så
                Min mamma har en liten cardis på snart 2 år.. Alva heter hon och är brindle i färgen.. Hon är väldigt lättlärd, pigg och framåt.. Just i henne är det väldigt mycket vakt i.. Bjäbbig är hon inte men otroligt pratsam och pipig,hon kan faktiskt säga mamma!! De kan ha lätt för att skälla men det är en uppfostransak som man måste försöka få bort med en gång..
                Men jag har ju sett Alva från det att hon var 10 veckor och jag tycker att hon är helt underbar men det tycker man ju om "sin" hund
                Din mamma kanske inte vill ha en valp och det kan ibland finnas omplaceringshundar på www.swck.org så släng ett öga där ibland!
                En annan rolig sak med denna ras är att de finns i så himla många färger...alltifrån röd till svartbrindle, sobel,trefärgad,röd och blue merl
                Tackar.. Jag ska vidarebefodra dina tips.. Låter som en trevlig hund.. Bjäbbet är dock ett problem som inte jag skulle stå ut med personligen. Enligt min erfarenhet är det så gott som omöjligt att få bort också... Men det känns som om hundpsykologin har tagit stora steg framåt de senaste åren så jag det kanske finns metoder idag..
                Men sen är det ju inte jag som ska ha hunden heller... Bara ibland...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #23
                  Det blir nog en Eurasier iaf och uppfödaren som bor här ute i Tyresö, bara en kvart från oss ungefär verkar jättebra, mycket engagerad. Jag uppskattar även att hon gärna parar och importerar från Tyskland eftersom rasen är ganske liten och ny i Sverige. Nu är ju nästan alla hundar släkt i Sverige. MYCKET VIKTIGT, TYCKER JAG, SPECIELLT MED NYA RASER!!!

                  De ligger på en medelklassning i försäkring men ligger bra till han gå upp ett steg när mer statistik finns. De ligger nu på klass 4 av 6. Basenji som jag vet är en mycket frisk ras ligger på klass 3. Jakthundar som inte slagit igenom stort som sällskapshundar ligger på klass 1. Gråhund och Drever t ex.
                  De blir oftast någonstans 10-17 år iaf...

                  Vi var och hälsade på dem på uppfödarens jobb i en Zooaffär.
                  Luktar lite hund men hårar ingenting förrutom när de fäller. Pälsen suger inte åt sig och de undviker vattenpölar, som vuxna iaf...
                  De är lugna inne och gillar att promenera ute, inga sjövilda typer här inte..
                  Passar mamsen perfekt!!!


                  De kom fram och hälsade så det var inga problem men de var inte speciellt intresserade så.. Jag fick någon slick på handen av den yngsta och sedan la de sig igen. Men de var ju med på Zooaffären så de är ju extra socialt tränade.
                  Bryr sig tydligen inte speciellt om andra hundar och människor när de är ute och oftast inte om viltet heller, om de drar efter ett råddjur så är de bara borta i ett par minuter.

                  Underbart!! Låter precis som Basenji och hon sa att de liknar dem i mycket men att de är mer samarbetsvilliga!!! (Jag måste tipsa Batski tror jag, han var ju intresserad av Basenji.. )
                  Senast redigerad av Katharina; 29 February 2008, 13:05.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ja, nu har mamma bestämt sig.

                    Valparna födda, 6 st.. Det blev en tikvalp kvar till mamma.. Lyckan är gjord.. Vi har alla gått i väntans tider här senaste dagarna.. 3 småkillar i olika färger föddes också.. Vecka 5 får vi åka dit och pussa lite på dem..
                    Senast redigerad av Katharina; 22 April 2008, 13:49.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #25
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Vecka 5 får vi åka dit och pussa lite på dem..
                      Och kanske ta någon bild va? Så vi som följt tråden (om än inte skrivit) får se underverket!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Och kanske ta någon bild va? Så vi som följt tråden (om än inte skrivit) får se underverket!
                        Givet.. Har du varit inne och kikat på Eurasiervalpar??? Svenska Eurasier Klubben så väljer man uppfödare och går in och frossar på deras hemsidor.. Jag lovar att grannarna tror att vi redan har valpen hemma som det ylas här...
                        OOhhhh... i kör, alla familjens damer...

                        Våran uppfödare finns inte med där, hon har precis börjat.. Flera uppfödare på landet har även Leonberger..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #27
                          Vad kul att det blir valp!! Ska bli spännande att få följa och ser fram emot bilder på dessa ulltussar!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #28
                            Hå hå.. Jag kunde kopiera bilderna valparna..

                            Jag tog bort bilderna eftersom man inte får kopiera andras bilder på Zoopet..
                            Senast redigerad av Katharina; 02 April 2008, 11:33.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #29
                              Nu bär det iväg på lördag att titta och klämma på små poppisar!!!!

                              Vi får följa med både jag och min dotter, trots att det är mamma som ska köpa.. Vi är ju extrafamilj iaf... Karln och lillgrabben får stanna hemma

                              Jag ska se om jag kan fota valpen som blir vald... lr som väljer mamma rättare sagt..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Dysnomia
                                • April 2004
                                • 1692

                                #30
                                Spännande!!!
                                Gött att få snusa valp.. *Avis*
                                Skånetös i Dalarna
                                MIN ZOON!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...