Jack russel och allergi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vetto
    • January 2007
    • 19

    Jack russel och allergi!

    Hej!

    Jag undrar om det finns folk där ute som lever med hundar och samtidigt har allergi? Det är nämligen så att jag har en 4:a på allergitest för hund men när jag var hos en Jack russel kennel kände jag inga symtom alls. Jag gosade hur mycket som hellst med två vuxna JRT och 7 valpar i nästan två timmar. Inga symtom alls, även fast de slickade mig i hela ansiktet osv. Kan det finnas en chans att jag tål deras alergen men inte andras? Jag är så himla sugen på att skaffa hund men vill inte att nått ska bli fel. Har hört att ett blodprov för allergi mot hund inte behöver vara alltför trovärdigt? Vore tacksam för råd och egna erfarenheter... Vad säger ni?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hmm jag är skeptiskt till allgerifria raser.. själv är jag pälsdjursallergiker och äääälskar katter! mitt enda tips är att om du bestämmer dig för att skaffa hund, se till att du får en "provperiod" på nån månad.. och var beredd på att kanske lämna tillbaka vovven.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • vetto
      • January 2007
      • 19

      #3
      MM! Jag tror tyvärr att det blir så att jag inte skaffar någon hund. För allas bästa! Livet känns bra orättvist ibland.... =(

      Kommentar

      • MantaC0re
        • July 2005
        • 512

        #4
        Har pälsdjurs allergi men när jag bodde hemma så hade vi jämnt hund . Man blir van sin "egen" hund och tål den bättre. Men gick jag till grannen så slog det igen näsa,hals,ögon direkt. Så nu när jag inte bor hemma hos föräldrarna så tål jag samma hundar mycket sämre.
        Dock är det skillnad mellan hundraser.
        Och så gick dammsugaren minst 2 gånger per dag för att minska på hundhåren.

        Vetto: Vad ska du ha hunden till sällskap/jakt??
        För det finns ju vissa hundraser som man måste klippa håret på dessa ska vara nästan allergi fri. Har man astma ska man nog skippa hund/katt osv.

        //Mattias
        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Jag är astma-allergiker och har haft hund och häst i hela mitt liv.
          Jag väljer att vara lite sjuk hela tiden än att leva utan djur. Äter medicin dagligen för att hålla mina värsta problem under kontroll.

          Dock är det inte pälsen man reagerar på utan fettet i den. Ofta är släthåriga hundar värre än sträv- och långhåriga. De släthåriga hundarna har mer fett i pälsen (se ex Labrador) för att hålla värme och kyla borta samt hålla fukt borta från huden.

          Även saliv och fettet under trampdynorna är ngt allergiker ofta reagerar på.
          Många reagerar även mycket starkt på blöta hundar eftersom en blöt hund producerar mer fett och därför "öppnar" porerna (om ni förstår).

          Sk trimraser är ofta de som fungerar bäst hos allergiker, dvs hundar som rycks (strävhår) eller klipps (ex pudel).
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • vetto
            • January 2007
            • 19

            #6
            Vetto: Vad ska du ha hunden till sällskap/jakt??
            För det finns ju vissa hundraser som man måste klippa håret på dessa ska vara nästan allergi fri. Har man astma ska man nog skippa hund/katt osv.

            //Mattias[/quote]

            Det blir väl mest en sällskapshund...

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Tyvärr är väl JRT mest en sällskapshund idag. Skulle vara roligt att se fler JRT användas till grytjakten.
              Den kräver en del av sin ägare så det är inte en ras man skaffar om man söker en "soffhund".
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • vetto
                • January 2007
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av qenzo
                Jag är astma-allergiker och har haft hund och häst i hela mitt liv. [......]

                Sk trimraser är ofta de som fungerar bäst hos allergiker, dvs hundar som rycks (strävhår) eller klipps (ex pudel).
                Har du någon aning om hur en JRT är i allergisammanhang? Tycker det är så himla märkligt att jag inte reagerar på dem för fem öre...

                Kommentar

                • Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

                  #9
                  Högst individuellt!

                  Ursprungligen postat av vetto
                  Hej!

                  Jag undrar om det finns folk där ute som lever med hundar och samtidigt har allergi? Det är nämligen så att jag har en 4:a på allergitest för hund men när jag var hos en Jack russel kennel kände jag inga symtom alls. Jag gosade hur mycket som hellst med två vuxna JRT och 7 valpar i nästan två timmar. Inga symtom alls, även fast de slickade mig i hela ansiktet osv. Kan det finnas en chans att jag tål deras alergen men inte andras? Jag är så himla sugen på att skaffa hund men vill inte att nått ska bli fel. Har hört att ett blodprov för allergi mot hund inte behöver vara alltför trovärdigt? Vore tacksam för råd och egna erfarenheter... Vad säger ni?
                  Då jag tog hem en tvåfärgad hundras från England reagerade jag på den rasens svarta rygghår. I en av mina många shih-tzu-kullar (som får ha alla färger) reagerade jag likadant på en helsvart valp i en kull. Fick stora utslag på hela kroppen som kliade något fasansfullt. Testade mej och befanns känslig för just dessa hundars pigment. Inga andra djur (eller hundraser) får jag reaktion på, bara en viss pigmentering hos vissa hundar.... Men besök uppfödarna och försök få ha en hund på prov!

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    Beroende på om den trimmas eller ej (finns 3 olika hårlag) skulle jag tro.
                    Huruvida man reagerar på den är nog väldigt individuellt, men överlag är trimningsraser bättre än andra, men inga garantier finns.
                    Det kan tom skilja mellan Jack Russel och Parson Russel.
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Om man verkligen vill...

                      ... kan man långsamt träna upp immunförsvaret... Precis som sjukhusen gör när de ger getingallergiska små, små doser getinggift för att bygga upp immunförsvaret så att man tål det...
                      Det är en lång process och kan vara svår om man har astma osv... Den mentala inställningen är jätteviktig som vid alla "sjukdomar"...

                      Själv är jag lite överkänslig, har alltså inte utvecklat allergi men det kan klia lite av hundsaliv, sköljmedel, någon deo osv...
                      Blir jag förkyld så att immunförsvaret blir sänkt av det så kan det börja klia... vintertid när man har torrare hud är jag känsligare osv...
                      Jag byter deon eller vad det nu är ett tag och sedan kan jag tåla det igen... Jag tvättade mig med tvål efter hundpussar om jag kände att det kliade osv...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • vetto
                        • January 2007
                        • 19

                        #12
                        Tack för alla svar. På torsdag åker jag o hälsar på en kennel som vi eventuellt ska köpa hunden ifrån. Hoppas allt går bra! =)

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          Du är inte alergisk mot pälsen utan mot hudrester o skit som samlas i päls.

                          Jackrussel är en vänligare hund i alergisamanhang syrran hadde en och efter en tid skaffe de hennes pälsalergiska kompis en också eftersom alergin inte visade sig med just jackrussel
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • vetto
                            • January 2007
                            • 19

                            #14
                            Ursprungligen postat av mayday
                            Du är inte alergisk mot pälsen utan mot hudrester o skit som samlas i päls.

                            Jackrussel är en vänligare hund i alergisamanhang syrran hadde en och efter en tid skaffe de hennes pälsalergiska kompis en också eftersom alergin inte visade sig med just jackrussel
                            OK! Det är ganska skumt för jag reagerar inte heller på jack russels päls. Vet du vilken sorts päls de hade,( Din systers och hennes kompis hund alltså) ? Sträv, broken eller slät?

                            Kommentar

                            • Liinda
                              • January 2007
                              • 177

                              #15
                              Det finns ju sprutor man kan ta emot pälsallergi. Dom har funkat på min kusin iaf och dom har hunduppfödning så.
                              // Djurgalningen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...