Bitande hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #31
    Jag tycker också att aktivering är bäst...

    De absolut lyckligaste och mest harmoniska vovvar jag har träffat är de som kan vara med sin ägare hela dagarna, om jobbet är rörligt vill säga..

    Ett bra tips hemma kan vara att skaffa en stor plastlåda, stoppa ner alla vovvens leksaker och sedan släppa ner smågodis... De har sysselsättning en timme, det gjorde jag när jag skulle gå hemifrån..

    Jag tror inte heller på att bita och slå hunden men jag tycker inte att man måste vara otrevlig och trampa på andra för det... Beskriv vad som är bra istället så det är lite kreativt... Tycker jag...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Ursprungligen postat av Katharina
      De absolut lyckligaste och mest harmoniska vovvar jag har träffat är de som kan vara med sin ägare hela dagarna, om jobbet är rörligt vill säga..

      Ett bra tips hemma kan vara att skaffa en stor plastlåda, stoppa ner alla vovvens leksaker och sedan släppa ner smågodis... De har sysselsättning en timme, det gjorde jag när jag skulle gå hemifrån..

      Jag tror inte heller på att bita och slå hunden men jag tycker inte att man måste vara otrevlig och trampa på andra för det... Beskriv vad som är bra istället så det är lite kreativt... Tycker jag...
      Tillägg... Det är klart att det är bäst om man inte fysiskt behöver sätta sig i respekt hos sin unghund utan vinna respekten på andra sätt men det kräver kunskap om alternativa metoder... Tips från andra hundägare eller bra böcker osv.

      Helt klart är att hundar lägger varandra när den andra inte ger sig och att många bra hundägare gör det med sina unga hanhundar, men tricket är fortfarande att man ska vara cool och göra det på rätt sätt och mycket sällan...
      När min unga hanne var påflugen och respektlös mot tikar så lånade jag en sur dobberman tik en helg... Jag kan lova att han fick stryk men jag höll mig kall och lät henne sköta det som hon ville och efter det var min hanne så fin mot tikar och la sig ner och fjantade om de var ogillande..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #33
        Smäll till hunden.. funkat för mej..
        Tjopp...

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #34
          Jag har ingen som helst erfarenhet av större hundar, har själv små Cotoner.

          Jag skulle råda dig, precis som flera före mig har gjort, att ta kontakt med någon expert som på bästa sätt kan visa dig olika "metoder". Kolla upp om din brukshundsklubb har "öppet-hus"kvällar med tillgång till utbildad personal. Vår klubb har detta och vi var där i början med vår lilla Ida då hon morrade på alla och allt. Fick bra tips som hjälpte mig att visa Ida att allt inte var så hemskt som hon tyckte att det var.

          I mitt fall så var det jag som fick förändra mitt beteende Då jag var ute och gick med Ida så förutsatte jag att Ida skulle börja morra och skälla varje gång vi mötte någon. Min osäkerhet kände Ida av och mina farhågor blev då uppfyllda, hon morrade och skällde. Så fort jag försökte tänka om och bli mer säker på mig själv förändrades även Idas beteende. Det här tog sin lilla tid och vi övade säkert detta under ett par månader och på platser där vi garanterat skulle möta både folk och hundar.

          Med det här menar inte jag att din hunds beteende skulle vara relaterat till dig. Jag vill bara visa på de nycklar en expert kan ge dig när det kommer till att hjälpa en hund sluta med ett oönskat beteendemönster.
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #35
            Ursprungligen postat av elinor
            Jag har ingen som helst erfarenhet av större hundar, har själv små Cotoner.

            Jag skulle råda dig, precis som flera före mig har gjort, att ta kontakt med någon expert som på bästa sätt kan visa dig olika "metoder". Kolla upp om din brukshundsklubb har "öppet-hus"kvällar med tillgång till utbildad personal. Vår klubb har detta och vi var där i början med vår lilla Ida då hon morrade på alla och allt. Fick bra tips som hjälpte mig att visa Ida att allt inte var så hemskt som hon tyckte att det var.

            I mitt fall så var det jag som fick förändra mitt beteende Då jag var ute och gick med Ida så förutsatte jag att Ida skulle börja morra och skälla varje gång vi mötte någon. Min osäkerhet kände Ida av och mina farhågor blev då uppfyllda, hon morrade och skällde. Så fort jag försökte tänka om och bli mer säker på mig själv förändrades även Idas beteende. Det här tog sin lilla tid och vi övade säkert detta under ett par månader och på platser där vi garanterat skulle möta både folk och hundar.

            Med det här menar inte jag att din hunds beteende skulle vara relaterat till dig. Jag vill bara visa på de nycklar en expert kan ge dig när det kommer till att hjälpa en hund sluta med ett oönskat beteendemönster.
            Jag tror alltid att felet ligger hos ägaren om inte hunden har någon psykisk störning eller som i det här fallet är en trotsig unghund... Jag tror att trådskaparen ska försöka skaffa sig lite mer kunskap och erfarenhet med hjälp av böcker, kurser osv... Man behöver inte vara dum för att få det besvärligt med en ung rottis... De är envisa som attan...

            Hur har det gått under den här tiden???
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #36
              Ursprungligen postat av sacha
              Smäll till hunden.. funkat för mej..
              Tycker synd om de hundar som fått leva med dig då, om du "löst" alla problem med att slå jycken.

              Varför tror så många att våld är bästa lösningen? Ni skulle garanterat inte tycka att det vore så jävla kul om den/de ni blir osams med, drar en näve över hakan då ni blivit oense...
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #37
                Nä de e ju en viss skillnad på hundar å människor dock.. sen får ja sällan problem som behöver lösas eftersom ja uppfostrar hunden direkt.. men visst.. tuggar en hund mej i handen ser ja inget som helst fel med att snärta till han på nosen.. ordet "smälla" låter kanske lite starkt..
                Tjopp...

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #38
                  Nu har jag inte läst allt (igen) men fick ett bra tips av min uppfödare och en annan rottisägare som jag träffade på en utställning när Ernst var valp.

                  Var hård mot din hund och du får en hård hund tillbaka.. var mjuk men bestämd och du får en mjuk och följsam hund

                  Men självklart ska den inte nafsa eller bära sig illa åt Men trycka ner, hålla fast mm mm är inget vidare..
                  Alltså alla hade så många superbra tips till en när man var nybliven rottisägare men detta tips är något jag har tagit till mig och jag har en mjuk och följsam hund
                  Senast redigerad av solbacka; 16 September 2007, 21:04.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #39
                    Ursprungligen postat av sacha
                    Nä de e ju en viss skillnad på hundar å människor dock.. sen får ja sällan problem som behöver lösas eftersom ja uppfostrar hunden direkt.. men visst.. tuggar en hund mej i handen ser ja inget som helst fel med att snärta till han på nosen.. ordet "smälla" låter kanske lite starkt..
                    Jag ser ingen som helst skillnad på folk och fä när det kommer till sparkar och slag, och jag tolkade det du skrev som att du löser dina problem genom att slå till hunden.

                    Biter en hund så visst tusan försvarar man sig, oftast genom att på alla de möjliga sätt få bort orsaken till smärtan.
                    Men man har inte löst ngt där och då, utan då får man tänka tillbaka och komma fram till VARFÖR hunden biter.
                    Ofta kommer man fram till att man ex tillät det hela då hunden var liten, det var ju lite gulligt med en så liten hund som visar "vakt" osv, och då får man en hund i vuxen ålder som gör exakt likadant... Men då blir man istället förbannad.

                    Nr 2 på listan, enligt mina erfarenheter, är att ägaren försökt att rätta till problemet, men inte varit konsekvent nog.
                    Tjat tjat "Nej Pelle, sluta bita," eller "sluta genast, för du gör illa matte".
                    Hundar förstår inte meningsuppbyggnader och tyvärr gör vi om hundarna till människor allt för oftast.

                    Med enkla, raka och ffa konsekventa besked löser man det allra mesta.
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #40
                      Ja jo.. vi har alla olika syn på uppfostran.. sen e de ju lite skillnad på hund å hund med såklart..
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Solo
                        • December 2003
                        • 142

                        #41
                        Kan vara ett "riesengrepp"

                        [QUOTE=Chebizza;985813]Hej
                        Jag har en jättego rottweiler hane på 10 mån, han är väldigt glad och social.
                        Han har dock en egenskap som jag inte gillar och inte vet riktigt hur jag ska få honom att sluta. Han bits, liksom tuggar på ärmen, speciellt när jag och min sambo sitter nära, eller vi tittar på TV. Han bara ligger vid sidan om oss på golvet, sedan reser han sig upp och tar ett tag om min arm och liksom vill dra iväg mig, eller starta lek? Han gör likadant på min sambo.
                        Han biter även och hoppar när vi är ute, och min sambo är alldeles full med blåmärken på armarna efter hans nafs/nypningar för det är inte hårt?

                        Detta kan vara början på ett så kallat "riesengrepp".
                        Riesenschnauzer har som ras en tendens av att ta ett stadigt grepp om din arm el. hand , ej alltför hårt, och vill sedan "visa huset". Detta är ett vänligt beteende från schnauzerns sida men behöver tränas lite då dom i början tar i alldeles för hårt. Prova att låta din hund visa dig huset men säg lungt åt honom om han tar i för hårt.
                        Detta beteende förekommer ofta även inom Rottweilers och Grand Danois + ett flertal andra raser.
                        Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                        Kommentar

                        • gäddmannen
                          • June 2007
                          • 61

                          #42
                          skjut fanskapet .. han är farlig!!!!!!!!!!!!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av gäddmannen
                            skjut fanskapet .. han är farlig!!!!!!!!!!!!
                            Oj, den stora hundexperten har talat. Han har säkert studerat hundpsykologi och arbetat med hundar i många år

                            Ärligt talat människa, kan du inte bidra med något vettig är det bäst att inget säga. Så slipper du göra bort dig helt och framstå som värsta aggressiva och våldsamma mannen

                            För den som av någon anledning inte har tillgång till en bra hundskola kan jag rekommendera boken "Från valp till unghund - utan problem" av Nina Roegner.
                            Senast redigerad av batski; 17 October 2007, 10:04.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #44
                              Chebizza var tydligen inte intresserad av svar. Startade bara tråden.

                              Byt ut handen i munnen mot en leksak och aktivera den mer. Om det är svårt att få den att släppa så tryck in handen med kraft mot svalget.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...