Sår under tass

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simbisch
    • January 2008
    • 7

    Sår under tass

    Hej!
    Min hund Simba har på nåt sätt skurit sig i en trampdyna under framtassen. Det är inte så djupt, men det blöder.
    Räcker det med stopp-vadd och gasbinda eller är det nödvändigt att gå med honom till veterinären?

    //Stina
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Prova vadd och binda, gärna den typen som är självhäftande (Vet-Flex, finns på Apoteket i lagom bredd för en spottstyver). Men håll noga koll, sår i trampdynor kan bli hemskt fula.
    Sätt på en plastpåse när ni går ut, så det inte kommer smuts i bandage och sår.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      När våran Snövit skar sig tassen så såg det inte djup ut men det blödde bra det visade sig att hon även skurit sig mellan klorna,slutar det inte att blöda så blir det till att sy och sen gäller en rolig tratt på huvudet.Snövit fastnade överallt med tratten hon kunde inte ens gå igenom en dörr utan att slå i dörrkarmen så vi tog bort den.

      Lycka till

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Simbisch
        • January 2008
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av lili76
        Prova vadd och binda, gärna den typen som är självhäftande (Vet-Flex, finns på Apoteket i lagom bredd för en spottstyver). Men håll noga koll, sår i trampdynor kan bli hemskt fula.
        Sätt på en plastpåse när ni går ut, så det inte kommer smuts i bandage och sår.

        Tack för svaret. Har tvättat nu och lagt stoppvadd och en bit kompress mellan trampdynorna. Avslutade med elastisk tejp och gasbinda som sitter bra. Det får bli påse ute...
        Han stödjer inte på tassen, men det är nog för att det är lite obehagligt att ha nånting på den helt enkelt.
        //Stina
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Simbisch
          • January 2008
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Thomas&Anna
          När våran Snövit skar sig tassen så såg det inte djup ut men det blödde bra det visade sig att hon även skurit sig mellan klorna,slutar det inte att blöda så blir det till att sy och sen gäller en rolig tratt på huvudet.Snövit fastnade överallt med tratten hon kunde inte ens gå igenom en dörr utan att slå i dörrkarmen så vi tog bort den.

          Lycka till

          Thomas

          Tack för svar. Kollade noga och det såg ut som att det var en liten "flik" som han skurit upp, men har tryckt ihop den och gjort som jag svarade föregående inlägg.
          Tror inte det behöver sys, men ska lägga om det varje dag så jag ser att det inte blir infekterat.
          //Stina
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Simbisch
            Tack för svar. Kollade noga och det såg ut som att det var en liten "flik" som han skurit upp, men har tryckt ihop den och gjort som jag svarade föregående inlägg.
            Tror inte det behöver sys, men ska lägga om det varje dag så jag ser att det inte blir infekterat.
            //Stina
            Så fort det har slutat att blöda så skulle jag, obs jag, ta av bandaget så Simba får hålla det rent själv.. nya rön visar att det läker bättre om de får slicka och sen skulle jag sätta på en riktig gummitossa på promenader så att inte det kommer in sten och smuts... Hoppas det går bra..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ursprungligen postat av Simbisch
              Tack för svaret. Har tvättat nu och lagt stoppvadd och en bit kompress mellan trampdynorna. Avslutade med elastisk tejp och gasbinda som sitter bra. Det får bli påse ute...
              Han stödjer inte på tassen, men det är nog för att det är lite obehagligt att ha nånting på den helt enkelt.
              //Stina
              Ja, bandage på tassen brukar inte vara poppis.. Nu när min rottis fick sår på tassen senast, så satte jag på en barnstrumpa av bomull och sedan ett varv eller två kirurgtejp mellan tass och "tumme". Det kunde han inte få av nattetid. Annars är de ju gärna där och slickar, vilket ofelbart leder till infektion..

              Hoppas han snart är bättre i sin tass och att det läker fint!
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Så fort det har slutat att blöda så skulle jag, obs jag, ta av bandaget så Simba får hålla det rent själv.. nya rön visar att det läker bättre om de får slicka och sen skulle jag sätta på en riktig gummitossa på promenader så att inte det kommer in sten och smuts... Hoppas det går bra..
                Måste säga emot de råden och rönen..
                Just hund har jag erfarenhet precis tvärtom; det blir alltid infekterat när jag låtit "naturen ha sin gång" och de haft tillgång att slicka på sina sår. Katt har däremot fungerat bättre med.
                Skor är däremot väldigt bra på promenad, men ska man ha en som verkligen är tät mot vatten så är de hiskeligt dyra. Förvisso bra att ha hemma.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Simbisch
                  • January 2008
                  • 7

                  #9
                  Hmm

                  Nu när vi varit ute på en OBS! KORT promenad så han fick kissa lite så har det blött igenom allt jag lagt på.
                  Vet inte hur jag ska göra nu, men det borde ju finnas nåt tjockare att ha på tassen så han inte "slår upp" det när han stödjer på den?

                  Kan det vara så att vi måste sy iallafall?
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Det är jättesvårt att råda såhär på avstånd..
                    Just trampdynan är ju så svår att få att läka i lugn och ro. Blöder det även när han ligger stilla? Blöder det mer om du rör tassen (fram och tillbaka)?
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av lili76
                      Måste säga emot de råden och rönen..
                      Just hund har jag erfarenhet precis tvärtom; det blir alltid infekterat när jag låtit "naturen ha sin gång" och de haft tillgång att slicka på sina sår. Katt har däremot fungerat bättre med.
                      Skor är däremot väldigt bra på promenad, men ska man ha en som verkligen är tät mot vatten så är de hiskeligt dyra. Förvisso bra att ha hemma.
                      Jaha.. Det var bra att veta.. Man ska inte lyssna på vetenskapen...

                      Det är samma med Alsolsprit.. De säger att man inte ska ha det på men det finns inget bättre..
                      När min sambo hade en brännskada och hade sönder en blåsa på sjukhuset så fick han in fula bakterier i såret. De tog odling på såret och skickade ett brev efter 1 vecka att han behövde antibiotika. Då hade jag tagit bort det med alsolsprit för länge sedan.
                      Vetenskapen säger att Alsolsprit dödar de nyaste cellerna men hur mycket celler dör inte av en infektion i köttet då??? Det gröper ju verkligen ur... Stenkorkat, tycker jag.. Hellre alsolsprit på en halvtimme än att äta antibiotika, tycker jag...
                      Senast redigerad av Katharina; 09 January 2008, 17:01.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Simbisch
                        Nu när vi varit ute på en OBS! KORT promenad så han fick kissa lite så har det blött igenom allt jag lagt på.
                        Vet inte hur jag ska göra nu, men det borde ju finnas nåt tjockare att ha på tassen så han inte "slår upp" det när han stödjer på den?

                        Kan det vara så att vi måste sy iallafall?
                        Vi hade en färdigköpt gummitossa... Han gillade den inte men det fungerade bra..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Jaha.. Det var bra att veta.. Man ska inte lyssna på vetenskapen...

                          Det är samma med Alsolsprit.. De säger att man inte ska ha det på men det finns inget bättre..
                          När min sambo hade en brännskada och hade sönder en blåsa på sjukhuset så fick han in fula bakterier i såret. De tog odling på såret och skickade ett brev efter 1 vecka att han behövde antibiotika. Då hade jag tagit bort det med alsolsprit för länge sedan.
                          Vetenskapen säger att Alsolsprit dödar de nyaste cellerna men hur mycket celler dör inte av en infektion i köttet då??? Det gröper ju verkligen ur... Stenkorkat, tycker jag.. Hellre alsolsprit på en halvtimme än att äta antibiotika, tycker jag...
                          Just det där med antibiotika är ett skit. Min ena hund har under sommaren tampats med djup pyodermi (stora sursår orsakade av stafylokocker). De 2 första gångerna fick han våldsama antibiotikakurer. Den tredje gången skiten dök upp var veterinären på semester. Rakade ner området och tvättade noga flera gånger om dagen. En vecka senare var det i princip borta.. Utan antibiotika! Och efter det kom det inte tillbaka mer. Ger mig tusan på att antibiotikan sänkte imunet som i sin tur gav inträde åt stafylokockerna att gro. (Hela pyodermihistorien påbörjades med försänkt imunförsvar pga blodförlust efter en spräckt artär.)

                          Är mycket för självbehandling, men vill inte gärna råda andra. Därför blir det så svårt när det blir situationer som i denna tråden..
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Hua... Ja, helt klart slår antibiotika ut hela kroppen... Jag har hört att det tar ett år för kroppen att hämta sig?!

                            Det finns en gammal salva på Apoteket som heter Inotyol som är jättebra på alla typer av hudirritationer... Alltså inte direkt infektion utan mer alla sorts utslag... Super om det blir fuktutslag lr slicksår t ex..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • e-k
                              • November 2007
                              • 129

                              #15
                              Ursprungligen postat av Simbisch
                              Nu när vi varit ute på en OBS! KORT promenad så han fick kissa lite så har det blött igenom allt jag lagt på.
                              Vet inte hur jag ska göra nu, men det borde ju finnas nåt tjockare att ha på tassen så han inte "slår upp" det när han stödjer på den?

                              Kan det vara så att vi måste sy iallafall?
                              Sår på trampdynor kan ta mycket lång tid att läka pga att när det blir belastning på spricker det upp igen.
                              Det går säkert att få det att läka utan att sy men det kommer att ta längre tid. Några saker är dock att tänka på : låt ALDRIG hunden slicka på såret (försenar läkning och tillför bakterier som finns i munnen och ska inte finnas i såret), byt bandage varje dag, låt såret luftas, kolla inte bandaget sitter för hårt (stoppar cirkulationen), stoppa tassen i en plastpåse eller liknande vid rastning. Noga koll inte det blir infekterat.
                              Lägg först kompress mot såret, bomull eller fetvadd mellan klorna, linda med soffban (fetvadd på linda) runt hela tassen och en bit på benet detta är för att förhindra stasning sedan lindar du vetflex över detta och håller det på plats.
                              Lycka till. Mycket pyssel men det är det enda som hjälper.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...