Bitande hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chebizza
    • July 2007
    • 1

    Bitande hund

    Hej
    Jag har en jättego rottweiler hane på 10 mån, han är väldigt glad och social.
    Han har dock en egenskap som jag inte gillar och inte vet riktigt hur jag ska få honom att sluta. Han bits, liksom tuggar på ärmen, speciellt när jag och min sambo sitter nära, eller vi tittar på TV. Han bara ligger vid sidan om oss på golvet, sedan reser han sig upp och tar ett tag om min arm och liksom vill dra iväg mig, eller starta lek? Han gör likadant på min sambo.
    Han biter även och hoppar när vi är ute, och min sambo är alldeles full med blåmärken på armarna efter hans nafs/nypningar för det är inte hårt?

    Vi hämtade hem honom från Djurens vänner för ca 4 veckor sedan, allt går bra annars och han verkar trivas.
    Är han på väg in i puberteten? Könsmogen?
    Kan det vara därför han gör så här?
    Eller är det så att han vaktar mig/oss!
    Jag brukar låta honom ha halsbandet på inne så att jag kan ta honom i det och dra ut honom utanför vardagsrummet, stänga dörren(glasdörr) och låta honom vara där, efter ett tag öppnar jag igen och då har han lugnat ner sig.
    Finns det något annat man kan göra?
  • Erika
    • May 2007
    • 182

    #2
    Hej!
    Han är definitivt en tonåring och terstar sina gränser. När han biter er så ska ni inte säga något till honom utan bara ignorera honom vända bort ansiktet eller gå ut ur rummet utan att säga något eller ens se åt honom. Det bästa sättet att straffa en hund är att ignorera. I det vilda så skulle en hund som blir uppmanad till lek och inte vill gå sin väg och då vet den busige att det är ingen ide´att försöka. När han inte biter er så kan ni kalla på honom och säga att han är duktig men så fort han tar stegen för att leka så låt honom vara. Var konsekvent.
    MVH Erika

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      En ide kan även vara att kompletera metoden som Erika föreslog med ett bestämt nej och att hålla upp handen som stopp.

      Jag tror inte det är så bra att stänga ute honom även om han ser er, det är ett riktigt hårt straff mot en hund att skilljas från sin flock.
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • Erika
        • May 2007
        • 182

        #4
        Jag har tagit hand om en cockerspaniel kille som var 4 år när han kom till oss sommaren -04. Han var enormt jobbig, kom och kafsade på oss när vi satt i soffan eller vid köksbordet, drog i kopplet så han nästan kvävdes. Han hoppade och studsade i sin hälsning till besökare osv....Lyssnade inte på oss alls. Vi körde ignorera taktiken och han har blivt er hyfsta lydig hund. När han ville ha uppmäsksamhet så betedde vi oss som om han inte fanns och när han låg och sov som kom vi till honnom för att gosa eller leka. han fick lära sig att umgås med oss på våra villkor och det har funkat bra. Hoppandet fick vi bukt på genom att inte bry oss alls men så fort han satte sig så klappades han (det största problemet var att få folk att lyssna på oss) och nu när det kommer folk så rusar han fram och sätter sig så fort att han hasar sista biten. Han blir klappad och är sååååå glad. Att sluta dra i kopplet tog tid men det funkade. Jag gick inte förrän kopplet var löst, och så fort han drog stannade jag, ibland tog det flera minuter innan vi kunde gå igen men genom att vara konsekvent så fattade han galoppen till sist.
        Jag harr även en St:Bernhardstik som är rena motsatsen till honnom, så hon har lärt sig att bli lite mera busig och de leker bra ihop.

        MVH Erika
        MVH Erika

        Kommentar

        • Lill_Lena
          • September 2006
          • 173

          #5
          jag skulle först ignorera honom...och om det inte hjälper så säg till ordentligt och sen ignorera igen...ge er absolut inte!!! vissa hundar är otroligt envisa!
          vet en som hade en ridgeback som var i tonåren och var väldigt dominant...tyvär så fick hon ingen pli på honom och han bet henne ägaren då han blev vuxen , så hon var tvungen avliva honom till slut.

          Kommentar

          • linsod
            • March 2007
            • 11

            #6
            Jag har en rottis hane på 2 år hemma, han kan bete sig på detta sätt när han är uttråkad. Hur aktiverar ni er hund????

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              När det gör ont...

              ... så skrek jag till som en hund gör med så där gäll ton... Min boxer var jätteförsiktig efter den träningen, lärde sig att vi människor är ömtåligare än hundar...

              Jag skulle heller aldrig ignorera, jag skulle ha lagt honom i backen och tvingat honom att ge sig innan jag skulle ha låtit honom komma upp igen.. En ung kaxig hanne måste man lägga ibland, mycket kontrollerat och med en god varning innan, har jag fått lära mig iaf...

              Det absolut bästa jag hittade på var att peka på honom samtidigt som jag i bestämd ton sa "nej" osv, (absolut aldrig skrika eller slå!!!!!!!!!!!!!!!) som en förvarning innan han åkte i backen, när han sedan blev lite äldre så räckte det med att jag pekade på honom och sa nej så visste han att han hade gått för långt och slutade ögonblickligen...

              Det ska alltså inte ske ofta utan när det är en uppenbar provocation som inte upphör när man säger ifrån!!! Jag skrev i en annan tråd att jag också hade läst i en bok av en hundpsykolog att man kan hålla under hakan, se i ögonen och "läsa paragrafer" alltså prata allvar med sin hund en lång stund och det fungerade jättebra!!!!
              En tik "biter" unga valpar över ögonen, alltså inte hårt, så att de inte ser något om hon tycker att det är nog... En människa kan ju använda handen...

              Om du inte hittar någonting som fungerar så ska du absolut prata med en hundpsykolog och få hjälp inom några månader, tycker jag... Min granne köpte, (utan att kunna hundar) en bullterrier som var alldelles hispig och rev hemmet i princip... När han lämnade unghunden till uppfödaren på prov så var han helcool, när hunden sedan kom hem var han som en galning igen.. Idag är han avlivad men det var ju inte hunden det var fel på utan ägaren som inte hade kunskapen.. Jag säger inte att ni är dåliga hundägare utan att ett proffs kan knep så ni kan få ordning på vovven innan han blir vuxen...

              LYCKA TILL !!!
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Om man ska lägga en hund i backen, ska man veta vad man gör!
                Man skall veta exakt hur man gör o hur länge detta ska göras.
                Att skrika att det gör ont tror jag inte fungerar i detta läge, eftersom er hund söker uppmärksamhet så kommer han vinna för han fått det.
                En unghund på 10 månader kan tycka det är en rätt så kul lek. Däremot fungerar det bra på vuxna hundar.
                Att ignorera hade jag provat först, men inte att själv gå därifrån. Däremot att få hunden till att gå därifrån. Hur man gör detta skall inte ens försökas beskrivas på ett forum via text. För det är så oseriöst!
                Att stänga ute hunden i ett annat rum löser inga problem, det kan göra det värre.
                Mitt råd, sök hjälp! Få någon till att visa er, som samtidigt kan "läsa av" hunden. Det finns så många olika metoder och alla kan vara bra men i olika avseenden och för olika ändamål....

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Håller med. Har man problem med sin hund bör söka hjälp hos en bra hundinstruktör. Var bor ni nånstans? Jag vet ett mycket bra ställe i Göteborg.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lill_Lena
                    • September 2006
                    • 173

                    #10
                    lägga hunden ja....och om hunden skriker...så släpp inte för det...dom är inte dumma..ofta skriker dom för att "luras" och de vet du släpper och då har de vunnit .utan släpp efter hunden blivit tyst! ett gott råd.
                    om du släpper och hunden går ifrån å lägger sig eller lugnat ner sig, vet du att du lyckats..men gör den om samma sak igen så upprepa tills den ger sig.
                    kan låta elakt enligt många, men man måste kunna sätta tydliga gränser på en del hundar som har ett starkt psyke.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lill_Lena
                      lägga hunden ja....och om hunden skriker...så släpp inte för det...dom är inte dumma..ofta skriker dom för att "luras" och de vet du släpper och då har de vunnit .utan släpp efter hunden blivit tyst! ett gott råd.
                      om du släpper och hunden går ifrån å lägger sig eller lugnat ner sig, vet du att du lyckats..men gör den om samma sak igen så upprepa tills den ger sig.
                      kan låta elakt enligt många, men man måste kunna sätta tydliga gränser på en del hundar som har ett starkt psyke.
                      Detta var den sämsta beskrivning på läggning jag hört!
                      Vet man vad man gör så behöver man bara lägga dom en gång och inte katten ska de behöva skrika! Lägger du dom rätt så försöker dom inte luras heller.
                      Och hur vet du att just denna hund har ett starkt psyke?
                      Nej, som skrivet innan, ska man lägga ska man veta vad man gör....
                      Det räcker med 5 min hjälp från en erfaren instruktör så vet ni sen hur ni ska gå vidare...

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Alltså ....SLUTA tryck ner hunden!
                        Efter många år med rottweiler kan jag säga att ni endast föder en kamp mellan er två. För jag gjorde exakt likadant i mina unga år med hund.
                        Men som tur är utvecklas man och kunskapen blir större.

                        Råd eller tips på liknande problem tänker jag INTE ge via internet utan rek er att söka hjälp IRL av en kunnig instruktör.
                        Det kräver en människa som kan se hunden då den agerar. Som kan läsa av dess språk och genom det också veta vilket "humör" hunden är på då detta sker.

                        Varför ska ni dänga hunden i marken? Vad tror ni att ni vinner på det?
                        Hunden går runt och är "fundersam" på när nu matte nästa gång kommer trycka ner den till en pöl i marken.
                        Den kommer med åldern att sätta stopp för fasonerna, och jag lovar... det är inte hunden som får ont.

                        Jag är verkligen inte en hönsmamma mot mina hundar (rottweiler och dobermann) men jag har insett att man inte har en chans mot en hund som sätter stopp i kampen!
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • morrhoppa
                          • October 2006
                          • 755

                          #13
                          I brist på skönlitteratur låg jag och läste i Åsa Ahlboms bok "Från valp till vuxen hund del 2" igår kväll och kom att tänka på denna tråden och kollade under missförstånd. Och mycket riktigt står det där att försöka lägga hunden ner som straff är dåligt. Det finns ingenstans i vargars eller hundars beteende som stärker ledarskapet genom att brotta omkull varandra. Det enda som man gör är att kränka hunden.

                          För övrigt så (trots vad jag skrev tidigare i tråden) tycker jag nog som qenso. Sök hjälp av en intruktör, det är det bästa.
                          Man blir inte vuxen bara äldre!

                          Kommentar

                          • Miina
                            • April 2005
                            • 215

                            #14
                            Jag har jobbat med hundar i många år och som redan nämts, sök hjälp hos en instruktör IRL! Ni behöver hjälp, både ni och hunden för att lära er läsa av varandra. Att ignorera en hund som gör fel är inte ett alternativ jag skulle ha valt med en hund av den karaktär ni har. Med detta menar jag inte att er hund är aggressiv, stor eller liknande, utan att denna ras behöver en husse och matte med ett fast och konsekvent uppfostringssätt.

                            Er hund är i trotsåldern just nu och därför är det viktigt att ni börjar uppfostra honom på rätt sätt just nu. Lycka till!
                            Kram Miina

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Nej, det kanske är föråldrat...

                              Det var 10 år sedan jag hade valp så det kanske finns effektivare uppfostringsmetoder där man kan bli flockledare utan att behöva lägga sin hund i backen...
                              Men hur som helst är det absolut ingenting som man ska göra ofta och det ska inte vara att dänga i backen så att hunden kan bli skadad eller nått dyligt..

                              Lill-Lena. Jag skulle aldrig någonsin låta bli att lyssna till om min hund skriker, jag tycker inte att det är normalt.

                              Annettejt. När du skriker till i hög ton precis som en hund så pratar du hundarnas språk.. De förstår precis vad du säger, valp som vuxen.. Det fungerar på alla hundar... Prova får du se, de släpper på en gång..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...