Uppfostrings gurun...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av fifi
    Absolut!! Förstå din hund heter den jag läst, och den är fantastisk!

    Hehe, jag brukar med sitta och bara gapa och ta upp kanske en tiondel av det viktiga för jag blir så förvirrad när det ska gå så fort allting på tv, men efter att jag flyttade och valde bort dumburken så hinner jag med så mycket mer, bland annat att träna vovvarna
    Super.. Om jag får för mig att skaffa vovve igen så ska jag absolut läsa allt som en människa säger om hundarnas kommunikationsmedel... Det är faktiskt det enda jag tror på och det enda jag någonsin har trott på som hundägare sedan 80-talet..

    Fifi: Spännande, har du slängt ut TV??? Hur går det??? Jag gör det på landet, tvingar familjen att leva som Emil i Lönneberga för att vi ska njuta sedan när vi kommer hem, men om det blir för lång tid så kan jag känna mig helt missanpassad och att jag har missat alls som har hänt!? Känner inte du så??
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Super.. Om jag får för mig att skaffa vovve igen så ska jag absolut läsa allt som en människa säger om hundarnas kommunikationsmedel... Det är faktiskt det enda jag tror på och det enda jag någonsin har trott på som hundägare sedan 80-talet..

      Fifi: Spännande, har du slängt ut TV??? Hur går det??? Jag gör det på landet, tvingar familjen att leva som Emil i Lönneberga för att vi ska njuta sedan när vi kommer hem, men om det blir för lång tid så kan jag känna mig helt missanpassad och att jag har missat alls som har hänt!? Känner inte du så??

      Hihi, det går faktiskt jättebra, har varit utan sen augusti förra året då jag flyttade ut från mor och far. Är superskönt att slippa tvn faktiskt! Man slipper ligga och glo på retarderade sitcoms som kanske genererar ett skratt i halvtimmen och stå ut med alla åsiktsmaskiner som bara sprutar ur sig dumheter som bara befäster alla gamla konventioner och dumheter. Så jag sa nej!

      Vilket Radiotjänst hade svårt att fatta så de var här och letade igenom lägenheten Fick öppna skåpen i bokhyllan för dom till och med så jag inte gömde en flatscreen någonstans hahaha!


      Har ju dessutom katter, hundar och fiskar så jag hinner inte bli uttråkad någonsin! Föredrar böcker när det kommer till underhållningen och favoritserier som South Park kan jag ju se på datorn
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • jarinen
        • February 2003
        • 801

        #18
        Jodå, ser alltid på nämnda program. Huruvida hans metoder funkar eller inte och redigerat program o så vidare så säger jag bara att: han tar ju fasta på samma saker om o om igen. Det är heller inga konstigheter han har för sig utan försöker 8 ggr av 10 få ägaren att förstå samma sak som han måste vara rätt trött på att proklamera. Det är djur som lever i flock, de blir stressade och får konstiga beteenden när de själva måste anta rollen som ledare, det funkar inte i mänskligheten. Det stora problemet är oftast med hundägarna i programmet, att de inte förstår hur hundar funkar och att ägaren behöver anta rollen som ledare. Får man till det så är det mesta löst. Vad behöver hunden? att inte bete sig alltför mänskligt gentemot hunden, den förstår inte mänsklighet. Människan måste förstå o agera utifrån hundens perspektiv, inget annat. Väldigt ometodiskt och enkelt, vilket han ochså påpekar, det handlar bara om lite kunskap o tillämpa den, vilket i och för sig kan vara svårt men då kanske man behöver fråga sig om man skall vara hundägare eller äga nåt annat mindre komplicerat djur.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Dåliga ovanor..

          Det som jag tyckte var så fascinerande var att han kunde visa på sambandet mellan 2 (i mina ögon) helt skilda saker och visa hur de samverkade... Alltså, den lilla tiken rymmer så fort ytterdörren råkar stå öppen.. Han visar hur hon bestämmer hemma, hur hon har erövrat soffan.. Han sätter sig bakom henne och puttar långsamt ner henne från soffan med kroppen, han har erövrat soffan.. Sen erövrar han dörren, ger henne en lång stimulerande promenad och sedan rymmer inte hunden.. Otroligt..

          Alla hundägare vet att man inte ska låta hunden bestämma hemma och alla vet att hundarna behöver stimulans för att fungera men att killen kan ta bort något så besvärligt/farligt som att rymma genom att erövra hemmet.. Helt otroligt, en annan hade ju satt upp staket eller nått, aldrig kommit på tanken..

          Det är mycket spännande kunskaper det här och om han nu bara har en timme på sig att fixa ett problem som pågått i åratal så kanske han måste ta till lite grövre metoder för att få ett snabbt resultat.. Men jag är övertygad om att den mannen aldrig behöver peta på en hund som han tar hand om en lite längre tid..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av fifi
            Hihi, det går faktiskt jättebra, har varit utan sen augusti förra året då jag flyttade ut från mor och far. Är superskönt att slippa tvn faktiskt! Man slipper ligga och glo på retarderade sitcoms som kanske genererar ett skratt i halvtimmen och stå ut med alla åsiktsmaskiner som bara sprutar ur sig dumheter som bara befäster alla gamla konventioner och dumheter. Så jag sa nej!

            Vilket Radiotjänst hade svårt att fatta så de var här och letade igenom lägenheten Fick öppna skåpen i bokhyllan för dom till och med så jag inte gömde en flatscreen någonstans hahaha!


            Har ju dessutom katter, hundar och fiskar så jag hinner inte bli uttråkad någonsin! Föredrar böcker när det kommer till underhållningen och favoritserier som South Park kan jag ju se på datorn
            Aha, själv är jag periodare... Hmm kan nästan tycka att Internet är mer okontrollerat vad gäller åsiktsmaskiner och påståenden än TV..

            Va, får Radiotjänst gå in och rota hos folk??? Känns som ett intrång som inga andra får göra hur som helst?! Inte ens polisen får väl gå in och rota hos folk hur som helst lr??
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Guest

              #21
              Ursprungligen postat av Katharina
              Alla hundägare vet att man inte ska låta hunden bestämma hemma och alla vet att hundarna behöver stimulans för att fungera men att killen kan ta bort något så besvärligt/farligt som att rymma genom att erövra hemmet..
              Jag tycker bara detta är logiskt!
              Är man en bra ledare så är man, men metoderna är många.
              Om hunden rymmer så har man gett den lov och eller varit en dålig ledare.
              En bra aktiverad hund som ser upp till en rymmer aldrig!

              Kan man inte agera bra flockledare så ska man heller inte ha ett flockdjur!
              För det är just så enkelt det är!
              Och det är oftast något man är, precis som Cesar, även om jag inte gillar hans hårda metoder...

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #22
                Ursprungligen postat av Katharina
                Aha, själv är jag periodare... Hmm kan nästan tycka att Internet är mer okontrollerat vad gäller åsiktsmaskiner och påståenden än TV..

                Va, får Radiotjänst gå in och rota hos folk??? Känns som ett intrång som inga andra får göra hur som helst?! Inte ens polisen får väl gå in och rota hos folk hur som helst lr??

                Ja, dom frågade förstås innan! I dörren, dom knackade på och frågade om jag hade tv, jag svarar nej och då frågade dom om dom fick komma in och titta så det tyckte jag dom kunde få göra. Har ju en etta och det är ganska uppenbart att ingen tv fanns i rummet så dom frågade om dom kunde öppna skåpsluckorna och jag sa okej - dom trängde sig ju inte in och letade tv bara sådär Detta var inte så länge efter det där ministerbrölet som hade tv utan att betala licens så dom ville väl vara säkra eller något.


                Hihi, jo, internet är rätt skrämmande med ibland, men jag håller mig långt bort från aftonbladet.se och bloggar, inte vidare intresserad av att läsa om vad som händer i en fullkomligt främmande människas liv eller vad den personen tycker, är helt nöjd med vad jag tycker
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #23
                  Brukar zappa lite i reklamen under simpsons. Är det så att jag ser cesar så struntar jag i simpson och ser på honom i stället! Det säger ganska mycket då simpson är tidernas bästa program

                  Sen debatten om hans tjuvnyp. Tycker den är ganska onödig, han gör aldrig illa hunden (vad jag har sett) utan petar till den för att få hunden att, som han säger "snap out of if". Och som han säger, i en flock händer det att ledaren delar ut tjuvnyp! inget onaturligt med detta!

                  Sen det om elen har jag aldrig sett, men det är jag helt emot!
                  Föressten, vad är stackel?

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #24
                    Stackel är ett halsband i metall med ganska långa piggar som är vända inåt...så när hunden drar eller människan drar till hårt så får hunden piggarna i halsen/huden å det gör nog ganska ont...

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #25
                      Jan Fenell må ha skrivit bra böcker, men inte sjutton är hon bra på att föreläsa. Var på hennes föreläsning för ett par år sedan. Hon var sur och vresig samt hade inte svar på publikens frågor. Om hon svarade så lät det påhittat på plats och om hon inte visste vad hon skulle säga så skrek hon och frågade om hon/han läst hennes bok. Sa denne "nej" så tänkte hon minsann inte svara på frågan... schitzo lady!
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #26
                        Ursprungligen postat av saltbiff
                        Stackel är ett halsband i metall med ganska långa piggar som är vända inåt...så när hunden drar eller människan drar till hårt så får hunden piggarna i halsen/huden å det gör nog ganska ont...

                        Å fy fan! Sånt tycker jag absolut inte hör till uppfostring! Det är bestraffning, likaså el!!! Men kan man inte vara en bra ledare i kroppsspråk så antar jag att man måste kompensera. FEGT och taskigt!!!
                        Självklart finns det extrema fall, jag pratar om det "dagliga livet".

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • fifi
                          • August 2006
                          • 695

                          #27
                          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                          Jan Fenell må ha skrivit bra böcker, men inte sjutton är hon bra på att föreläsa. Var på hennes föreläsning för ett par år sedan. Hon var sur och vresig samt hade inte svar på publikens frågor. Om hon svarade så lät det påhittat på plats och om hon inte visste vad hon skulle säga så skrek hon och frågade om hon/han läst hennes bok. Sa denne "nej" så tänkte hon minsann inte svara på frågan... schitzo lady!
                          Hu! Hört henne föreläsa har jag ju inte ^^ Nöjde mig med boken vilket kanske var lika så bra, det fungerar i alla fall perfekt med mina hundar
                          mvh
                          Fifi

                          I'm so cute, I poop rainbows.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Nu har jag bara sett en sju-åtta avsnitt av Cesars hundskola, men jag har aldrig sett honom använda stackel eller elhalsband, och det låter inte alls som hans stil - du blandar inte ihop med det där engelska programmet?

                            Jag har sett honom lugna ned aggressiva hundar genom att "fakea" bett - han stöter kort och bestämt, men inte hårt, till med handen på sidan av hundens hals. Hans motivering var att bettmarkeringar används av flockledare för att visa vem som bestämmer.

                            Jag har inte sett honom disciplinera på något annat sätt än "stöten" och att dra uppåt med kopplet i nåt avsnitt jag sett. I övrigt har det bara handlat om att utbilda ägarna i att vara ledare.

                            Enormt imponerande. Som andra sagt är det förstås svårt att veta om misslyckandena klipps bort eller inslagen redigeras hårt, men de avsnitt jag sett har talat för sig själv: han är oerhört skicklig.

                            Det engelska programmet där de tacklar alla sorters problemhusdjur är också för det mesta bra, men några av deras tränare är jag mer tveksam till.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #29
                              Nejnej...inte det engelska! Jag har sett nästan alla cesars program och jag lovar att i ETT program(en svart schäfermix är rädd för katten) så använder han ett elhalsband...hunden har en jätteliten blå dosa runt halsen och Cesar håller något i handen som man inte får se...han nämner ingenting om elen...och stackel har jag sett i flera program,men vet man inte vad stackel är så tror man nog att det är ett vanligt metallhalsband...Fortsätt kolla på programmen får vi se om du märker något!

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #30
                                Ursprungligen postat av Anettejt
                                Jag tycker bara detta är logiskt!
                                Är man en bra ledare så är man, men metoderna är många.
                                Om hunden rymmer så har man gett den lov och eller varit en dålig ledare.
                                En bra aktiverad hund som ser upp till en rymmer aldrig!

                                Kan man inte agera bra flockledare så ska man heller inte ha ett flockdjur!
                                För det är just så enkelt det är!
                                Och det är oftast något man är, precis som Cesar, även om jag inte gillar hans hårda metoder...
                                Ja, det är helt logiskt och det var så självklart när han visade på parallellen men jag skulle inte ha tänkt på det, jag skulle ha satt upp en grind... Foccus på problemet och inte sett helheten..

                                Jag ser så lite på TV nu när jag har en 3 åring som härjar på kvällarna, missar Cesar hela tiden, har bara sett det en gång och jag tyckte inte att han hade några hårda metoder i det avsnittet jag såg iaf... Han såg till att hunden gick fot och inte framför honom genom att hålla stramt koppel, gjorde den där nafsningskopieringen och trängde undan hunden från soffan.. Bantade och motionerade en lat tjockis..

                                Har du sett hårdare metoder lr??
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...