Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

Antal dödsfall i USA från 1979-1998

Pit bull-type 66
    Rottweiler 39
    German Shepherd Dog 17
    Chow Chow 8
    Saint Bernard 7

Och ja det ser farligt ut fortfarande men har de räknat procenten också, nej.

så faktan blir så här
    ca 5 000 000 registrerade pitbulls har 66 st dödat en människa
    ca 960 000 registrerade rottweiler har 39 st dödat en människa
    ca 800 000 registrerade schäfrar har 17 st dödat en mäninska
    ca 72 000 registrerade st.bernard har 7 st dödat en människa

Antal döda av hundbett är 238 st på 19 år å då är dom som dött av polishundar och vakthundar borträknade. klart o tydligt står det att pitbull type har dödat 66st alltså inte apbt utan pitbull type det står också att rottweiler dödat 39 st under dom åren och schäfer 17 st och st bernard 7st.

5 miljoner pitbull 66x1 = 100% = 66 döda
    5 miloner rotweiler 39x5,20 = 203 döda
    5 miljoner schäfer 17x6,20 = 105 döda
    5 miljoner sankt bernard 7x69,44 = 486 döda

Källa: http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbreeds.pdf

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

Ursprungligen postat av qenzo
      Men eh... Att hundar ibland ryker ihop är inget onormalt alls. Ungefär lika onormalt som att folk ibland ryker ihop.
      Skulle folk ha mer koll på sina hundar skulle sånt här inte hända...punkt.
      Munkorgskrav löser inga problem alls. Vem ska hålla reda på alla tusentals hundar i landet. Ska grannarna ha anmälningsplikt? Isf kan jag sätta dit kärringen som gnäller över att mina pelargoner ser risiga ut.
      Att förbjuda raser löser heller inget. Se bara på alla idag, insmugglade hundar.
      Tänk att okunskap kan få sådana drastiska förslag som följd.
      Människor som ryker ihop skall ju hamna i rätten egentligen. Sällan gör hunden det...
      Att upprätthålla en lag om munkorg ligger väl på ordningsmakten - men det blir ägaren som får betala böterna.
      Vad gäller okunskapen så får väl hundägaren ta på sej ansvaret för att jycken faktiskt är en dumhund.

OT - Jag har funderat på det här att exportera oönskvärda hundar till Kina. Där kanske hundarna kan ge hungriga barn en annan typ av lycka.
      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Ursprungligen postat av Lutt
        Antal dödsfall i USA från 1979-1998
        Pit bull-type 66
        Rottweiler 39
        German Shepherd Dog 17
        Chow Chow 8
        Saint Bernard 7
        I alla fall jag talar om en nollvision - så 39 döda är i alla fall 39 för mycket.
        Och är det inte antalet bitna/attackerade/hotade som egentligen skall räknas.

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av erikthur
          Lutt, där har du ett bekymmer "rätta händer" - ibland inga händer alls.
          Munkorg på alla hundar utomhus och inge hund kommer att bita någon hund alls.
          Oavsett ras.
          Själv är jag delvis uppvuxen med tax och vet vilken vaktinstinkt hundar kan ha.
          Men försvar och angrepp beror helt enkelt från vilka man ser händelsen.
          Jag skulle hellre säga licens men även det och munkorg skulle aldrig kunna funka. Hade du munkorg på taxen med?

Kommentar

• Guest

I alla fall jag talar om en nollvision - så 39 döda är i alla fall 39 för mycket.
            Och är det inte antalet bitna/attackerade/hotade som egentligen skall räknas.
            Du kanske har missat mina gamla inlägg, detta var om antalet dödade.

Ja 39 är alldeles för mycket jag håller med dig allt borde vara noll men det är omöjligt att uppnå. kolla bara st bernad den har ganska många om vi jämnför med pitbull typen.

Edit: Kul att du bara nämner en viss del av mitt inlägg och det är därför folk litar på exempelvis falskpressen och afton äcklet, dvs de är inte hundra procentiga
            Senast redigerad av Gäst; 11 August 2007, 16:32.

Kommentar

• Marie J
              • January 2004
              • 10616

Här var det en massa att läsa och intressant som attans var det att se alla åsikter.

Själv har jag bara bra att säga om de som har "kamphundsraser" i mitt samhälle. Dom som har dom raserna är mycket noga med desiplin och det är rätt ägare till rätt raser. Här i Stenungsund har vi mer problem med småhundar som 40- och 50-talisterna låter springa vind för våg och ställa till oreda. Sällan är dom kopplade och många gånger har det hänt att min hane blivit påhoppad av en sån där liten sprätt.Ägaren brukar då säga att - så har aldrig lilla "pontus" gjort fast han gjorde samma sak en månad tidigare. De är också dessa ägar som inte plockar upp efter sina hundar, tro det eller ej.

Själv har jag faktist dålig erfarenhet av strävhårig tax och Jack russel som jag vid ett flertal tillfällen blivit attackerad av. Vissa tror ju att små hiundar är snälla. söta och helt ofarliga och inte kräver någon träning och diseplin.

Nej min tanke med denna tråden och mitt svar är rätt hund för rätt matte/husse. Inför krav på grundläggande lydnadskurs för alla nya hundägare.
              /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Anneth
                • August 2006
                • 412

Jag skulle då aldrig sätta på min hund en munkorg.
                Han mer eller mindre struntar i folk, han har stor sett bara ett intresse & det är tikar, speciellt om dom löper

Hälsningar från Anneth
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Marie J
                  Här var det en massa att läsa och intressant som attans var det att se alla åsikter.

Själv har jag bara bra att säga om de som har "kamphundsraser" i mitt samhälle. Dom som har dom raserna är mycket noga med desiplin och det är rätt ägare till rätt raser. Här i Stenungsund har vi mer problem med småhundar som 40- och 50-talisterna låter springa vind för våg och ställa till oreda. Sällan är dom kopplade och många gånger har det hänt att min hane blivit påhoppad av en sån där liten sprätt.Ägaren brukar då säga att - så har aldrig lilla "pontus" gjort fast han gjorde samma sak en månad tidigare. De är också dessa ägar som inte plockar upp efter sina hundar, tro det eller ej.

Själv har jag faktist dålig erfarenhet av strävhårig tax och Jack russel som jag vid ett flertal tillfällen blivit attackerad av. Vissa tror ju att små hiundar är snälla. söta och helt ofarliga och inte kräver någon träning och diseplin.

Nej min tanke med denna tråden och mitt svar är rätt hund för rätt matte/husse. Inför krav på grundläggande lydnadskurs för alla nya hundägare.
                  Men det finns ju inga Kamphundsraser. Men det var bra sagt, ALLA hundar behöver disciplin.

Kommentar

• Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

Men det finns ju inga Kamphundsraser. Men det var bra sagt, ALLA hundar behöver disciplin.
                    Tack för den positiva komentaren, sedan huruvida begreppet kamphundsraser finns eller inte tycker vi nog inte lika, men lika tycker man sällan om allt. Enligt dom som anser att kamphundsraser kan katogoriseras så anses bla tax och boxer innefatta den gruppen. Men detta är ju inte huvudfrågan, utan alla raser ska tillåtas men vissa hundar (enskilda individer) och ägare är totalt olämliga. Har man en gång förstört en hund så går det sällan att få bra ordning på den igen utan avlivning är, tyvärr, bästa alternativet. En liten klick skitstövlar syns alltid mer än de som sköter sig.
                    /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

Jag skulle hellre säga licens men även det och munkorg skulle aldrig kunna funka. Hade du munkorg på taxen med?
                      Hade det varit munkorg förordnat så hade taxen givetvis haft munkorg.
                      Hon bet min lillasyster i nästippen - men det var i hemmet och även lilla syster håller med om att det var hennes fel egentligen.

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Marie J
                        Tack för den positiva komentaren, sedan huruvida begreppet kamphundsraser finns eller inte tycker vi nog inte lika, men lika tycker man sällan om allt. Enligt dom som anser att kamphundsraser kan katogoriseras så anses bla tax och boxer innefatta den gruppen. Men detta är ju inte huvudfrågan, utan alla raser ska tillåtas men vissa hundar (enskilda individer) och ägare är totalt olämliga. Har man en gång förstört en hund så går det sällan att få bra ordning på den igen utan avlivning är, tyvärr, bästa alternativet. En liten klick skitstövlar syns alltid mer än de som sköter sig.
                        Hehe men det finns ju inga kamphundsraser eller en kamphundsgrupp.

Men jag vill även veta vad en kamphund är i dina öron.

Kommentar

• Guest

Hade det varit munkorg förordnat så hade taxen givetvis haft munkorg.
                          Hon bet min lillasyster i nästippen - men det var i hemmet och även lilla syster håller med om att det var hennes fel egentligen.
                          Visst men då kommer det vad gör vi med de som har en kriminell bakgrund jag tror de skiter i det för det finns hur mycket gatukorsningar i sverige och det är oftast dom det står om i media om attacker.

Men om man skall kolla på falskpressen så har de faktiskt en stats från österrike.

Din förra tax var alltså farligare än en rottweiler och lägg märket till att pitbulls inte nämns (chockad)

Kommentar

• fifi
                            • August 2006
                            • 695

Ursprungligen postat av Katharina
                            .. och egenhumoristiska inlägg på den här tråden

Åhh, fifi... Äckliga gubbe.. När jag var fjortis var vi och min väninna och tog ett kvällsdopp i en skogsjö... En äcklig gubbe drar fram den rynkiga och sitter där och flinar, vi simmar över till andra sidan sjön, gubben går runt.. Jag har alltid varit alldelles för kaxig och sa ju så klart till sist.. "Om jag hade en sån där liten så skulle jag stoppa in den"..

Karln stoppade in den men låg kvar, en stund senare kommer en karl till och då tar båda fram den.. Jag och min vännina simmade över sjön och drog snabbare än kvickt!!!

Jag såg på en amerikansk dokumentär att blottning är bara början, karln kan bli en våldtäktsman om den sjuka utvecklingen fortskrider utan yttre påverkan... Så helt ofarliga är de inte..

Då skulle man ha haft en monsterdresserard Rottis..
                            Hjälp, snacka om manlig gemenskap - grupponani över småflickor.. duktig gubbar Riktigt jävla illa.
                            mvh
                            Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• fifi
                              • August 2006
                              • 695

Tja, jag tycker ju fortfarande att munkorg på alla hundar är lätt för mycket begärt erikthur :S Munkorg på hundar som visar aggressiva tendenser javisst, obligatorisk lydnadskurs, hårdare krav från uppfödare på var valparna hamnar jajamensan. För alla raser oavsett ifall de är "kampras" eller inte.

Och gärna en kurs i ledarskap för alla hundägare, detta hade verkligen behövts.

Som hundägare måste man förstås ta hänsyn till alla andra, men samtidigt kunna bedöma [kritiskt] situationer där det exempelvis är folktomt att kunna släppa sin hund en stund utan att tänka "men tänk om en hundrädd person kommer nu". Viktigt är dock att man kan vara säker på att hunden kommer då man kallar, om man inte släppte sin hund ibland - hur ska man då kunna träna på inkallning?

Tycker att man blir paria med hund och speciellt med två, inne i stan t.ex - man kan ju inte sätta sig någonstans och dricka en kaffe utan att binda upp hundarna och gå in och köpa en take-away; lagom kul att sätta sig på en parkbänk när det regnar.. I affärer likaså - självklart är det för allergiker och jag är noga med sådant i närheten av kläder och så, hundarna får inte komma i närheten av kläder som inte är mina och inte heller hoppa på folk, även om folket kommer fram och vill hälsa.

Tycker absolut att Göteborg skulle ha ett hundcafé.. Kanske vore ett bra starta-eget företag!

Missförstå mig rätt nu - jag tycker synd om allergiker och gör allt jag kan för att de ska ha det lätt, men ibland surnar även jag till då vanliga saker som att köpa en kaffe [uteservering] ska blir så jävla svårt bara för att jag har hundar.
                              mvh
                              Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• Shepard
                                • March 2003
                                • 13992

I avsnittet om Rottweiler i serien Breed All About It som gick på Animal Planet visade de rottisar som de använde i vården, och hälsade på gamla på ett ålderdomshem. Ingen av de gamla blev sönderslitna, lemlästade, tuggade på, eller ens nafsade i tårna. Konstigt va
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...