Sår under tass

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simbisch
    • January 2008
    • 7

    #16
    Tack för alla bra svar!

    Ursprungligen postat av e-k
    Sår på trampdynor kan ta mycket lång tid att läka pga att när det blir belastning på spricker det upp igen.
    Det går säkert att få det att läka utan att sy men det kommer att ta längre tid. Några saker är dock att tänka på : låt ALDRIG hunden slicka på såret (försenar läkning och tillför bakterier som finns i munnen och ska inte finnas i såret), byt bandage varje dag, låt såret luftas, kolla inte bandaget sitter för hårt (stoppar cirkulationen), stoppa tassen i en plastpåse eller liknande vid rastning. Noga koll inte det blir infekterat.
    Lägg först kompress mot såret, bomull eller fetvadd mellan klorna, linda med soffban (fetvadd på linda) runt hela tassen och en bit på benet detta är för att förhindra stasning sedan lindar du vetflex över detta och håller det på plats.
    Lycka till. Mycket pyssel men det är det enda som hjälper.

    Så fort vi har varit ute (med plastpåse runt tassen förstås, i det blöta vädret) så har det blodat igenom. Men jag har bytt förband till torrt varenda gång. Jag hade blodstoppande vadd första två gångerna men har nu bara en vanlig kompress (torr) och sedan vanlig gasbinda över. Jag lindade ganska så hårt just runt tårna, eftersom "fliken" sitter mellan, men sen är det lösare runt tassen. Såpass att det inte ramlar av iallafall.
    Tänkte jag skulle avvakta till imorgon nu med att pilla för mycket på det, för när han är stilla så blöder det inte.

    Han får absolut inte slicka på tassen, men å andra sidan kommer han ju inte åt nu när bandaget sitter på.
    Jag har fått för mig att hundar har bra läkkött, men är lite skeptisk då jag såg hur löst den lilla fliken sitter.

    Nåväl, jag avvaktar som sagt, och lägger om det ofta. Läker det inte ihop till efter helgen så är det vovve-doktorn som gäller.
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Simbisch
      • January 2008
      • 7

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Hua... Ja, helt klart slår antibiotika ut hela kroppen... Jag har hört att det tar ett år för kroppen att hämta sig?!

      Det finns en gammal salva på Apoteket som heter Inotyol som är jättebra på alla typer av hudirritationer... Alltså inte direkt infektion utan mer alla sorts utslag... Super om det blir fuktutslag lr slicksår t ex..
      Tack för det svaret! Nu kanske jag har hittat en salva mot hans återkommande eksem också? Inotyol var det. Ska genast prova med det!!!!! Tack tack tack tack!!!!
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #18
        Nu har jag bara skummat tråden lite, men har du varit till veterinären?

        Annars vid mindre skador (som då min hund blev påkörd och fick skrubbsår på alla trampdynor) så gav min veterinär ett ypperligt råd. Ring till de som faktiskt har bäst koll på det här med tassar - draghundsägare.
        Dvs aktiva sådana, som tävlar och verkligen DRAR med sina hundar.
        Och råden jag fick gjorde att Nalles 4 tassar läkte på rekordfart!
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • e-k
          • November 2007
          • 129

          #19
          Ursprungligen postat av Simbisch
          Så fort vi har varit ute (med plastpåse runt tassen förstås, i det blöta vädret) så har det blodat igenom. Men jag har bytt förband till torrt varenda gång. Jag hade blodstoppande vadd första två gångerna men har nu bara en vanlig kompress (torr) och sedan vanlig gasbinda över. Jag lindade ganska så hårt just runt tårna, eftersom "fliken" sitter mellan, men sen är det lösare runt tassen. Såpass att det inte ramlar av iallafall.
          Tänkte jag skulle avvakta till imorgon nu med att pilla för mycket på det, för när han är stilla så blöder det inte.

          Han får absolut inte slicka på tassen, men å andra sidan kommer han ju inte åt nu när bandaget sitter på.
          Jag har fått för mig att hundar har bra läkkött, men är lite skeptisk då jag såg hur löst den lilla fliken sitter.

          Nåväl, jag avvaktar som sagt, och lägger om det ofta. Läker det inte ihop till efter helgen så är det vovve-doktorn som gäller.
          Om det verkar som om såret inte vill sluta sig och sluta blöda måste du nog gå till vet. Räknar med att du kollat funktionen på "tårna" inte det är så djupt att eventuella senor eller nerver blivit skadade.
          Bara korta rastprom under läkningstiden.

          Kommentar

          • cattus
            • August 2007
            • 167

            #20
            Skärsår under tassarna läker innifrån, så så länge det inte är så öppet att det blöder, håll det rent och lufta när ni kan hålla koll på hunden. Börjar han slicka kan det lätt bli en ful ovana även sedan när det läkt. Lägg på en bakteridödande salva. Och som flera sagt: är det djupt och blöder fortfarande, gå till veterinären.
            Allt går om man vill...

            Kommentar

            • e-k
              • November 2007
              • 129

              #21
              Håller helt med cattus. Ha koll inte det blir inf.

              Kommentar

              • Simbisch
                • January 2008
                • 7

                #22
                Uppdatering

                Tack för alla svar!!!
                Det har nu börjat sluta sig lite och vi går bara korta långsamma promenader. Har satt kompress mellan tårna och lindar med vetflex, vilket funkar kanon. Han får lufta såret korta stunder när jag byter förband och han slickar inte på det alls.....

                Jag har även hållt koll efter ev infektion, men det verkar rent och fint. Enda anledningen till att han haltar nu är för obehaget med inlindningen.

                Tänkte avvakta till efter helgen och de hur det läker. Har det inte läkt ihop helt och fortsätter spricka upp vid promenaderna så blir det veterinär. Dom kanske kan limma ihop om jag har tur. Det är inte heller så djupt att senor och sådant blivit skadat. Han piper inte en enda gång när man håller på att pilla med det så det är bara ytligt vad jag kan se.

                Tack för tips om draghundsägare. Ska kolla upp det....

                //Stina
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #23
                  Vad skönt att det går på rätt håll!
                  Håller tummarna för att det ska fortsätta läka under helgen!
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • e-k
                    • November 2007
                    • 129

                    #24
                    Håller med cattus. Ha koll inte det blir infekterat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...