Barnrädd Snauser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #16
    Ursprungligen postat av lili76
    Den tredje lilla är den lilla toypudelkorsningen.. Toypudel/Jack Russel som ärvt de karaktäristiska hos båda raserna. Ett litet h*lvete med andra ord. 28 cm hög och 4 kilo rabiestrasa.
    Här är en bättre (tydligare) bild på henne: http://lijoli.blogg.se/190806135932_ansiktet.html
    Jättegullig! Spännande korsning! Kan förstå att det är ett himla liv hos er Har haft hand om flera jack russel och ingen av dem är särskilt lätt att handskas med Tänk dig en rottis med jack russel humör :P Shit!
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Stew
      Jo. Envisa är ordet
      Förstår inte riktigt hur du tänker när du ena sidan tycker vi ska skaffa proffshjälp för att sedan säga att det räcker gott att titta på ett tv-program?
      Tittar på dogwhisperer varje vecka. Och tycker man får en hel del bra tips där. Men som i så många andra liknande program (tex supernanny och du är vad du äter) så visas situationen för att så många som möjligt ska titta på programet...
      Vi har en expert som vi brukar kontakta gällande sådana här saker. Expert + dogwhisperer tror jag blir bra
      Jo, jag menar absolut att du ska ha proffshjälp så att det inte händer en olycka!!
      Hur ska man försvara sig mot sitt samvete om något sådant skulle hända? Ska man ta råd ifrån folk på nätet? Vem ger råd? Vem bedömer vilka råd som är bäst? Tänk om man gör fel bedömning och något händer?

      Sen utöver att vända sig till en expert så är de bästa råden jag kan ge är att låta barnet som ska umgås med hunden ge hunden mat. Det är de ranghöga som äter först och sedan överlåter maten till de ranglåga. Och jag har lärt mig jättemycket av Cesar fast jag har haft hund i hela mitt liv. Jag tycker att han och hans likar med liknande metoder är fantastiska!!!

      Det är aldrig för sent att lära en gammal hund att sitta. Iaf nästan aldrig... Lycka till!!!
      Senast redigerad av Katharina; 19 February 2008, 10:53.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #18
        Ursprungligen postat av Katharina
        Jo, jag menar absolut att du ska ha proffshjälp så att det inte händer en olycka!!
        Hur ska man försvara sig mot sitt samvete om något sådant skulle hända? Ska man ta råd ifrån folk på nätet? Vem ger råd? Vem bedömer vilka råd som är bäst? Tänk om man gör fel bedömning och något händer?

        Sen utöver att vända sig till en expert så är de bästa råden jag kan ge är att låta barnet som ska umgås med hunden ge hunden mat. Det är de ranghöga som äter först och sedan överlåter maten till de ranglåga. Och jag har lärt mig jättemycket av Cesar fast jag har haft hund i hela mitt liv. Jag tycker att han och hans likar med liknande metoder är fantastiska!!!

        Det är aldrig för sent att lära en gammal hund att sitta. Iaf nästan aldrig... Lycka till!!!
        Ok. missförstod dig Är helt överrens!

        Ceasar säger en hel del vettigt!
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #19
          Världens längsta inlägg...

          I vår familj har vi en femårig riesen-tik, och har haft fler riesen förut. Det är ju en "vaktig" hund, som gärna skyddar sin lilla flock, dvs familjen. De har rykte om sig att vara vassa, vilket dock inte stämmer. De låter mycket när någon främmande kommer, men det är just bara för att låta, de är inte agressiva fysiskt på något sätt. Känner igen det där med att hunden brummar lite åt barn, har hänt några gånger med våran också, men det har gått hur bra som helst, bara hon vant sig lite vid dem. Det är nog mest för att barn är småa, aktiva varelser som hunden kanske inte är van vid. Att er hund skulle gå till attack tvivlar jag starkt på, men samtidigt så känner man ju sig lite rädd i alla fall, givetvis. Att göra henne van vid barn kan vara en bra idé!

          Att riesen i någon annan mening är svår kan jag inte heller hålla med om, det är ju en relativt stor och stark hundras och de har mycket energi och är oftast mycket klipska. Men sen är det enligt min mening också världens mysigaste ras! Det är som om de har en av- och påknapp. Ibland är de sååå glada och stojiga, och vilken rörelseenergi! Helt fantastiska att ha med ute i skogen! Och sen tar de det lilla lugna hemma, sover mest och vår tik ligger gärna i knät eller i sängen om hon får chansen. Hon vill alltid krypa upp i soffan och gosa in skägget i knät på oss :P Hur cool som helst!

          Riesenschnauzer är en ras som gärna låter mycket, och då de är så stora så låter de farliga. Fast egentligen är de raka motsatsen, men jag förstår givetvis problemet. Träna henne så gott ni kan till att börja med!
          Senast redigerad av Olfi; 22 February 2008, 20:53.

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #20
            Ursprungligen postat av Stew
            Bra ide med lekplats! Att jag inte tänkt på det... Åka dit och läsa en tidning, och vara så normal som det bara går.
            Mång barn kommer vilja hälsa på henne. det brukar vara så. Och föräldrarna har en tendens att bli lite griniga när man inte vill Fast det får de acceptera.

            Vi tränar mycket lydnad och spårsök. Något hon fixar galant. Hon är lite valpig i sitt beteende, men normalt hon ser klickern eller en godsak komma fram så gör hon vad som helst!

            Något som vi noterat är att hon inte blir rädd/nervös för barnet innan det rör sig... Det är tydligen rörelserna som är ologiska. Typ: Ett barn leker i gruset, raspar med vänsterfoten i gruset och springer zick-zack samt i cirklar. = Ologiskt beteende tycker Leica.
            Klickern!! Där har ni en bra lösning!
            Klicka det beteende ni vill att hon ska ha. Fördelen med klickern är ju att man skalar bort allt negativt och bara belönar det positiva, det gör att hunden lär sig snabbare och sedan är ofta klickern lugnande i sig. Jag har själv tränat bort hanteringsproblem på min tervtik med klickern, från att bita ifrån mot alla i pressade situationer när vi började till att stå stilla och bli hanterad på en utställning, tog det ca. 3 veckor och det var klickerns förtjänst.
            Så kör med klickern! Men se till att klicka INNAN hon blir osäker, så långt håll i början och sedan närmre och närmre barnen. Lägga gärna på ett kommando i början, det gör henne tryggare(hon känner att hon jobbar och det kan hon förmodligen hantera bättre)och säkrare i sin roll.
            Bodde jag inte så långt bort skulle du fått träna med mina ungar, de är vilda som få och mycket härdade och kan ta instruktioner..

            Glömde: Kontakta även en hundpsykolog eller likande. DÄr får man mycket hjälp!

            Håller tummarna för att det löser sig oavsett hur ni gör!
            Senast redigerad av Ramnissan; 22 February 2008, 21:13. Anledning: Glömde det viktigaste..

            Kommentar

            • Sarabara_
              • January 2008
              • 37

              #21
              Ursprungligen postat av Stew
              Hunden går fram mot barnet. Svansen mellan bena. Full attention på barnet. Först är hon nyfiken och luktar på barnet. Sedan hör man ett morr. Dovt men dock ett morr. Jag blir arg, drar ner henne på golvet och visar "vem som bestämmer" genom att vara över henne, när hon ligger i en underlägsen ställning. FUngerar ofta effektivt. Men inte i detta fallet.
              Samma scenario upprepade sig 3 gånger under kvällen... Till slut låste jag in henne i sovrummet.
              Jag ska analysera så gott det går, din hund har svansen mellan benen= hon är JÄTTERÄDD. Hon tar till sitt största mod och vågar sig fram till det där som hon är så rädd för, eftersom hon är så rädd så kommer det ett litet morr, kanske för att barnet rörde sig hastigt eller hotfullt (i hennes ögon),
              VAD HÄNDER?

              Jo, hennes husse gör det sämsta man kan göra i en sådan situatuon. Han trycker ner henne på golvet och bestraffar henne, när hon precis har gjort det läskigaste hon kunde tänka sig.

              För att du ska förstå så ska jag försöka förklara pedagogiskt;

              Om du vill att din hund ska sluta vara rädd för barn, så ska du ALDRIG bestraffa hunden eller göra någonting som är obehagligt i närheten av barnet, tvärtom. Lägg en hög med godis brevid barnet, när hunden går fram och äter godiset, låt henne vara.
              Nästa gång kommer hon minnas att det faktiskt inte var farligt att gå fram till barnet.
              Det du gör när du "visar vem som bestämmer" är att tala om för hunden att hennes rädsla var rätt. När hon väl gick fram till barnet blev det väldigt obehagligt. Hon kan inte relatera att det var hennes morrning som framkallade bestraffningen, för hon är så uppslukad av sin rädsla.

              Hundar har elefantminne. Allt obehagligt som händer i närheten av något hon är rädd för kommer förstärka rädslan. Oavsett om det var barnet eller du som gjorde det obehagliga så relaterar hon det till det hon var rädd för.

              Så om du vill skaffa barn bör du antingen läsa hundpsykologi eller sälja hunden till en som kan hundpsykologi. Att ta bort hunden för något du har skapat är fel. Väldigt fel.
              Jag skulle vilja tipsa dig om kurser som oftast finns gratis på Brukshundsklubben. Kontakta mentalsektorn och säg att du vill utbilda dig till Mentalfigurant, det är ca 3 kursdagar där man testar hundar i skrämda situationer för att lära sig hur hunden reagerar och varför. Det är såklart teori inlagt med.
              Går du den här kursen så kommer du garanterat förstå varför hunden gör som den gör, och rätta till dina misstag= en gladare/mindre rädd hund.

              Kommentar

              • Sarabara_
                • January 2008
                • 37

                #22
                Jag måste bara säga en sak till, såg att ni pratade om små och stora hundar. Det var en mentaltestdomare som sa något väldigt klokt till mig när vi diskuterade bett, (riesen är väldigt bra skyddshundar med ett litet undantag:
                Bettet. De flesta Riesen som MH eller MT-beskrivs får dåligt resultat på bettet. De tar omtag eller biter inte med hela munnen eller så gör de en "boxer" o glömmer stänga munnen.. )

                I alla fall, det han sa var:

                En liten hund, tex tax, vet om hur liten den är. Och om en tax blir arg så biter den för allt vad den är värd, en ren överlevnadsreflex. Den måste använda all kraft den har.
                En riesen/annan stor hund som biter biter oftast snabbt men hårt, det ska mycket till för att en riesen inte ska släppa direkt, då handlar det oftast om lek och social kamplust.

                Tänk därför på att aldrig underskatta dom små hundarna, dom biter oftast hårdare.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sarabara_
                  Jag måste bara säga en sak till, såg att ni pratade om små och stora hundar. Det var en mentaltestdomare som sa något väldigt klokt till mig när vi diskuterade bett, (riesen är väldigt bra skyddshundar med ett litet undantag:
                  Bettet. De flesta Riesen som MH eller MT-beskrivs får dåligt resultat på bettet. De tar omtag eller biter inte med hela munnen eller så gör de en "boxer" o glömmer stänga munnen.. )

                  I alla fall, det han sa var:

                  En liten hund, tex tax, vet om hur liten den är. Och om en tax blir arg så biter den för allt vad den är värd, en ren överlevnadsreflex. Den måste använda all kraft den har.
                  En riesen/annan stor hund som biter biter oftast snabbt men hårt, det ska mycket till för att en riesen inte ska släppa direkt, då handlar det oftast om lek och social kamplust.

                  Tänk därför på att aldrig underskatta dom små hundarna, dom biter oftast hårdare.
                  En hund som biter ska avlivas.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • M.W
                    • November 2002
                    • 393

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    En hund som biter ska avlivas.

                    Beror väl på situationen..
                    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                    Min blog
                    PlantSwap

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      En hund som biter ska avlivas.
                      en människa som slår skall avlivas tänk
                      mvh janne
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Ursprungligen postat av janne dansk
                        en människa som slår skall avlivas tänk
                        mvh janne
                        Om hunden biter har den något fel.
                        Går aldrig att lita på, tur det inte är en Rottweiler.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Freakmange
                          • January 2006
                          • 319

                          #27
                          Du älskar rottisar kramfors...klanka ner på rottisar kan du göra i den tråden,folk har nog att tycka illa om dig på ett ställe
                          Shovel Power

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            tur det inte är en Rottweiler.
                            Och så sjönk nivån i även den här tråden som en sten
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Olfi
                              • January 2007
                              • 174

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Om hunden biter har den något fel.
                              Går aldrig att lita på, tur det inte är en Rottweiler.
                              Vissa hundar har litite konstiga saker för sig, det vet vi alla, men ofta beror det mer på ägaren än på hunden. Behandlar man hunden på fel sätt, och då menar jag inte bara när det gäller s.k "kamphundsraser" (vilket egentligen inte existerar) utan helt vanliga hundar med helt vanliga ägare. Om man belönar/bestraffar i fel läge kan det få större konsekvenser för hundens beteende än vad man tror. Hur och när man bör belöna resp. sätta gränser bör man lära sig främst innan man skaffar hund, men även kontinuerligt efter att man skaffat den. Undrar man över nånting, och inte har den erfarenhet som krävs, så bör man kontakta någon typ av expert på området...

                              Kommentar

                              • Dysnomia
                                • April 2004
                                • 1692

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kramfors
                                Om hunden biter har den något fel.
                                Går aldrig att lita på, tur det inte är en Rottweiler.
                                Vill du vara snäll och hålla dina fördomar i din egen tråd?
                                Skånetös i Dalarna
                                MIN ZOON!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...