Jack russel och allergi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #31
    Ströläste lite och kan inte låta bli att säga något sista ord

    Att aktivera en JRT med bollar är nog det SISTA jag skulle göra. Snacka om att FÅ en hund stressad, och nu pratar vi faktiskt om en rätt energisk lättstressad terrier.
    Satsa hellre på hjärngympa och skogspromenader samt simning.

    Jag skulle nog inte hellre satsa på att "läsa paragrafer" på en terrier.
    Antingen blir du av med näsan eller så kommer den bara ge dig fingret..
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Hundar och ungar..

      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
      Ströläste lite och kan inte låta bli att säga något sista ord

      Att aktivera en JRT med bollar är nog det SISTA jag skulle göra. Snacka om att FÅ en hund stressad, och nu pratar vi faktiskt om en rätt energisk lättstressad terrier.
      Satsa hellre på hjärngympa och skogspromenader samt simning.

      Jag skulle nog inte hellre satsa på att "läsa paragrafer" på en terrier.
      Antingen blir du av med näsan eller så kommer den bara ge dig fingret..
      Det är ungefär samma sak.. Jag har haft Basenji och jag kan lova dig att det är terrier Mycket speciell vovve.. Det funkade på dem eftersom det är hundspråk att titta i ögonen. Flockledaren stirrar och underståtarna ser bort för att inte utmana..
      Fast jag håller med om att terrier är attans envisa och sturska...

      Det är faktiskt samma sak med barn, funkar precis lika bra på dem. Man tjänar inget på att skrika och härja. Ta dem i armen och se dem i ögonen och använd en bestämd ton att nu är det nog.. Spelar inte så stor roll vad man säger bara det är rätt ton och att man har full koll..

      I övrigt håller jag helt med dig och 3lin i ovanstående..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #33
        Vi har en Jack Russell tik här hemma. Världens goaste när hon vill mysa, men när hon är pigg och har tråkigt, då gör hon vad som helst för att få ens uppmärksamhet. När man tex har en go stund framför datorn och surfar zoopet så börjar hon med att springa fram och putta till en i sidan med framtassarna, sen om inte det går så gnäller hon lite tyst och ställer sig på bakbenen och om inte det funkar så börjar hon skälla lite smått, mer ett litet "hruff", då säger man åt henne, hon ställer sig med rumpan uppåt, vickar på svansen och kollar på en med en lite ond blick, man rör sig och hon hoppar undan och börjar skälla som f*n! exakt såhär gör hon varje gång hon har tråkigt och man sitter vid datorn. Oftast ger man henne ett ben eller något annat när man märker att hon har tråkigt, då springer hon oftast och gömmer benet i nån sackosäck och fortsätter där hon slutade. Vet att hon vill leka, men det tar aldrig slut! Antar att det är så med JR´s..
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #34
          Ja och dom är väldigt olika till sättet.
          En del är stentuffa och viker sig inte för något, en del är fegare..

          Nu låter det som att jag hatar JRT, men så är inte fallet Dom kan verkligen vara supermysiga! Jag har träffat på många olika... min erfarenhet är att tikarna har varit lättare att ha att göra med.

          Håller med någon ovanstående, absolut inte att rekommendera som förstagångshund, klart det KAN gå bra, men varför chansa om man inte har så mycket erfarenhet? Man blir lätt lurad av deras storlek, men till sättet är det stora hundar och terrier enda ut i klospetsarna

          Mvh Marre
          Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 26 June 2007, 23:24. Anledning: felstavningsmaja var i farten
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Myrkvi
            • February 2007
            • 43

            #35
            Det är ofta från hund till hund som man blir allergisk. Anledningen till att pudlar ses som "allergivänliga" är för att de har tjock och tät päls, samt att de inte fäller. Nu är det ju nämligen så att de ämnen, sk. "allergener", som framkallar allergin, sitter i huden, i saliven och i urinen på hundarna, och inte i pälsen. Därför blir man allergisk även mot en nakenhund som allergiker. Som sagt; allergener finns Inte i pälsen. Pälsen spelar dock även roll. En tjock päls med mycket underull håller mer tätt, inte bara utifrån och in utan även inifrån och ut. Därför begränsas "utsändningen" av allergener. Men om pälsen fäller mycket, -ja då följer förstås mycket allergener med ut ändå.

            Men det är ofta från hund till hund, vilka man är allergisk mot och inte.

            Lycka till!
            (100 L)
            5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
            1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
            2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #36
              Trimraser fäller inte och badas i regel mer... Därför brukar det i regel gå bättre. Men som du säger finns inga garantier.

              Det här med förstagångshund, tja... det finns ingen hundras jag på rak arm skulle rek till en nybörjare.
              Man måste få mer info om ägaren, vad ska denne med hunden till osv. Innan man eg kan yttra sig.
              Jag vet många som skaffat ex rottis som första hund och det har gått bra, men än fler är de som skaffar rasen och sedan ligger på soffan å latar sig.
              Då får man inte en trevlig hund. Eller snarare... man får den hund man förtjänar.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #37
                Håller med quenzo...
                klart att det finns hundraser som är "lättare" att äga och uppfostra, men bara för att man köper en hund som ska vara lätt så behöver inte individen i sig vara det.
                Man får nog först och främst tänka vad man vill göra med hunden eller vad man vill ha hunden till.
                Bara för att man kanske tål en viss hundras rent allergimässigt sätt så behöver ju inte det betyda att den rasen passar en som person.

                /M
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                Arbetssätt...