Eurasier.. Vad vet ni, Zoopetare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Eurasier.. Vad vet ni, Zoopetare???

    Min mamma ska köpa hund och bad mig och min dotter om hjälp att hitta bra ras. Vi förlorade ju vår boxer för ett år sedan och vi har inte tid med en ny hund just nu. Därför passar det ju oss bra att få en vovve i familjen att dela lite på...

    Så hittade min dotter Eurasier. Det verkar vara en helt underbar ras som uppfyller min mamma, nypensionärens, önskemål som var:

    Helst mellan 20-30 kg.
    Bra, lugnt psyke.
    Lagom motion, stimula.
    Inte extrem på något sätt utan lättsamt fungerande i vardagen.

    Är det någon som har någon erfarenhet av dem????

    Det står bland annat att de inte gillar att lämnas ensamma, men det står det ju om Boxer också och men det går ju att lära en boxer. Är det någon som vet om detta blir ett problem med Eurasier?? Man måste ju kunna lämna hunden ibland annars blir det för jobbigt..
    Senast redigerad av Katharina; 25 February 2008, 11:02.
    Ha dé bäst... Tina
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ingen...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Eurasiern är en väldigt trevlig familjehund! Precis som du skriver så kräver den i princip ingenting annat än att få vara med i familjen. Men det är ett ganska stort bekymmer..
      De vill inte lämnas ensamma. De eurasier jag känner har alla mer eller mindre problem med den här biten, trots ensamhetsträning.
      Att lämna hunden ibland måste man ju kunna göra och på eurasiern är det extra viktigt att lägga ner rejäl träning på detta. Men måste man lämna hunden ensam dagligen så är inte eurasiern rätt ras.

      Jag tror, trots detta, att eurasiern kan vara en ras för henne eftersom deras fördelar väl övervinner den nackdelen. Mitt råd är att kontakta några olika uppfödare och åka och prata med dem för att få en bättre bild om det kommer att bli ett problem.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av lili76
        Eurasiern är en väldigt trevlig familjehund! Precis som du skriver så kräver den i princip ingenting annat än att få vara med i familjen. Men det är ett ganska stort bekymmer..
        De vill inte lämnas ensamma. De eurasier jag känner har alla mer eller mindre problem med den här biten, trots ensamhetsträning.
        Att lämna hunden ibland måste man ju kunna göra och på eurasiern är det extra viktigt att lägga ner rejäl träning på detta. Men måste man lämna hunden ensam dagligen så är inte eurasiern rätt ras.

        Jag tror, trots detta, att eurasiern kan vara en ras för henne eftersom deras fördelar väl övervinner den nackdelen. Mitt råd är att kontakta några olika uppfödare och åka och prata med dem för att få en bättre bild om det kommer att bli ett problem.
        Åhh.. Tack för svaret... Vad roligt.. Ja, vi har hittat en uppfödare som bor 10 min med bil från oss... Ödet?!

        Nej, både mamma och hennes sambo är ju pensionärer och de bor 10 min gångväg från oss så vovven lär inte behöva vara ensam mycket men man ska ju kunna åka in till stan t ex utan att det blir världskrig.

        Men Boxer blir ju också gärna förtvivlade om man lämnar dem och kan "möblera om" hela huset och demolera möblerna. Så jag tog en stor postback som jag stoppade ner min boxers alla leksaker i och sedan släppte jag ner en massa småbitar frolic innan jag gick och min boxer gick jättebra att lämna ensam sedan. Han gick även jättebra att lämna ensam på landet osv utan postback som vuxen... Men rätt träning, vad tror du???

        Hur har du mött Eurasier??
        Senast redigerad av Katharina; 25 February 2008, 07:55.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #5
          Jag tycker ni ska kika lite på Rottweiler... det är ju så många här som är experter på just den rasen
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            ?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Varför skulle en nypensionerad kvinna med de kraven vara intresserad av en rottweiler?

              Vad gäller Eurasier så har jag haft 2 på hundkurs, och de var inte alls så lättsamma som många tror.
              Massor av egen vilja och en stor del tjurighet.
              Nu är det inte så att man kan basera ngt generellt efter bara 2 hundar under 10 veckor var, men jag kan inte påstå att jag efter den erfarenheten kan säga att de är stadigt lugna och kräver "lagom" med stimula.
              Snarare rätt mkt stimula, en fast hand och en hel del lydnad.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Åhh.. Tack för svaret... Vad roligt.. Ja, vi har hittat en uppfödare som bor 10 min med bil från oss... Ödet?!

                Nej, både mamma och hennes sambo är ju pensionärer och de bor 10 min gångväg från oss så vovven lär inte behöva vara ensam mycket men man ska ju kunna åka in till stan t ex utan att det blir världskrig.

                Men Boxer blir ju också gärna förtvivlade om man lämnar dem och kan "möblera om" hela huset och demolera möblerna. Så jag tog en stor postback som jag stoppade ner min boxers alla leksaker i och sedan släppte jag ner en massa småbitar frolic innan jag gick och min boxer gick jättebra att lämna ensam sedan. Han gick även jättebra att lämna ensam på landet osv utan postback som vuxen... Men rätt träning, vad tror du???

                Hur har du mött Eurasier??
                Har två vänner med eurasier, har mött några på kurser och var själv på väg att ta en omplaceringstik för ett par år sedan. De är jättemysiga familjemedlemmar och det är onekligen praktiskt med en hund som inte kräver massor av stimulering för att må bra. Det är verkligen en helt otrolig hund ur det perspektivet; den ultimata "Svenssonhunden" (bortsett från att "Svensson" jobbar så mycket då).

                Alla hundar måste ju vara ensamma då och då. Man måste kunna åka till affären och handla tex. Handlar det om längre stunder än så eller mer regelbunda "ensamtider" så får man lösa det med hundvakt och den biten har ni ju klar. Eurasierägare måste ju oxå få handla mat..

                Med bra träning så är inte de där stunderna när man behöver gå och handla några jätteproblem. Precis som du säger så kan man organisera lite "hittepå" till hunden så att den inte hittar på egna hyss för att få ur frustrationen. Begränsa utrymmet är också en bra idé. Finns säkert många bra tips att inhämta från uppfödare som haft flera individer och kan rasens egenskaper lite djupare.
                Men ja, jag kan varmt rekommendera rasen utifrån mina erfarenheter.

                Ibland har man tur och har uppfödare så nära!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  Varför skulle en nypensionerad kvinna med de kraven vara intresserad av en rottweiler?

                  Vad gäller Eurasier så har jag haft 2 på hundkurs, och de var inte alls så lättsamma som många tror.
                  Massor av egen vilja och en stor del tjurighet.
                  Nu är det inte så att man kan basera ngt generellt efter bara 2 hundar under 10 veckor var, men jag kan inte påstå att jag efter den erfarenheten kan säga att de är stadigt lugna och kräver "lagom" med stimula.
                  Snarare rätt mkt stimula, en fast hand och en hel del lydnad.
                  Ja, min mamma har ju haft Basenji och Boxer så hon är ju inte helt bakom flötet när det gäller att fostra vovven och det är ju för att hon gillar att vara ute i skog och mark som hon vill ha hund. Hon skulle säkert gärna delta i lydnadskurser också men hon vill ju inte ha en hund som inte klarar en dag hemma i lugn och ro utan att bli hispig. T ex Border Collie som helst ska jobba hela dagarna för att vara harmoniska är inget hon vill ha.

                  En rottis är för stor och tung för henne. Därav 20-30 kg, jag tror också att en rottis är en för hård hundras. Hon vill nog ha det lite behagligare och lugnare.
                  Men du tror alltså att Eurasier är en handfull???
                  Andra rekommendationer???
                  Skälliga terriers är inget för henne heller.. Eurasier är ju fantastiskt söta!!! Mammas sambo ville ha en schäfer för att han har haft det förrut men mamma tyckte att den är för stor. Eurasier ser ju ut som en liten, knubbig schäfer. Eller en stor långhårig schäfervalp.. Nallebjörn..
                  Senast redigerad av Katharina; 25 February 2008, 08:26.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Har hon tidigare haft basenji så kommer eurasier att vara "en bit kaka".
                    Alla de raser som inte spontant är "arbetsnarkomaner" upplevs ofta att ha egen vilja. Och det har de ju, de är inte avlade för att vara till lags som en vallhund.
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av lili76
                      Har hon tidigare haft basenji så kommer eurasier att vara "en bit kaka".
                      Alla de raser som inte spontant är "arbetsnarkomaner" upplevs ofta att ha egen vilja. Och det har de ju, de är inte avlade för att vara till lags som en vallhund.
                      Hur menar du??? bit kaka???
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Piece of cake..
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av lili76
                          Piece of cake..
                          Jättetack för svaren.. Jag och min dotter känner oss jätteentusiastiska... Vi kan mycket väl tänka oss att assistera och låna lite nallebjörn ibland... Min dotter har sett precis alla "Dogwhispereravsnitten" för att ladda inför valpköp och har sörjt att hon för första gången i sitt 17 åriga liv inte har hund i sitt hem.
                          Jag har ju för tillfället en handfull 3 årig människovalp..
                          Senast redigerad av Katharina; 25 February 2008, 08:35.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Mamma oroar sig över värmetåligheten. Det är mycket varningar om att lämna dem ensamma också, tydligen är det problem även i bilen osv.
                            Min dotter fick tipset Finsk Lapphund på Vovve.net..

                            Vad vet ni om Finsk Lapphund???
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Glapphund?
                              Trevliga hundar, men med mycket ljud (skällig, gnällig). Har inte så mycket mer personlig erfarenhet än så.

                              Vad gäller värme så är eurasiern ungefär som de andra välpälsade spetsraserna. De ligger sällan mitt i solgasset på gräsmattan.
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...